Detectie defekte seinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nils

Re: Detectie defekte seinen

Bericht door Nils »

Steven schreef:Het sein uitgerust met LED's staat al op verschillende plaatsen hoor, tussen brussel zuid en brussel centraal zijn de galgseinen ook voorzien van LED's, ter hoogte van schaarbeek WDT staat ook een galgsein met LED's om al effe twee andere plaatsen te noemen waar dergelijke seinen staan
Die seinen tussen Brussel zuid en Noord, zijn dat geen seinen met glasvezel in plaats van LED seinen?
Wover

Bericht door Wover »

Myesxe schreef:Nog een specialleke is natuurlijk het LED-sein, maar daar staat momenteel nog maar enkel een prototype van in Ruisbruik. Hier ligt de detectie van een defecte lamp (of beter gezegd LED's) weliswaar iets moeilijker, maar ook dit wordt gedetecteerd d.m.v. een elektronische schakeling.
LED's kunnen zoiezo heel moeilijk kapotgaan hoor, aangezien je niet echt iets hebt dat kan verslijten of afknappen zoals de gloeidraad bij een gloeilamp.
Adler

Bericht door Adler »

Wover schreef: LED's kunnen zoiezo heel moeilijk kapotgaan hoor, aangezien je niet echt iets hebt dat kan verslijten of afknappen zoals de gloeidraad bij een gloeilamp.
De LEDs zelf zullen niet kapotgaan maar de stuurelektronica die er achter zit kan het wel begeven.
Zo zag ik deze week nog de 811 met slechts 1 werkend rood achterlicht.
pietje

Bericht door pietje »

Adler schreef:
Wover schreef: LED's kunnen zoiezo heel moeilijk kapotgaan hoor, aangezien je niet echt iets hebt dat kan verslijten of afknappen zoals de gloeidraad bij een gloeilamp.
De LEDs zelf zullen niet kapotgaan maar de stuurelektronica die er achter zit kan het wel begeven.
Zo zag ik deze week nog de 811 met slechts 1 werkend rood achterlicht.
Het is een mythe dat LED's niet kapot gaan.
Zeker voor signalisatie zijn het hoogvermogen-LED's (tot wel 3W)
De grote voordelen van de LED's zijn zeker de levensduur en de redundantie: meestal wordt 1 gloeilamp vervangen door een tiental (of meer) LED's. als er dan 1 sneuvelt is er niets aan de hand.

Trouwens die LED's van 3W worden voor verkeerslichten gebruikt en hier vervalt het voordeel van de redundantie: 1 led van 3W geeft voldoende licht om 1 gloeilamp te vervangen!
Myesxe

Bericht door Myesxe »

Inderdaad. En zelfs al zouden bepaalde LED's in theorie een onbeperkte levensduur hebbben, dan moet je nog altijd rekening houden met onverwachte gebeurtenissen, zoals bv. blikseminslag, vandalisme,... De praktijk staat soms ver af van de realiteit.

De seinen tussen Brussel Noord en Zuid zijn, zoals Nils terecht opmerkt, geen LED-seinen. Het zijn halogeenseinen waarvan de lichtbundel via glasvezelkabel naar boven wordt gebracht. De lamp bevindt zich beneden, waardoor deze gemakkelijk kan vervangen worden en de galgpalen lichter zijn qua constructie. Doordat de uiteinden van de glasvezelkabels uitmonden in puntjes, kan natuurlijk verkeerdelijk de indruk ontstaan dat het om LED-seinen gaat.
Echter, bij mijn weten staat het enige LED-sein op het Belgische net in Ruisbroek. Nu de evaluatie van dit sein door de treinbestuurders achter de rug is, is het de bedoeling om dit nieuwe type sein te installeren op het GEN op moeilijk bereikbare plaatsen.
Steven

Bericht door Steven »

de kleine seinen op L2 ter hoogte van hoegaarden en pouset zijn bij mijn weten ook gemaakt met led's (witte)
pietje

Bericht door pietje »

Myesxe schreef: Echter, bij mijn weten staat het enige LED-sein op het Belgische net in Ruisbroek. Nu de evaluatie van dit sein door de treinbestuurders achter de rug is, is het de bedoeling om dit nieuwe type sein te installeren op het GEN op moeilijk bereikbare plaatsen.
Slecht kan die zichtbaarheid niet zijn, de verkeerslichten waarover ik het had zijn beter zichtbaar dan die met klassieke gloeilampen.
De kleuren zijn volgens mij ook helderder, want zo herken ik ze het beste.

