Pagina 2 van 4
Geplaatst: 02 apr 2006, 19:05
door e49memling
Wover schreef:der zijn ne hele resem aan spanningen in europa
1500V= : Nederland
3000V= : België
25000V~: hogesnelheidslijnen (TGV, Thalys, Eurostar)
15000V~: Frankrijk (denk ik)
Voor de rest ben ik niet zeker, ik denk dat het in Luxemburg ook 1500V= is en in Duitsland ook 15000V~ is, maar ben totaal ni zeker daarvan

1500V=: NS-SNCF(oudste lijnen)
3000V=NMBS- NS tot vlak voor Roosendaal; Italië; Polen; Rusland; stukje Luxembg
15.00v 16²/³ Hz= DB-Zwitserland normaalspoor- Oostenrijk- Scandinavie, (maar niet alle landen)Stukje Luxembg
25.000V 50 Hz Frankrijk(Nieuwe lijnen, dus ook HSL) Sommige lijnen België; HSL Nederland; BR Bovenleiding; Stukje Luxemburg.
Geplaatst: 02 apr 2006, 19:06
door e49memling
Steven schreef:belgie is standaard 3kV (werkelijk is er een variatie tot 3600V) op de klassieke lijnen en 25kV op de HSL lijnen + athus meuse lijn en op het stuk rivage gouvy ook (werkelijk kan dat al is gaan tot 27.000V)
Op SNCF zelfs tot bijna 29.000V
Geplaatst: 02 apr 2006, 19:14
door Elgar
e49memling schreef: Luxemburg heeft drie spanningen 3 Kv=(Arlon tot lux-stad 15 KV~Luxembg-Wasserbillig 25 KV~Luxembg-Thionville
De spoorlijn tussen Luxemburg en Wasserbillig is met 25kV~, de spanningssluis zou zich op de brug tussen Luxemburg en Duitsland bevinden.
Geplaatst: 02 apr 2006, 19:25
door e49memling
Elgar schreef:e49memling schreef: Luxemburg heeft drie spanningen 3 Kv=(Arlon tot lux-stad 15 KV~Luxembg-Wasserbillig 25 KV~Luxembg-Thionville
De spoorlijn tussen Luxemburg en Wasserbillig is met 25kV~, de spanningssluis zou zich op de brug tussen Luxemburg en Duitsland bevinden.
Dat wil dus zeggen dat de Duitse locs die ik daar gezien heb meerspanningsmateriaal was? Het zou kunnen...
Geplaatst: 02 apr 2006, 20:24
door Elgar
Ja, dat zullen dan waarschijnlijk DB-locs type 181 (15 en 25 kV~) geweest zijn. Ik weet niet of het recentere 2- of meerspanningsmateriaal van de DB al naar Luxemburg rijdt...

foto van:
http://www.181er.de/
Geplaatst: 02 apr 2006, 20:57
door Mark7758
Nee. of eigenlijk Ja.
De DB rijdt alleen met de DB181 via Wasserbillig naar Luxemburg.
De CFL rijdt met hun CFL 4000 (Gelijk aan de DB185) met treinen tot Trier en iets verder.
De bovenleiding grens ligt op de brug net buiten het station.
Geplaatst: 02 apr 2006, 23:01
door KB
e49memling schreef:
3000V=NMBS- NS tot vlak voor Roosendaal
En op de lijn Luik - Maastricht tot iets voor Maastricht-Randwyck.
Geplaatst: 03 apr 2006, 01:44
door Shrek
KB schreef:e49memling schreef:
3000V=NMBS- NS tot vlak voor Roosendaal
En op de lijn Luik - Maastricht tot iets voor Maastricht-Randwyck.
is die overgang eigelijk een spanningssluis zoals naar frankrijk/duitsland of is het gewoon zoals een volgende sectie 3000v die een beetje lagere spanning heeft?

Geplaatst: 03 apr 2006, 07:20
door Mark7758
Nee. Een echte sluis. Compleet open. Dus een paar meter geen bovenleiding.
Geplaatst: 04 apr 2006, 14:19
door e49memling
Shrek schreef:KB schreef:e49memling schreef:
3000V=NMBS- NS tot vlak voor Roosendaal
En op de lijn Luik - Maastricht tot iets voor Maastricht-Randwyck.
is die overgang eigelijk een spanningssluis zoals naar frankrijk/duitsland of is het gewoon zoals een volgende sectie 3000v die een beetje lagere spanning heeft?

