Joris schreef:Vergeet ook de 2 locwissels niet. Via Metz is er maar 1/geen nodig (Mag een Br181 tot in Parijs rijden?)..
Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd

Tot nu toe is hij maximaal telkens toegelaten tot resp. Luxemburg en Straatsburg, verder is hij nog niet gekomen. Misschien kan men er wel een Railion BR185 van de XF-subreeks ervoor plakken. In Nederland is men ook al van zin een BR189 van Railion voor de Jan Kiepura te plakken. Natuurlijk moet nog de goedkeuring van de NL-189 nog wat op punt gesteld worden, maar dat is nu nog maar een formaliteit hé.. Ik weet niet of er dan ook met die locs direct door Polen gecrosst wordt, waarschijnlijk niet en zal er nog steeds een locwissel plaatsvinden in Frankfurt/Oder. Maar er valt toch al 1 wissel in Emmerich/Venlo weg..
Wat de BR185 in Frankrijk betreft daarintegen: de Fransen blijven nog steeds moeilijk doen over die "vijandige" locreeks, de locs van Railion mogen telkens maar tot Forbach, Metz of Creutzwald rijden en de locomloop van de MRCE locs is aan sterke regels verbonden (geen afwijking qua rijpaden mogelijk whatsoever..)

Impliciet zouden we kunnen zeggen dat de omloop van de MRCE locs sterk belemmerd wordt door de Franse spoorvakbonden

Dus een BR185 van Railion ervoor spannen zou ook al politiek topoverleg vergen net zoals dat met de BB37000 in Duitsland nodig was..

En blijkbaar zijn de Fransen ook nog niet echt wild van het ICE-avontuur, waarvoor de ICE's omvangrijk verbouwd zijn volgens de leuke Franse idiote regels..
Kortom, hoe goed de Franse en Duitse politici "zogezegd" het met elkaar kunnen vinden, des te minder komen de DB en de SNCF overeen..