Pagina 2 van 4

Geplaatst: 21 jun 2006, 21:48
door Jonathan
Ik heb ook gelezen dat de NMBS het toeschreef aan dat ze (veel) meer bewerkingen deed dan in 2002.

Geplaatst: 21 jun 2006, 21:53
door Trainspotterke
De nieuwe seinen langs L66 en L50a zijn toch wel weer met gloednieuwe krokodillen uitgerust, ze! :wink:

In het station van Brugge zijn er dan een aantal seinen met een TBL-baken en zelfs een aantal die zowel een TBL-baken als een krokodil naast het sein liggen hebben!

Geplaatst: 21 jun 2006, 22:12
door Wover
Hoe kan je een sein met TBL onderscheiden van de rest?

heb er nog maar bitter weinig over gehoord of gelezen eigenlijk, zijn er misschien goede links hierover?

Geplaatst: 21 jun 2006, 22:15
door Trainspotterke
Wover schreef:Hoe kan je een sein met TBL onderscheiden van de rest?

heb er nog maar bitter weinig over gehoord of gelezen eigenlijk, zijn er misschien goede links hierover?
Een krokodil weet je wel wat dat is, hé! :wink:

Wel, een TBL-baken is zo'n klein bakske naast het sein tussen de twee rails, op dezelfde plaats gelijk de krokodil zou liggen. Het vreschil met de krokodil is dat er geen rechtstreeks contact meer is tussen de TBL-baken en de trein. De communicatie verloopt via een zender aan de onderkant van de trein! :wink:

Heeft iemand hier een afbeelding van?

Geplaatst: 21 jun 2006, 22:58
door Wover
Maar waarom zijn die er dan al in de stations van brugge enz, daar rijden toch ook treinen zonder TBL?

Geplaatst: 22 jun 2006, 04:58
door Steven
Wover schreef:Maar waarom zijn die er dan al in de stations van brugge enz, daar rijden toch ook treinen zonder TBL?
men doet ni specifiek een station maar eerder lijnen, op volgende lijne zijn er te zien, L50A, L161, L162,L0,....

Geplaatst: 22 jun 2006, 13:19
door TBbart
Wover schreef:Maar waarom zijn die er dan al in de stations van brugge enz, daar rijden toch ook treinen zonder TBL?
jamaar daar noem je al zo een station hé, heb je dat al eens gezien alle nieuwe seinen op kop van perron staan rechts met een bordje naar links.
En het sein van het ene spoor staat dichter bij het spoor ernaast... logisch dat de TB's daaraan moeten wennen :roll: en logisch dan dat er eens ene meer doorrijd dan andere jaren :wink:

Geplaatst: 23 jun 2006, 02:00
door snubber
Laat ze maar 14 bakens aan elk sein leggen, zolang niet alle materiaal is uitgerust met TBL (MS Klass, 800, T21, T11, JH materiaal, etc...) zal het GEEN ENE MOER UITHALEN :twisted: :roll:

Geplaatst: 23 jun 2006, 02:04
door Steven
snubber schreef:Laat ze maar 14 bakens aan elk sein leggen, zolang niet alle materiaal is uitgerust met TBL (MS Klass, 800, T21, T11, JH materiaal, etc...) zal het GEEN ENE MOER UITHALEN :twisted: :roll:
volledig de waarheid :-)

Geplaatst: 06 sep 2006, 10:22
door Patrick
En we rijden verder :)
06.09.2006 - Treinen rijden nog te vaak door rood licht

BRUSSEL - Het aantal treinen dat door het rode licht rijdt, neemt opnieuw toe. Dat schrijft de Franstalige krant Le Soir woensdag. Tussen 2003 en 2004 steeg het aantal van 47 naar 64.

De stijging is hoofdzakelijk te wijten aan onoplettendheid, aldus de directeur-generaal Treinen van de NMBS, Richard Gayetot. Na opleidingen die de NMBS gaf, waren er in 2005 drie gevallen minder. Voor dit jaar rekent de NMBS op een daling van de incidenten met tien procent.

Om de problematiek te illustreren heeft Le Soir het onder meer over een incident op 13 juni. Daarbij reed een passagierstrein die uit Namen kwam door het rode licht. Een andere trein was ondertussen op weg richting Namen.

De stationschef van Hoei kon ingrijpen waardoor de twee treinen ongeveer een kilometer van elkaar tot stilstand kwamen. Volgens een interne nota van de NMBS, die de krant kon inkijken, had het ongeval zware gevolgen kunnen hebben.

Communicatie

De NMBS nam in 2005 maatregelen om dergelijke situaties te voorkomen. ,,Er is meer communicatie en meer uitleg voor de treinbestuurders. Die krijgen ook vaker begeleiders mee, die hun leren laattijdig remmen te vermijden'', legt Gayetot uit.

Volgens de vakbond is de verhoging van het aantal incidenten te wijten aan de de verhoogde productiviteit die de laatste jaren van de werknemers wordt geëist.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 092006_019

Geplaatst: 08 sep 2006, 00:47
door Pendelaar
Is TBL de Belgische variant van het Duitse INDUSI en SIFA ?

Geplaatst: 08 sep 2006, 05:40
door 1607
Pendelaar schreef:Is TBL de Belgische variant van het Duitse INDUSI en SIFA ?
ja.

Geplaatst: 08 sep 2006, 11:30
door Steven
is er geen variant van op zich :-)
TBL1 is namelijk iets minder controlerend dan de indusi zover ik weet, TBL 2 is dan weer iets anders en zover ik me niet vergis strenger dan indusi (de duitsers werken dan ook al met vernieuwde generatie controle sytemen zoals PZB)

Geplaatst: 08 sep 2006, 11:54
door Shrek
komt TBL niet ongeveer overeen met ERMTS level1 en TBL 2 met level2?

Geplaatst: 08 sep 2006, 11:59
door Steven
Shrek schreef:komt TBL niet ongeveer overeen met ERMTS level1 en TBL 2 met level2?
enkel tbl 2 heeft iets gemeen met etcs level 1 aangezien voor level 2 minstens gsm-r aan boord moet zijn zover ik het begrepen heb
http://etcs.uic.asso.fr/
uitleg op de site van de uic