Ik heb trouwens onlangs op een optreden in een parochiezaalke gezien dat de PAR64's vervangen waren door iets gelijkaardigs, maar dan met LED's ipv halogeenlampen. in die behuizing zitten dan een 10 tal LED's van elke kleur (het kunnen er ook meer zijn) en die geven een podiumverlichting die elke kleur kan zijn, zonder kleurfilters te wisselen, maar ik denk dat ik aan het afwijken ben :oops:
Tim

Bericht door Tim »

Zijn sommige kleine stopseinen ook niet met LED's? En de moderne lichtcijfers en kepers toch ook dacht ik.
Myesxe

Bericht door Myesxe »

Nu je het zegt, ik heb ook al kleine stopseinen gezien die met leds lijken uitgerust te zijn, maar ik ken er de technische details niet van.

Voor de duidelijkheid: het nieuwe led-sein waarover ik het had, is een groot stopsein.
dantjebram72

Bericht door dantjebram72 »

wat je ook kan doen is het sein voorbijgaan en als je een ting hoort weet je dat het op groen staat anders rij je terug achteruit.
dat zal wel niet mogen zeker :?:
Steven

Bericht door Steven »

de regels zijn er om gebruikt te worden is vooruit en achteruit rijden mag niet zomaar.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

de nieuwe seinen in 'kleine beweging' blok seintjes zeggen ze ook dacht ik
zijn tegenwoordig met leds

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Steven schreef:
Myesxe schreef:Van alle lampen in het sein wordt de stroom gecontroleerd. Indien een (aangestuurde) lamp defect is, zal dit gedetecteerd worden en hiervan een melding in EBP komen.
Indien het de rode lamp is die defect is, is er geen controle van de gesloten stand meer. In dit geval zal in EBP tevens het betreffende sein gemarkeerd worden in een andere kleur.
voila ik had wel een vermoeden dat de software van de EBP hierop voorzien was maar niet in welke orde dit zou gebeuren, dank u voor de aanvulling.
Het gaat hier wel om EBP-PLP, dus volledig computergestuurd. De EBP-systemen die nog met een relaiszaal werken (deeltje Aalter op L50A, bijvoorbeeld) hebben dezelfde beperkingen als een All-Relais. De seinen komen daar dan ook niet open op je scherm, je krijgt alleen de bevestiging dat het sein niet meer gesloten is (dus geel ipv groen).
Myesxe

Bericht door Myesxe »

groentje schreef:
Steven schreef:
Myesxe schreef:Van alle lampen in het sein wordt de stroom gecontroleerd. Indien een (aangestuurde) lamp defect is, zal dit gedetecteerd worden en hiervan een melding in EBP komen.
Indien het de rode lamp is die defect is, is er geen controle van de gesloten stand meer. In dit geval zal in EBP tevens het betreffende sein gemarkeerd worden in een andere kleur.
voila ik had wel een vermoeden dat de software van de EBP hierop voorzien was maar niet in welke orde dit zou gebeuren, dank u voor de aanvulling.
Het gaat hier wel om EBP-PLP, dus volledig computergestuurd. De EBP-systemen die nog met een relaiszaal werken (deeltje Aalter op L50A, bijvoorbeeld) hebben dezelfde beperkingen als een All-Relais. De seinen komen daar dan ook niet open op je scherm, je krijgt alleen de bevestiging dat het sein niet meer gesloten is (dus geel ipv groen).
Inderdaad. Met een All-Relais krijg je een verschillend gedrag. Bij de automatische seinen komt hier zelfs helemaal geen informatie terug naar de EBP. (Bv. zie sein B522 in bijlage).
Bijlagen
geelSein2.PNG
geelSein2.PNG (8.29 KiB) 5379 keer bekeken
Arator

Bericht door Arator »

Steven schreef:indien in een sein de rode lamp defect is zal het voorgaande sein nooit meer als twee gele geven, de bestuurder zal dan bijgevolg stoppen voor een gedoofd sein en de nodige maatregelen treffen om dit te melden.
Als het (EBP-)seinhuis zijn werk een beetje goed doet, zal het de seinen in koppeling plaatsen, zodat men nooit het rode gedoofde sein zal tegenkomen. Men zal dus eerst dit sein openstellen voor men het voorgaande openzet.
Pure tijdswinst.
Plaats reactie