Pagina 2 van 4
Re: Bestelling bij NMBS
Geplaatst: 15 nov 2007, 14:09
door super1500
K V B schreef:Dit lees ik net op de Standaard Website:
De raad van bestuur van de NMBS heeft vrijdag het voorstel van het directiecomité goedgekeurd voor de aankoop van vijftig nieuwe bijkomende treinen voor een bedrag van circa 90 miljoen euro
(De standaard citeert hier overigens Le Soir)
Om welke treinen (locomotieven, treinstellen of rijtuigen, journalisten weten vaak het verschil niet) gaat het hier?
wanneer gaat NMBS nu eens dubbeldekmotorstellen bestellen?
(jammer genoeg) er is behoefte aan verschillende types:
3- en 6-ledige dubbeldekmotorstellen die koppelbaar zijn met AM-80
en
3- en 6-ledige dubbeldekmotorstellen die koppelbaar zijn met AM-96 (deense neus is niet noodzakelijk)
Geplaatst: 15 nov 2007, 14:23
door Dietrich
Duplexmotorstellen zullen er waarschijnlijk niet snel komen. De order voor GEN-stellen zou zich ook beperken tot enkeldeks.
Wat betreft dat koppelen met Break of DMT, het zou misschien wel mogelijk zijn maar ik vind het allesbehalve esthetisch en al zeker niet echt de investering waard.
Geplaatst: 15 nov 2007, 14:29
door Steven
idd, iedereen wil al die motorstellen met elkaar kunnen koppelen daar waar ik er de noodzaak niet van inzie.
* generatieverschil
* zowel van ms 96 als ms80 (break) zijn er voldoende stellen in roulatie dat je ze niet noodzakelijk moet mengen met andere nieuwere generatie stellen
* Gen stellen gaan van een totaal andere slagorde zijn dan ms96 of ms80 zodat je stellen die voor ic's bedoeld zijn (de ms 96 vooral) gaat mengen met stellen die bedoeld zijn voor stopdiensten te verzekeren.
* het veelvuldig koppelen en ontkoppelen van stellen al te nadelig gebleken is, grootste voorbeeld op dit vlak is knokke/blankenberge, die ms 96 die op deze relatie zitten worden iets te veel gekoppeld en ontkoppeld dan goed voor ze is. de kopdeuren vertonen serieuse vrom van sleet door het (te?) veelvuldig gebruik
Geplaatst: 16 nov 2007, 00:49
door Asterix
NMBS bestelt vijftig nieuwe dubbeldekstreinen bij Bombardier
BRUGGE - De NMBS koopt vijftig nieuwe dubbeldektreinen voor een bedrag van ongeveer 80 miljoen euro. De treinstellen zullen worden gebouwd bij treinenbouwer Bombardier in Brugge. Hierdoor kunnen 150 mensen zesmaanden langer werken.
De raad van bestuur van de NMBS heeft vorige vrijdag de aankoop goedgekeurd van vijftig bijkomende M6-treinstellen, samen goed voor een investering van meer dan 80 miljoen euro. Het gaat om veertig tweedeklasrijtuigen en tien koprijtuigen.
De treinstellen zullen in Brugge worden gebouwd bij trein- en tramconstructeur Bombardier. 'Wij wachten alleen nog op de officiële bestelbon, maar dat is in principe een formaliteit. Begin volgende week zouden we absolute zekerheid moeten hebben', zegt Johan Van den Bussche, de chief country representative van Bombardier in de Benelux.
Het is al de derde keer dat de spoorwegmaatschappij M6-rijtuigen bijbestelt. 'De basisbestelling was voor 210 rijtuigen', zegt Van den Bussche. 'Daar zijn dan later nog eens bestellingen van 70, 90 en nu dus nog eens vijftig extra rijtuigen bijgekomen.'
De treinstellen moeten klaar zijn tegen december 2009. De bijkomende bestelling is een goede zaak voor de werkgelegenheid bij Bombardier in Brugge, zegt Van den Bussche. 'In totaal werken 150 mensen aan de M6-bestellingen van de NMBS. Aan de bijkomende bestelling zullen ze zes extra maanden kunnen werken.'
De dubbeldekrijtuigen worden vooral ingezet tijdens de spitsuren. Bombardier stelt in Brugge ongeveer 800 mensen tewerk.
(tlb)
HNB
Geplaatst: 16 nov 2007, 09:22
door pietmol
Steven schreef:idd, iedereen wil al die motorstellen met elkaar kunnen koppelen daar waar ik er de noodzaak niet van inzie.
