Pagina 2 van 3

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 23:43
door msts.be
Joris schreef:Vergeet ook de 2 locwissels niet. Via Metz is er maar 1/geen nodig (Mag een Br181 tot in Parijs rijden?)..
Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd :roll: Tot nu toe is hij maximaal telkens toegelaten tot resp. Luxemburg en Straatsburg, verder is hij nog niet gekomen. Misschien kan men er wel een Railion BR185 van de XF-subreeks ervoor plakken. In Nederland is men ook al van zin een BR189 van Railion voor de Jan Kiepura te plakken. Natuurlijk moet nog de goedkeuring van de NL-189 nog wat op punt gesteld worden, maar dat is nu nog maar een formaliteit hé.. Ik weet niet of er dan ook met die locs direct door Polen gecrosst wordt, waarschijnlijk niet en zal er nog steeds een locwissel plaatsvinden in Frankfurt/Oder. Maar er valt toch al 1 wissel in Emmerich/Venlo weg..

Wat de BR185 in Frankrijk betreft daarintegen: de Fransen blijven nog steeds moeilijk doen over die "vijandige" locreeks, de locs van Railion mogen telkens maar tot Forbach, Metz of Creutzwald rijden en de locomloop van de MRCE locs is aan sterke regels verbonden (geen afwijking qua rijpaden mogelijk whatsoever..) :| Impliciet zouden we kunnen zeggen dat de omloop van de MRCE locs sterk belemmerd wordt door de Franse spoorvakbonden :( Dus een BR185 van Railion ervoor spannen zou ook al politiek topoverleg vergen net zoals dat met de BB37000 in Duitsland nodig was.. :? En blijkbaar zijn de Fransen ook nog niet echt wild van het ICE-avontuur, waarvoor de ICE's omvangrijk verbouwd zijn volgens de leuke Franse idiote regels..

Kortom, hoe goed de Franse en Duitse politici "zogezegd" het met elkaar kunnen vinden, des te minder komen de DB en de SNCF overeen.. :?

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 17 dec 2007, 00:29
door rvdborgt
wimpiespoor schreef:
rvdborgt schreef:DB betaalt voor het vervoer van zijn nachttrein door België alleen aan de NMBS. Als het gebruik van de infrastructuur (dat zit natuurlijk in die prijs verwerkt) niet echt duur is, dan ligt het dus aan de prijs van de diensten van de NMBS.
In 2010 (vanaf december 2009) kan DB (of iemand anders) echter zelf vervoerder in België worden en zo de dure NMBS vermijden.
Internationaal vervoer is al lang geliberaliseerd, dat wil zeggen: je mag alleen internationaal vervoer doen. Je mag dus geen binnenlands vervoer doen (tenzij het betreffende land dat toestaat). Maar om onder eigen vlag in België te kunnen rijden, en dus ook geen NMBS-lok, bestuurder en/of treinbegeleider nodig te hebben, moet je wel door Infrabel als vervoerder toegelaten zijn.
Is het dan op dit moment al mogelijk om in België reizigersvervoerder te worden, alleen voor internationaal verkeer? Zo ja, dan moet er toch een reden zijn waarom DB dat niet gedaan heeft. In Nederland is DB Autozug nu wel zelf vervoerder en niet meer NS.

Groetjes,
Rian

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 17 dec 2007, 20:43
door Joris
Hallo,
De BR 189 verzorgen nu al de NZ 246/247 Berlijn-Moskou, ik dacht tot in Polen, zonder stop in Frankfurt a/O.
Beeldje: http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?U=2&DID=8580
Het is overigens deze NZ die de rijtuigen Parijs-Moskou meeneemt.
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 17 dec 2007, 20:59
door Joris
Hallo,
Kleine correctie: na eerst eens de teskt onder de foto te hebben gelezen:
De BR 189 gaat er dus wel in Frankfort a/O. af...
Een beetje aandachtiger zijn in het vervolg...
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 17 dec 2007, 23:35
door wimpiespoor
rvdborgt schreef:Is het dan op dit moment al mogelijk om in België reizigersvervoerder te worden, alleen voor internationaal verkeer? Zo ja, dan moet er toch een reden zijn waarom DB dat niet gedaan heeft. In Nederland is DB Autozug nu wel zelf vervoerder en niet meer NS.
Ik weet dat ook niet, maar ik kan wel een aantal redenen bedenken:
- In Nederland zijn er alternatieven voor NS om tractie te leveren, In België (nog) niet, afgezien van een class 66 van DLC of R4C.
- De walvoorzieningen zijn in België niet buiten NMBS om makkelijk beschikbaar: wasinstallatie, schoonmaakbedrijf, rangeerlokomotief. In Nederland ligt dat anders.
Wim

