Re: afkortingen
Geplaatst: 19 dec 2007, 22:43
K van konvooi? 

bijna alle afkortingen hebben hun oorsprong in het fransShrek schreef:K van konvooi?
Het wordt zelfs gebruikt in de steenkoolindustrie. Aangezien de stoomtractie met locomotief in "the U.K." is uitgevonden in 1804, is misschien die term naar Belgiƫ overgewaaid en zo in de afkorting voor treintransport terechtgekomen? 't Is maar gissen natuurlijk.Haulage, also called cartage or drayage, is the horizontal transport of ore, coal, supplies, and waste. The vertical transport of the same with cranes is called hoisting.
Haulage cost is the cost of loading raw ore at a mine site and transporting it to a processing plant.
Haulage also refers to the charges made for hauling freight on carts, drays, lorries or trucks.
Haulage rights is the arrangement where one railway, supplying cars, may negotiate rates with customers located on another railway's line, the road granting haulage rights. This differs from trackage rights in that the host railway operates the trains for the other railway, where with trackage rights, the secondary railway operates trains over the host's track.
Haulage is also the business of transporting goods by road.
Charleroi-Sud (het reizigersstation- is FCR. De logica in deze afkortingen is wat verloren gegaan in de jaren 60 toen ze werden aangepast aan de taalwetgeving. Zo werd FBM FBMZ, FC werd LK enz. Vandaar L en zelfs G (van Grand Central Belge) op plaatsen waar je het niet zou verwachten. De stations van de Oostkantons beginnen trouwens met R. Zo was RMY Malmedy zaliger. Een interessante link: http://users.pandora.be/pk/codes.htmTrainspotterke schreef:Ook niet alle telegrafische codes voor stations beginnen met F!![]()
Kijk maar naar lijn 154 Namen - Dinant - Givet, die vroeger door de Nord-Belge uitgebaat werd en alle telegrafische stationscodes met N beginnen. Voorbeeld: NDT = Dinant.
Er zijn ook nog andere uitzonderingen, zoals:
GCR (Charleroi-Sud), GMN (Montzen), GWK (Welkenraedt), LZR (Zeebrugge), MKM (Stockem), LK (Kortrijk), ...