* generatieverschil
* zowel van ms 96 als ms80 (break) zijn er voldoende stellen in roulatie dat je ze niet noodzakelijk moet mengen met andere nieuwere generatie stellen
Steven
ik ben het niet volledig eens met jouw visie:
1) op papier zijn er voldoende motorstellen, maar in werkelijkheid heeft men er blijkbaar te kort. Hoe vaak komt het niet voor datr een trein korter is dan normaal wegens een defect motorstel (er is dus niet voldoende reserve materieel).
2) het feit dat verschillende types van motorstellen niet met elkaar koppelbaar zijn heeft ook een kost: men heeft eigenlijk meer reserve materieel nodig, terwijl extra capaciteit toevoegen ook onmogelijk is (of tegen grote kostprijs). een voorbeeld: een trein bestaande uit 4 motorstellen (hetzij am80 hetzij am96) kan niet uitgebreid worden. de enige mogelijkheden om extra capaciteit te voorzien zijn vandaag ofwel gebruik van totaal ander materieel (M5 of M6) of een extra trein.
als men echter dubbeldekmotorstellen zou hebben die koppelbaar zijn met am80 (of am 96) dan zou men de capaciteit op zo'n trein makkelijk kunnen verhogen door op piekmomenten 1 of 2 am80 (of am96) te vervangen door zo'n dubbeldek motorstel
Geplaatst: 16 nov 2007, 09:34
door pietmol
Steven schreef:carlos nogmaals dat doet m'n niet. ten tweede de M5 gaan er in de loop van volgend jaar uit om een modernisatie te ondergaan in cuesmes en gaan nog moeilijk te onderscheiden worden van de M6, de bovenverdieping zou de grootste aanpassing krijgen (schouderruimte)
er komen andere type ramen in.
bagagerekken, tafeltjes vuilbakken, ...
zijn een aantal van de aanpassing, ik heb hier zo onmiddelijk geen foto van het prototype ter beschikking maar de verschillen met de M6 zullen echt wel veel kleiner worden.
ter info heden durft men M5 rijtuigen tot 10 stuks koppelen ook al is de omvormer maar voorzien op 8 stuks.
steven
De kritiek van Carlos is nochtans terecht:
*nmbs schermt nu al jaren met de renovatie van M5, maar tot opheden hebben de reizigers daar nog niets van gezien.
als we dan ook nog rekening houden met het tempo waartegen rijtuigen gerenoveerd worden dan vrees ik dat M5 reeds buitendienst gesteld zal worden vooraleer alle rijtuigen gerenoveerd zullen zijn. (men is ondertussen reeds 9 jaar M4 aan 't renoveren en nog rijden er rode rond; tweetjes 600-700 zelfde verhaal)
*M5 treinen zijn vaak te kort en 1ste klasse comfort in M5 is beneden alle peil: enerzijds door de spartaanse inrichting, anderzijds door dat men te weinig rijtuigen M5 1ste klasse heeft (maximaal 1 rijtuig per trein) zitten de mensen vaak (bij wijze van spreken) op mekanders' schoot... en M6 rijtuigen 1ste klasse die aangepast zijn om gebruikt te worden in een M5 trein zouden deze problemen oplossen.
Geplaatst: 16 nov 2007, 12:20
door Steven
tja en toch is het absurd, de reden van het traag renoveren is gekend, puur budgetair dus. de spoorwegen roeien met de riemen die ze hebben en krijgen. daar zitten momenteel beperkingen aan. oorzaak? besparingen in de jaren 80 laten zich tientallen jaren voelen in heel de firma
*rijtuigen die (nog) niet modern genoeg zijn
*tekort aan personeel om een vlotte dienstverlening op alle punten te kunnen geven
* infrastructuur die niet volgens schema kan gerealiseerd worden
* nieuw rollend materieel dat langzamer aangekocht word dan voorzien (GEN Stellen en Hle 18)
* renovatie van stations
*...
en het lijstje kan nog wel langer
als die M5 jullie enige pijnpunt is dan vind ik dat je tevreden mag zijn, zoniet zou ik zeggen kijk ook eens naar de kost van de rest en vraag u af wat de meest belangrijke zijn en wat je eerst zou doen indien je keuzes moet maken? ook ikzelf had die M5 al graag moderner gezien maar ik besef dat de spoorweg een beetje tot aan zijn nek in het water zit op vlak van vernieuwen, aankopen en moderniseren van dit alles.
Geplaatst: 16 nov 2007, 14:20
door Shrek
Zouden de vernieuwde gen-stations allemaal lange perrons (250 m) krijgen? dan zijn dubbeldekstreinen er niet nodig volgens mij. 6 gekoppelde CR-treintjes kunnen evenveel volk vervoeren als 6 M6 rijtuigen he
en pietmol: wat vind jij het beste? alle M5-en meteen laten renoveren of 50 M6-rijtuigen extra bijkopen?