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 18 dec 2007, 08:28
door Joris
Hallo,
Maar voor de CNL 242/243 en 236/237 is er nu niet bepaald veel walvoorziening nodig... En als ze de Br 189 hier kunnen laten goedkeuren (dat doet MRCE misschien zeer binnenkort wel), kunnen ze theoretisch gezien al doorrijden tot Quévi zonder iemand van de NMBS nodig te hebben...
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 18 dec 2007, 16:19
door wimpiespoor
Joris schreef:Hallo,
Maar voor de CNL 242/243 en 236/237 is er nu niet bepaald veel walvoorziening nodig... En als ze de Br 189 hier kunnen laten goedkeuren (dat doet MRCE misschien zeer binnenkort wel), kunnen ze theoretisch gezien al doorrijden tot Quévi zonder iemand van de NMBS nodig te hebben...
Groeten,
Joris De Mol
Zolang DB niet als vervoerder in België toegelaten is, zal men de toelatingslicentie van een andere vervoerder nodig hebben. Maar dat zal een andere vervoerder alleen doen als die er zakelijk voordeel uit kan halen. in België kom je dan uit bij een paar goederenvervoerders waarvan ik betwijfel of die interesse hebben in het leveren van tractie voor een paar nachttreinen. Ook als Railion-NL in België toegelaten zou zijn, en zijn 189'ers zou kunnen inbrengen, dan betwijfel ik nog of dat voor DB/Railion een interessante optie zou zijn. Het vervoer begint en eindigt op punten waar normaliter zo'n 189'er nooit zal komen, namelijk in Aken en in Quévy. Dus dat betekent grote stilstand en/of veel lege onbeladen kilometers, plus opleiding van bestuurders (tweetalig!). In Nederland ligt dat totaal anders: het traject Emmerich-Amsterdam van de nachttreinen valt samen met één van de goederencorridors waarin Railion opereert. Dus het rijden van die paar nachttreinen is efficiënt te combineren met het rijden van goederentreinen.
Overigens zou juist de inefficiëntie van het moeten stellen van specifieke loks tussen Aken en Quévy, respectievelijk Brussel wel eens de factor kunnen zijn, waardoor het uit kostentechnisch oogpunt oninteressant wordt om treinen van bijvoorbeeld Keulen door te trekken naar Brussel (aan het begin of einde van de dienst leeg naar/van Aken of Quévy, de kosten van het opduwen in Aken, lange keertijden in Aken en Quévy, enz).
Wim

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 18 dec 2007, 20:01
door Portbou
Andere vraag : hoe werkt het eigenlijk vandaag ? Met welke locomotief wordt deze trein vandaag getrokken in België ? Type 27 van Quévy tot Aachen en omgekeerd ?

Dank,

Re: CNL 242/243 en CNL 236/237.

Geplaatst: 18 dec 2007, 20:06
door Steven
idd met een hle 27 van quevy tot aachen alwaar die wacht om de retour mee te pakken tot quevy

Re: CNL 242/243 en CNL 236/237.

Geplaatst: 18 dec 2007, 20:42
door treinbruno
k'vind zo iets raar aan quevy.

in het weekend rijdt daar geen enen trein (buiten die CNL dan...)

en toch is er in het weekend personeel aanwezig om de reizigers met beperkte mobiliteit te helpen
Aanwezigheid personeel voor het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit

Van: Tot: Van: Tot:

Maandag: 00:00 24:00

Dinsdag: 00:00 24:00

Woensdag: 00:00 24:00

Donderdag: 00:00 24:00

Vrijdag: 00:00 24:00

Zaterdag: 00:00 24:00

Zondag: 00:00 24:00

Feestdag: 00:00 24:00
zo staat het toch op de nmbs site

Re: CNL 242/243 en CNL 236/237.

