OVS wil staken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
antwerpen noord tbs

Bericht door antwerpen noord tbs »

Zoals altijd overdrijft het OVS weeral. Hun leden zullen weer geen verlof gekregen hebben en als compensatie staken ze nog maar eens voor de verandering. Sorry hoor, maar het OVS zakt steeds verder in mijn achting. Staken om te staken is dat daar!!!
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:Misschien kan men enkele honderden medewerkers van Infrabel omscholen tot treinbestuurder.
dan zal je ze moeten verplichten vrees ik, niet iedereen wil dat doen.
een hele reeks komt zelfs niet in aanmerking (slagen niet voor de psycho proeven)
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:
Adler schreef:Misschien kan men enkele honderden medewerkers van Infrabel omscholen tot treinbestuurder.
dan zal je ze moeten verplichten vrees ik, niet iedereen wil dat doen.
Dat is juist het probleem om aan voldoende kandidaten te geraken en stakingen gaan dit niet oplossen.
Maar de kans dat men geinteresseerden vindt binnen eigen rangen is misschien toch iets groter.
In Spoorweg Journaal van deze maand, lees ik dit:
Het tekort aan treinbestuurders en treinbegeleiders zal de volgende jaren het grote struikelblok vormen voor een verdere uitbreiding van de treindienst, veel meer nog dan een tekort aan materieel of wegens onaangepaste infrastructuren!
Hoe dit moet opgelost worden weet ik ook niet, niemand wil blijkbaar nog werken en al zeker niet als het om een job gaat met onregelmatige uren.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,

Ik vrees dat deze post een taboe aansnijdt en daardoor luid boe-geroep zou kunnen veroorzaken maar ik neem het risico.

Er wordt nu al jaren geroepen dat er te weinig treinbestuurders zijn... Er is te weinig instroom.

Drie redenen komen steeds terug :
1. de lonen zijn te laag
2. de job is een aanslag op het sociaal en familiaal leven
3. de testen zijn te zwaar

Voor geen van die drie redenen zie ik een oplossing :
1. de lonen verhogen betekent dat de trein nog duurder wordt dan ze al is. In deze Kyototijden tijd waarin we meer mensen uit de auto en in de trein willen krijgen kan dat echt niet de bedoeling zijn.
2. treinen moeten nu eenmaal ook buiten de kantooruren rijden
3. we zouden toch niet willen dat per trein reizen minder veilig wordt ?

Conclusie :
Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?

Groeten,
pietmol

Bericht door pietmol »

misschien wordt het tijd dat NMBS eens treinbestuurders (en begeleiders) aanwerft met een ander statuut dan het huidige.
op die manier zouden er ook bestuurders (en begeleiders) met een deeltijdse taak aangeworven kunnen worden.

vb ochtend & avond P-treinen naar en van Brussel of Antwerpen. deze treindiensten zouden evengoed verzekerd kunnen worden door deeltijds personeel (eigen personeel of via een interimbureau), mensen die vandaag reeds een dagtaak verrichten in Brussel of Antwerpen, en die als extra job de trein (naar hun werk) besturen...

vb T-treinen waarom geen gepensioneerde machinisten die een dagje naar zee willen.

allemaal mogelijkheden, die met het huidige statuut niet kunnen.

Ik vrees wel dat de vakbonden voor dit soort oplossingen niet openstaan...
Steven

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:Hallo,

Ik vrees dat deze post een taboe aansnijdt en daardoor luid boe-geroep zou kunnen veroorzaken maar ik neem het risico.

1. de lonen zijn te laag

1. de lonen verhogen betekent dat de trein nog duurder wordt dan ze al is. In deze Kyototijden tijd waarin we meer mensen uit de auto en in de trein willen krijgen kan dat echt niet de bedoeling zijn.

Conclusie :
Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?

