Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dieselfreak

Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?

Bericht door Dieselfreak »

Wover schreef:Hier een voorbeeldje van het systeem met een pedaal:
Afbeelding Afbeelding
Waar is dit genomen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

In België is het wel degelijk SF05! :wink: 5 km/u en niet rapper over een gestoorde overweg, tot de neus van de trein de overweg gepasseerd is. :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

SF1 bestaat ook, maar niet veel meer.

BDJ
Tim

Bericht door Tim »

In theorie bestaan ook SF2 en SF4 maar ik weet geen enkele plaats waar die nog voorkomen.
Bibke

Bericht door Bibke »

Een foto van een éénarmige pedaal.

Deze ligt op de lijn die naar SIBELCO gaat in Lommel - Maatheide (aan de overweg op de weg van Lommel naar Mol) Hier bolt dus de zandtrein over.
Is niet ver voor het dubbelsporig gedeelte waar de lok rond de trein moet rijden alvorens te kunnen vertrekken via Balen Werkplaatsen.
Afbeelding Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

Mijn foto is genomen op L207, nabij Y Kanaal (aansluiting op L15)
Steven

Bericht door Steven »

wat ik nog bij mezelf was vergeten aan te vullen. een motor van een slagboom heeft niet zo heel veel werk te doen aangezien een slagboom in princiepe in evenwicht is, langs beide kanten hant ongeveer hetzelfde gewicht, het tegengewicht genaamd moet er mee voor zorgen dat de motor de slagboom rustig kan openen en sluiten. vooral bij het sluiten moet dit er voor zorgen dat deze niet te snel zal dalen.
Werner

Bericht door Werner »

Al wat hier tot nog toe is aangehaald is ongeveer juist ja.

Bijkomende opmerking:

De aankondigingszone van een overweg bestaat uit drie stukken:

1. Een lange detectielus of spoorstroomkring (SK): de lengte is zo berekend dat de trein aan de maximum snelheid (refertesnelheid) nog lang genoeg onderweg is tot aan de overweg zodat deze kan sluiten voordat de trein aanwezig is. ==> Een overweg die aan het openen is, en er komt een nieuwe trein in de aankondigingszone, zal ONMIDDELLIJK terug sluiten. Anders vraagt het meer tijd en loop je het risico dat de trein al op de overweg staat voor dat deze gesloten is!

2. Een korte SK: van enkele meters voor tot enkele meters voorbij de overweg.

3. Opnieuw een lang SK voorbij de overweg. Deze is normaal uitgeschakeld en heeft dus geen invloed op het sluiten van de overweg. Het is enkel bij een verandering van de rijrichting dat deze zal ingeschakeld worden. Dan zal de eerste uitgeschakeld worden.

Wanneer er nu werken zijn op de lijn, is het niet ondenkbaar dat een werktrein zeer traag rijdt, of zelfs stilstaat in de aankondigingszone van een of andere overweg. Deze zal dan gedurende de volledige werken gesloten zijn (en na 10 minuten in Groot Alarm gaan). Dan kan men
- ofwel alle SK's afleggen: dan is de overweg ALTIJD open (Ook al staat er een trein!!). Dan moet men dus met overwegwachter werken die manueel de overweg sluiten
- ofwel kan men enkel de kleine SK's aanleggen. In dit regime rijdt de werktrein tot vlak voor de overweg, de kleine SK ziet dit en sluit de overweg. Als de overweg volledig toe is kan de trein verder over de overweg bollen. Daarom is het dus van belang dat die kleine SK enkel meters voorbij de overweg ligt. Dit heeft inderdaad tot gevolg dat deze pas zal openen na enkele seconden. Maar buiten dit topic heb ik daar nog niemand over horen protesteren.

Voila, mijn langste antwoord ooit. Ik hoop dat jullie er iets van begrijpen.
Steven

Bericht door Steven »

beste werner, een klaar en duidelijk antwoord, dank u voor de aanvulling op mijn en andere reacties. voor mij is en was het al zeer duidelijk, je gaat zelfs vrij ver in detail en hopelijk is dat voor iedereen even duidelijk als voor mij :-)
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Ik weet nog toen er werken waren op L50 en de treinen maar tot Schellebelle reden.
De break stond daar op enkele meters van de open OW aan het perron.
pietje

Bericht door pietje »

als er nu nog iemand dat in het Wikipedia artikel kan inpassen dan zijn we er
Wover

Bericht door Wover »

Als iemand mijn foto's daar wil gebruiken mag dat van mij trouwens gerust hoor ;).
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Van Wikipedia
Wikipedia schreef:In Groot-Brittannië kent men een extra beveiling, bestaande uit de tekst "Another train coming" die oplicht als er twee treinen kort na elkaar passeren.
Waarom kan dat in België weer niet? :?

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

Bartjedj schreef:Van Wikipedia
Wikipedia schreef:In Groot-Brittannië kent men een extra beveiling, bestaande uit de tekst "Another train coming" die oplicht als er twee treinen kort na elkaar passeren.
Waarom kan dat in België weer niet? :?

BDJ
omdat bij ons het verkeersrelement al degelijk voorziet wanneer je over mag rijden, zolang slagbomen dicht zijn moet je er vanuitgaan dat er 1 of meerdere treinen kunnen langskomen.
Plaats reactie