Geplaatst: 18 dec 2007, 20:49
door Joris
Hallo,
Vergeet niet dat er op de CNL geen reizigers mogen opstappen in Quévy...
Waarschijnlijk is dat een station waar de stationchef ook het loket doet. En aangezien deze lijn goederenverkeer heeft, zal dat station zowiso altijd bemand zijn, en dus open zijn.
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 12 feb 2008, 21:23
door msts.be
Uit de andere topic:
msts.be schreef:In Nederland is men ook al van zin een BR189 van Railion voor de Jan Kiepura te plakken.
Dat is dus sinds dit weekend het geval:
KLIK

Het is er geen van Railion, maar feitelijk ook weer wel: Railion heeft namelijk enkele BR189 aan MRCE verkocht maar huurt die via een sale-and-leaseback contract terug. Maar omdat MRCE nu de eigenaar van de locs is heeft die beslist de locs in de zwarte MRCE-liverij te schilderen..

De loc in kwestie is daags nadien wel ontspoord, dus zit men voorlopig even zonder..

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 12 feb 2008, 21:28
door msts.be
Joris schreef:En als ze de Br 189 hier kunnen laten goedkeuren (dat doet MRCE misschien zeer binnenkort wel), kunnen ze theoretisch gezien al doorrijden tot Quévi zonder iemand van de NMBS nodig te hebben...
De BR189 van Railion/Schenker zouden binnenkort naar België komen , maar dan wel voor goederentreinen die nu met HLD77/NS 6400 over de grensovergang Roosendaal rijden. Aangezien in Duitsland sommige nachttreinen (D-Zug Berlijn-Moskou, BR189 rijdt op Berlijn-Frankfurt/O) met BR189 gereden worden door Railion/Schenker zou dit nu toch ook moeten kunnen ? Maar ja, als men volgend jaar via Frankrijk wil gaan rijden heeft het niet echt veel nut meer om de BR189 daar speciaal voor in te zetten..

Misschien kan men dan in Frankrijk de TRAXX locs van ECR ervoor plakken, aangezien ECR toch van DB/Railion/Schenker is..

Re: CNL 242/243 en CNL 236/237.

Geplaatst: 13 feb 2008, 08:29
door Accelerat
Diezelfde loc is gisteren uit de rails geschoten op Zaanstraat. :P

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 14 feb 2008, 17:37
door Joris
Hallo,
msts.be schreef:
Joris schreef:En als ze de Br 189 hier kunnen laten goedkeuren (dat doet MRCE misschien zeer binnenkort wel), kunnen ze theoretisch gezien al doorrijden tot Quévi zonder iemand van de NMBS nodig te hebben...
De BR189 van Railion/Schenker zouden binnenkort naar België komen , maar dan wel voor goederentreinen die nu met HLD77/NS 6400 over de grensovergang Roosendaal rijden. Aangezien in Duitsland sommige nachttreinen (D-Zug Berlijn-Moskou, BR189 rijdt op Berlijn-Frankfurt/O) met BR189 gereden worden door Railion/Schenker zou dit nu toch ook moeten kunnen ? Maar ja, als men volgend jaar via Frankrijk wil gaan rijden heeft het niet echt veel nut meer om de BR189 daar speciaal voor in te zetten..

Misschien kan men dan in Frankrijk de TRAXX locs van ECR ervoor plakken, aangezien ECR toch van DB/Railion/Schenker is..
Moet men geen aparte homologatie ondergaan voor reizigers en goederen? De HLE 13 mag bvb. in Fr enkel goederentreinen slepen, geen reizigers....
Hoe dan ook, of ze nu een BR189 voor die CNL's hangen of niet de NMBS zal CNL wel een goede rekening blijven sturen tot 2010 vrees ik... (TB en TBG blijven dacht ik zowiso van de NMBS, niet?).
Komen de BR 189 écht op alle diensten vie Rossendaal? Ik verheug me al op het aanzicht van een BR 189 in Lokeren voor de Volvo trein Gent-Zeehaven - Hoge Noorden.
Groeten,
Joris De Mol