bw494674 schreef:Hallo,
Op dit ogenblik duurt de reis van Maastricht tot Parijs standaard 3h56. Daarin zit 1h overstaptijd in Luik.
Mits lichte aanpassingen aan de dienstregelingen (L trein iets vroeger uit Maastricht laten vertrekken, zonder de aansluiting met de IC uit Amsterdam te laten verloren gaan ; iets sneller op lijn 40 ? ; Thalys iets later laten vertrekken, minder reservetijd op L2) moet het toch mogelijk zijn om in Luik een goede aansluiting te hebben ? Of zie ik het te simplistisch ?
Op die manier wordt de reistijd Maastricht-Parijs minder als 3 uur zonder wat voor nieuwe shuttletrein dan ook.
Goedenavond.
Volgens mij is het niet zo makkelijk. De overstaptijd tussen de stopper Maastricht - Luik en de IC vanuit Amsterdam is nu al niet al te groot. Daarnaast is Alkmaar - Amsterdam - Maastricht een traject van drie en een half uur, en kan er best wel eens wat vertraging bij komen.
Daarnaast wil je bij een reis van Parijs toch wat meer zekerheid dan een paar minuten overstaptijd. De Thalys gaat echt niet wachten op een vertraagde stoptrein, en de kans is groot dat je ook nog met koffers moet gaan sleuren bij zo'n reis.
Maar de hele dienstregeling van de NS gaat op de schop, en de "kruisingspunten" (weet niet wat de officiële naam is) worden gelijkgezet met Duitsland en België, waardoor er sowieso een compleet nieuwe situatie gaat ontstaan.
Maar 1xp/u een IC Brussel - Maastricht met aansluiting op de Thalys in Luik lijkt me zeer mooi. Alhoewel je hem dan net zo goed in Brussel kan laten aansluiten, daar heb je veel meer treinen richting Parijs.