De nmbs heeft blijkbaar gekozen om in het tweede te investeren, een keuze die ik ook meteen zou maken

Geplaatst: 16 nov 2007, 17:45
door K V B
[quote="Shrek"]Zouden de vernieuwde gen-stations allemaal lange perrons (250 m) krijgen? dan zijn dubbeldekstreinen er niet nodig volgens mij. 6 gekoppelde CR-treintjes kunnen evenveel volk vervoeren als 6 M6 rijtuigen he /quote]
Voor het GEN zijn enkeldekstreinen sowieso beter. Met voldoende deuren in de zijkant krijg je korte halteringstijden. Kijk maar wat er in Duitsland op de meeste S-Bahnen rijdt.
Geplaatst: 16 nov 2007, 17:48
door Bert
Shrek schreef:
en pietmol: wat vind jij het beste? alle M5-en meteen laten renoveren of 50 M6-rijtuigen extra bijkopen?
De nmbs heeft blijkbaar gekozen om in het tweede te investeren, een keuze die ik ook meteen zou maken

Allemaal goed en wel, maar waarom kijken ze niet naar prijs/kwaliteit??
Ze hebben ondertussen de derde schijf M6 rijtuigen besteld, iedere schijf is altijd maar duurder en duurder. Terwijl er nog altijd zoveel problemen zijn die maar niet opgelost raken blijven ze maar zulke rijtuigen bestellen.

Waarom in godsnaam kopen ze geen goedkopere rijtuigen, die qua comfort zeker naast de M6 mogen staan (denk maar aan de Dosto van de CFL).
De NMBS heeft al een beperkt budget, maar ze smijten met het geld gelijk dat het geen naam heeft.
Geplaatst: 16 nov 2007, 18:01
door Asterix
Het moet en zal Bombardier zijn. Daarmee is alles gezegd....
Geplaatst: 16 nov 2007, 18:02
door Dietrich
De NMBS heeft altijd al met het geld gesmeten... de orders vroeger richting BN en ACEC waren naar het schijnt ook al niet met de beste prijs/kwaliteit, maarja.
Men doet het misschien om de tewerkstelling in Bombardier Brugge op gang te houden?
Geplaatst: 17 nov 2007, 00:23
door Steven
gewoon een beetje politiek denken is voldoende om te weten waarom een bepaalde bestelling zus of zo geplaatst word
Geplaatst: 17 nov 2007, 00:30
door Steven
pietmol schreef:
1) op papier zijn er voldoende motorstellen, maar in werkelijkheid heeft men er blijkbaar te kort. Hoe vaak komt het niet voor datr een trein korter is dan normaal wegens een defect motorstel (er is dus niet voldoende reserve materieel).
de reden waarom ik niet graag meng is zo duidelijk als ze eenvoudig is, er zijn geen twee types van motorstellen die gelijke karakteristieken hebben in het optrekken, gevolg? reacties in de trein.
grootste voorbeeld hiervan zijn de klassieke stellen waarbij je er hebt met aanzetweerstanden en met thyristoren. gaat deze mengen en de schokken die bij de eerste aanzet door de trein gaan zijn niet meer te tellen. zeker als je dan zo een klassieks stel met een ms 75 (varkensneus) gaat mengen.
het feit dat een MS80 heden ten dage verouderde aanzettechnieken gebruikt is dus al een voldoende reden om deze niet koppelbaar te maken met nieuwe ms die een betere aanzettechniek hebben. kan je gaan opteren om de elektronica van de MS80 te moderniseren, de vraag is waar eindigd het dan. materieel compatibel maken met elkaar vergt de nodige aanpassing bij het oude materieel om met het nieuwe te kunnen communiceren met alle mogelijke gevolgen van dien, lange proefperiodes en zo meer.
dan heb ik zoiets van hou alles zoals het is bestel voldoende nieuw en laat maar rijden. een bewijs hiervan is momenteel de reeks 27 die men mux gemaakt heeft en waar er voor de stuurrijtuigen M6 nog geregeld pannes opduiken, op zich misschien kleine probleemkes, maar deze kleine feiten zorgen in bepaalde gevallen voor grote frustratie bij passagiers.
Geplaatst: 17 nov 2007, 18:22
door Joris
Hallo,
Jeroen schreef:Het moet en zal Bombardier zijn. Daarmee is alles gezegd....
Dat zijn die Dosto's van de CFL/DB toch ook?
Groeten,
Joris De Mol