Groeten,
De lonen zijn nochtans hoger bij de prive cargo operatoren en die zijn nog steeds goedkoper als B cargo, de lonen maken maar een peulschil uit in de kost van een treinrit a tot b, de hoge kost is de trein zelf, aankoop onderhoud, energie.

automatische treinbestuurders is nog niet voor morgen
1 materieel dat 40 jaar oud is ga je er niet voor aanpassen
2 een metrolijn is totaal iets anders dan een spoorlijn aangezien een trein meestal gebruik maakt van meerdere lijnen (en dus bijgevolg veel kruisingen)
3 de lengte van een treintraject is totaal niet te vergelijken met wat een metro doet, bij technische storingen kan je bij die metro snel een team ter plaatse hebben, daar waar dit bij de trein enkel voor grotere problemen kan zorgen dan nu het geval is.
4 het systeem etcs dat al een vrij grote controle zal uitoefenen staat heden nog niet 100% op punt dus laat staan dat we al gaan spreken van een volledig geautomatiseerde spoorlijn.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

pietmol schreef:misschien wordt het tijd dat NMBS eens treinbestuurders (en begeleiders) aanwerft met een ander statuut dan het huidige.
op die manier zouden er ook bestuurders (en begeleiders) met een deeltijdse taak aangeworven kunnen worden.

vb ochtend & avond P-treinen naar en van Brussel of Antwerpen. deze treindiensten zouden evengoed verzekerd kunnen worden door deeltijds personeel (eigen personeel of via een interimbureau), mensen die vandaag reeds een dagtaak verrichten in Brussel of Antwerpen, en die als extra job de trein (naar hun werk) besturen...

vb T-treinen waarom geen gepensioneerde machinisten die een dagje naar zee willen.

allemaal mogelijkheden, die met het huidige statuut niet kunnen.

Ik vrees wel dat de vakbonden voor dit soort oplossingen niet openstaan...
Major Tom this is ground control(David Bowie),please come back to earth
Moest het beroep zo gemakkelijk zijn zoals U het voortelt waren er inderdaad geen problemen. Doch een treinbestuurder is iemand anders dan U denkt te zien in de mooie treinen en loco. Achter deze personen schuilen vele kwaliteiten. Kalm blijven,intiligent,sober,inzicht,dicipline en permanent bij studeren,vriendschap en bereid zijn om te dienen. Om deze kwaliteiten in 1 persoon te vinden kunnen de selecties niet zwaar genoeg zijn. en chapeau voor zij die slagen of dat nu voor NMBS ,DLC of anderen is speelt geen rol.En de beste stuurlui staan altijd aan de wal.Velen zijn geroepen ,weinig uitverkoren. Ikzelf ben daar ook begonnen en ben dar nog steeds fier over...eens treinbestuurder altijd treinbestuurder.
gegroet
Laatst gewijzigd door nighttrain op 23 nov 2007, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Adler

Bericht door Adler »

Ik denk dat dit probleem zich niet enkel stelt voor treinbestuurders.
Er zijn tal van andere beroepstakken waar men nauwelijks nog aan vakmensen geraakt.
Bij treinbestuurders stelt zich nog het bijkomend probleem van de enorme verantwoordelijkheid waardoor men onmogelijk de medische en psychotechnische testen nog kan versoepelen.
Steven

Bericht door Steven »

de medische en andere proeven bij aanwerving moet men zeker niet gaan milderen dit voor de veiligheid van iedereen.
Wat men wel kan is het beroep een betere aantrekkingskracht krijgt waardoor er meer geschikte kandidaten komen opdagen. Aangezien er nu meerdere firma's in een zelfde vijver aan het vissen zijn zal het er zeker ni eenvoudiger op worden om voldoende geschikte kandidaten te vinden.
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Adler schreef: Infrabel heeft 14000 medewerkers om 3536 km spoor te beheren.
De Nederlandse tegenhanger Prorail heeft 2600 medewerkers om 6500 km spoor te beheren.
Dus met 5 keer minder mensen beheert men daar bijna dubbel zoveel sporen.
Een vergelijking die in tweeërlei opzicht mank gaat:
De begrippen "spoor" zijn verschillend: Bij Infrabel waarschijnlijk: "spoorlijn" en bij Prorail: in ieder geval niet "spoorlijn" aangezien het aantal km's spoorlijn ca de helft is.
Wat zijn de takenpakketten van Infrabel en Prorail, wat doet men zelf, en wat heeft men uitbesteed? Als het bijvoorbeeld om het om ontwerp, aanleg en beheer van de infra gaat is bij Prorail het meeste uitbesteed aan ingenieursbureau's en aannemers.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

idd het net in nederland is kleiner dan belgie, belgie heeft meer meter spoor per km² dan nederland, ik dacht dat enkel in zwitserland nog een dichter net was dan bij ons.
Speedy