De bovenleiding gaat geleidelijk omhoog tot boven het stuitpunt van de panto's en stop dan volledig gedurende ~20 meter hetzelfde kant Nederland.
In princiepe kan je met de stroomafnemer omhoog daar voorbij rijden.
In Quevy is er gewoon een spanningsloos stuk (Verbonden aan de grond) dat even gelijk loopt met de 3kv-een stuk alleen-den even gelijk met de 25KV.
Als je daar met de stroomafnemer naar omhoog passeert dan zet je eerst 3KV aan de aarde=kortsluiting en dan nog eens de 25KV=weer eens boem; en een beetje later komen zu uw naam en alle andere zaken vragen.(nooit meegemaakt.)
In Aachen wordt de omschakeling altijd bij stilstand gedaan(sleutel omschakeling zit vast aan fevleysleutel(ontgrendeling schakelaarsdoos van onder meer stroomafnemer enz)
Geplaatst: 04 apr 2006, 17:23
door Speedy
Quévy is een speciaal station.. Weet nie of het nog vaak gebeurt maar ze kunnen de sporen (denk enkel de zijsporen) volledig op 25 kv zetten. In dat geval (als je daar als bestuurder met een 3kv lok staat) komt de o/chef eerst je 'faiveley-sleutel' vragen.
Ben 2j geleden eens met een HLE21 tot onder de 25 kv gereden..
Kwam toe met een trein naar Lourdes (14 Franse rijtuigen, vertrokken in Turnhout met stops in Lier, Mechelen, Brussel Zd en Quévy) maar het 'doodspoor' om van kant te wisselen was blijkbaar buiten dienst. O/chef kwam dan uitleggen wat de bedoeling was..Die Lok vd SNCF die de trein kwam halen is tegen de trein gekomen, mij dan meegetrokken op de lijn tot achter 't inritsein en dan terug tot in't station..Daar terug losgemaakt en EL naar FNZG.
Geplaatst: 04 apr 2006, 18:03
door e49memling
Als je met een meerspanningsmachine op de omschakelbare sporen kwam, moest je eerst de commutatiesleutel van de sleuteldoos halen(driewegkraan, aarden....) en dan aan de onderchef geven, die schakelde dan binnen om, dan kreeg je de sleutel terug en zette je in dienst op 25 KV.(5-10 minuten)
Dat was de theorie, in de praktijk deden ze teken om de stroomafnemer 3KV neer te laten, ze keken even, deden dan teken naar de seingever binnen, die schakelde om, en dan mocht je de 25.000v panto lichten.(niet meer dan 1 minuut)
Geplaatst: 18 apr 2006, 13:31
door sable
Laten we nog een tabelle opzetten van al de informatie:
België: Normale lijnen: 3000V ---
Hogesnelhijdslijnen: 25000V ~ (ook Athus-Meuse lijn)
Denemarken: Overal: 25000V ~
Duitsland: Overal: 15000V ~
Finland: Overal: 25000V ~
Frankrijk: Normale lijnen: Zuid: 1500V ---
Noord: 25000V ~
Hogesnelhijdslijnen: 25000V ~
Hongarijë: Overal: 15000V ~
Italië: Overal 3000V ---
Luxemburg: Overal: 25000V ~
Nederland: Normale lijnen: 1500V ---
Hogesnelhijdslijnen: 25000V ~ (ook Betuwelijn)
Noorwegen: Overal: 15000V ~
Oosterijk: Overal 15000V ~
Polen: Overal: 3000V ---
Portugal: Overal: 25000V ~
Spanje: Normale lijnen: 3000V ---
AVE lijn: 25000V ~
Tschechië: Overal: 3000V ---
25000V ~
Verenigd Koningkrijk: Noorden: 25000V ~
Verre Zuiden: 750V ---
Zweden: Overal: 15000V ~
Zwitserland: Overal: 15000V ~
--- bedoeld gelijkstroom
~ bedoeld wisselstroom:
15000V is altijd 16.6666666 Hz
25000V is altijd 50Hz
Voor deze tabelle
Waar er grenzen overschreden worden is het mogelijk dat de stroom van een land door gaat nar het ander land vóór dat het veranderd wordt. Dit is om grens overschrijding gemakkelijker te maken. Daarom krijgt men ook 15000V ~ in België en Luxemburg.
Hopelijk verklaart dit al de vroegere posten.
Geplaatst: 18 apr 2006, 15:36
door Elgar
sable schreef:... Daarom krijgt men ook 15000V ~ in België en Luxemburg...
Op Belgisch of Luxemburgs grongebied heb je tot nu toe nog geen 15000 V~.
In België komt dat er wel met de volledige elektrificatie van lijn 24. Dan komt de spanningssluis op de brug van Moresnet te liggen.
In Luxemburg (lijn Luxemburg-Trier) is er ook geen 15000 V~, want daar bevindt de spanningssluis zich in het midden van de brug over de Saar, waar ook de landsgrens loopt.
En volgens mij heb je in Hongarije 25000 V~.
Voor de rest ga ik wel akoord met uw samenvatting.

Geplaatst: 18 apr 2006, 18:25
door Mark7758
Luxemburg 3000Volt = Op de lijn van Kleinbettingen Luxemburg stad.