Trein moet stipter

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: Trein moet stipter

Bericht door pietje »

Een aantal van die vertragingen kan je ook anders uitleggen:
*verkeerde materiaal inzet op bepaalde trajecten
*te krappe dienstregeling
*gebrek aan goede voorzieningen voor minder validen
*...
maar ja, als je de schuld op iemand anders kan afschuiven is het natuurlijk gemakkelijk
RIDCO

Re: Trein moet stipter

Bericht door RIDCO »

Wie bepaalt in de nieuwe structuur op welk spoor de trein komt ?

Ik heb destijds, als o.stch, altijd getracht om de voorziene sporen te respecteren, zodat de reizigers
niet van het éne naar het andere perron moesten rennen. Je kan beter een trein in doorrit even laten versporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein moet stipter

Bericht door Steven »

RIDCO schreef:Wie bepaalt in de nieuwe structuur op welk spoor de trein komt ?

Ik heb destijds, als o.stch, altijd getracht om de voorziene sporen te respecteren, zodat de reizigers
niet van het éne naar het andere perron moesten rennen. Je kan beter een trein in doorrit even laten versporen.
een trein in doorrit in brussel versporen maakt niet uit dat is toch steeds 40 km/u, maar in andere stations kan dit wel gevolgen hebben omdat doorgaande hoofsporen er meestal een hogere snelheid toelaten (korte doorrittijd) dan de omloopsporen (trage doorrit) waardoor je voor domino kan zorgen. de traag doorrijdende trein zorgt voor vertraging omdat hij niet snel genoeg het station verlaten heeft (zoals voorzien)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein moet stipter

Bericht door Adler »

Steven schreef:beweging van reizigers zorgt voor 11% van de vertragingingen (laattijdig veranderen van spoor, grote groepen die in of uit moeten stappen, minder validen, ....) stond vandaag in de krant.
Laattijdig veranderen van spoor, daar zijn ze in Berchem specialist in.
En vooral op het allerlaatste moment dit meedelen of het spoor twee, drie keer wijzigen tot je er op de duur zot van wordt.
En dan verwachten ze dat de reizigers als een gek van het ene perron naar het andere rennen.
Dietrich

Re: Trein moet stipter

Bericht door Dietrich »

Tja... dat zijn allemaal zaken waar de mensen geen schuld aan hebben. Da's iets anders dan dat vertragingen zouden ontstaan door "mensen die te laat komen" e.d.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Trein moet stipter

Bericht door Patrick »

Mijnheer Scheenbeen gisterenavond nog eens gehoord in Terzake: hij weet de vertragingen onder andere aan de vele en lange stakingen in Frankrijk en Duitsland die gevolgen hadden voor ons land :roll:
pietje

Re: Trein moet stipter

Bericht door pietje »

al een geluk dat er hier niet gestaakt wordt :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein moet stipter

Bericht door Adler »

Patrick schreef:Mijnheer Scheenbeen gisterenavond nog eens gehoord in Terzake: hij weet de vertragingen onder andere aan de vele en lange stakingen in Frankrijk en Duitsland die gevolgen hadden voor ons land :roll:
Is dat echt ? Ik heb het niet gezien.
Dat hou je toch niet voor mogelijk :!:
Fles

Re: Trein moet stipter

Bericht door Fles »

Patrick schreef:Mijnheer Scheenbeen gisterenavond nog eens gehoord in Terzake: hij weet de vertragingen onder andere aan de vele en lange stakingen in Frankrijk en Duitsland die gevolgen hadden voor ons land :roll:
:lol: Da's een goeie ja, stel je voor dat iemand dat gelooft :D
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Trein moet stipter

Bericht door Patrick »

Jannie Haek (gedelegeerd bestuurder NMBS Holding) was vanmorgen te gast op Radio 1. Daarin gaf hij toe dat de treintjes vertraging hebben. Voornaamste redenen: de werkzaamheden ("omdat de maximumcapaciteit van het net bereikt is, moet het uitgebreid worden") en de stakingen :roll:
Een zeer summier verslag vind je bij De Redactie.
En er nog bij zeggen dat Ingetje Vervotte een studie bestelt die moet uitmaken hoe (on)efficiënt de 3 maatschappijen (Holding, NMBS, Infrabel) werken zodat ze beter met elkaar communiceren.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Trein moet stipter

Bericht door AM80 »

pietje schreef:Een aantal van die vertragingen kan je ook anders uitleggen:
*verkeerde materiaal inzet op bepaalde trajecten
*te krappe dienstregeling
Volgens mij zijn de dienstregelingen nu ook weer niet zo krap als je ze gaat vergelijken met bvb Duitsland, waar men er veel harder tegenaan gaat qua optrekken en afremmen en dergelijke meer, en daar halen ze zeer nipt de dienstregelingen. Hier in Belgie zijn er veel bestuurders die de tijd nemen om rustig het station in en uit te bollen, en nog op tijd rijden.

AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Bartjedj

Re: Trein moet stipter

Bericht door Bartjedj »

Een bedenking:

Als je in een station staat, je vertreksein is gegeven (AVG staat wit) en je sein staat geel. Dan is het interessanter om NIET onmiddellijk op te trekken, maar traag het sein te naderen. Je hebt nog de kans dat het openkomt.
Doe je dit niet, en trek je wel ineens op, moet je 40 rijden tot aan het volgende sein.

Bollen in eerste sectie is rijden in de tweede, rijden in eerste is slenteren in tweede.

Greetz
BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein moet stipter

Bericht door Steven »

AM80 schreef:
pietje schreef:Een aantal van die vertragingen kan je ook anders uitleggen:
*verkeerde materiaal inzet op bepaalde trajecten
*te krappe dienstregeling
Volgens mij zijn de dienstregelingen nu ook weer niet zo krap als je ze gaat vergelijken met bvb Duitsland, waar men er veel harder tegenaan gaat qua optrekken en afremmen en dergelijke meer, en daar halen ze zeer nipt de dienstregelingen. Hier in Belgie zijn er veel bestuurders die de tijd nemen om rustig het station in en uit te bollen, en nog op tijd rijden.

AM80
te krappe dienstregelingen zit hem hoofdzakelijk in de keertijden die er zijn, of de te korte opeenvolging van twee treinen (zoals in de nzv brussel), waar een halve minuut vertraging van trein a een dikke minuut vertraging geeft aan trein b en ga zo maar verder, denk maar hoe een file van auto's reageert
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein moet stipter

Bericht door Adler »

Toch begrijp ik soms bepaalde beslissingen niet die worden genomen.
Ik geef een concreet voorbeeld: vrijdagavond komt de trein Brussel-Essen met een kleine vertraging aan in Berchem.
Hij vertrekt in Berchem en blijft in de tunnel voor Antwerpen-Centraal 10 minuten lang staan om de Benelux te laten voorgaan die ook vertraging had. Gevolg: nog meer vertraging.
Waarom laat men de Benelux niet verder voorsteken (er zijn genoeg mogelijkheden daarvoor tussen Antwerpen-Centraal en Kapellen), op die manier had de trein naar Essen ondertussen de reizigers kunnen laten uit- en instappen in Antwerpen-Centraal en veel minder vertraging opgelopen.
Ik heb dikwijls de indruk dat men weinig inventiviteit heeft en voor de eenvoudigste oplossing kiest.
RIDCO

Re: Trein moet stipter

Bericht door RIDCO »

De visie van Adler lijkt mij logisch, maar ....

Volgens mijn informatie zijn er steeds meer en meer problemen als gevolg van het gebrek aan ervaring bij de verkeersleiding (Trafic Control) en ook plaatselijk in belangrijke knooppunten (vb. Berchem).

Wie vroeger aangenomen werd op "dispatching" of "regelaar in een station" moest heel wat ervaring kunnen voorleggen. Wegens herschikking van het personeel en pensioenen is die ervaring weg. In veel gevallen ondergaat de verkeersleiding de toestand in plaats van de problemen te beheersen. En dat is helemaal geen verwijt, maar gewoon een vaststelling die trouwens bevestigd wordt door het terrein.
In veel gevallen moet er onmiddellijk een beslissing genomen worden over welke trein men voorrang gaat geven, en die inventiviteit is er blijkbaar minder dan vroeger.

Het ganse systeem is ook veel complexer : Trafic Control, COC voor B-Cargo, eerstdaags New Passengers, en dan zijn er ook de lokale regelaars (die onder Trafic Control vallen). Het is uiteindelijk een lange ketting en elke schakel is belangrijk, maar de interne belangen en prioriteiten zijn soms tegenstrijdig.

Men moet er ook rekening mee houden dat de NMBS vroeger één grote familie was, terwijl (vooral) de nieuwe medewerkers in de diverse eenheden nog uitsluitend denken en handelen volgens de nieuwe structuren, t.t.z.
scheiding tussen Infrastructuurbeheerder en vervoerder. Vroeger werden problemen opgelost met één telefoontje en nu wordt dat iets voor "werkgroepen" en "vergaderingen".

Dat de politieke wereld zich zorgen maakt over de kwaliteit en de stiptheid van de treinen hebben zij wel aan zichzelf te danken :
- de splitsing van de spoorwegondernemingen volgens de Europese richtlijn,
- het gebrek aan investeringen in het verleden in de infrastructuur, waardoor Belgiê nu één grote bouwwerf is.
- de dagelijks terugkerende incidenten (vaak buiten de wil van NMBS : ongevallen à overwegen, zelfdodingen, ..sporen niet tijdig vrij gemaakt na werken door aannemers, ...)
Plaats reactie