Bericht door Speedy »

Adler schreef:Ik denk dat dit probleem zich niet enkel stelt voor treinbestuurders.
Er zijn tal van andere beroepstakken waar men nauwelijks nog aan vakmensen geraakt.
Bij treinbestuurders stelt zich nog het bijkomend probleem van de enorme verantwoordelijkheid waardoor men onmogelijk de medische en psychotechnische testen nog kan versoepelen.
Probleem is inderdaad dat er maar een 'bepaald percentage' vd mensen die zich aangesproken voelen door de job effectief er ook voor geschikt zijn.
Bij bepaalde privé-operatoren beginnen ze dat door te hebben en bijgevolg trekken ze ook de weddes op. Bij de NMBS willen ze dat niet doen omdat 'anderen dan op hun achterste poten gaan staa'n maar door slecht te blijven betalen geraken we niet aan voldoende nieuwe collega's...Als je dan nog ziet dat men het treinaanbod jaar na jaar wilt uitbreiden..tja..wie met die treinen gaat rijden is me echt een raadsel..
(in mijn standplaats : dit jaar 9 collega's vertrokken en 5 nieuwe erbij+ 4 nieuwe plaatsen 'in het kader' = -8 in totaal)
Speedy

Bericht door Speedy »

Tim schreef:Dat ze staken voor meer tb's aan te werven vind ik bullshit, kijk eens op de jobsite en de sollicitatie voor tb staat wagenwijd open! Dit is nu trouwens al bijna 2 jaar zo.
Dat ze er te laat mee begonnen zijn is misschien wel waar maar daar kan nu niks meer aan veranderd worden.
't Is niet omdat je de deur open zet dat er ook volk naar binnen komt hé ??
(niet iedereen is volgens NMBS geschikt..Zou jij moeten weten.)
Ook aan het huidige tempo lopen de tekorten verder op...
Tim

Bericht door Tim »

Men kan de psychotesten WEL versoepelen.
Zo ken ik iemand die voor elk onderdeel ruim boven het gemiddelde zat, enkel voor rekenen had hij 1% (!) onder het gemiddelde.
Gevolg -> afgekeurd. Zou hij daarom minder veilig zijn trein tot bestemming brengen? Ik dacht het niet.
Trouwens, die testen geven niet altijd een juist beeld. Als je vermoeid bent of even niet goed oplet kan het al gedaan zijn. Ik ben daar het beste voorbeeld van: bij de NMBS niet geslaagd, bij CPS voor DLC geen enkel probleem. Ga ik nu dus een gevaarlijke DLC bestuurder zijn omdat ik er bij de NMBS niet door was??
Speedy

Bericht door Speedy »

Tim schreef:Men kan de psychotesten WEL versoepelen.
Zo ken ik iemand die voor elk onderdeel ruim boven het gemiddelde zat, enkel voor rekenen had hij 1% (!) onder het gemiddelde.
Gevolg -> afgekeurd. Zou hij daarom minder veilig zijn trein tot bestemming brengen? Ik dacht het niet.
Trouwens, die testen geven niet altijd een juist beeld. Als je vermoeid bent of even niet goed oplet kan het al gedaan zijn. Ik ben daar het beste voorbeeld van: bij de NMBS niet geslaagd, bij CPS voor DLC geen enkel probleem. Ga ik nu dus een gevaarlijke DLC bestuurder zijn omdat ik er bij de NMBS niet door was??
Hoop dat je geen gevaarlijke DLC bestuurder bent...zou je anders niet willen tegenkomen aan een vertakking of zo...
Dat DLC genoegen neemt met mensen die voor NMBS niet voldoen is hun zaak..Hoop enkel dat ze veilig rijden maar maak mij daar eerlijk gezegd weinig zorgen over..
Plaats reactie