Pagina 2 van 5
Geplaatst: 06 apr 2006, 19:36
door sweek
Voor de reputatie van de NMBS wat op te fleuren zou het ook mooi zijn indien jullie eens geen oude tweetjes de grens over sturen.

En Maastricht krijgt vanaf december ook twee IC's per uur naar Eindhoven - Utrecht - Amsterdam - Alkmaar (en heel wat andere plaatsen), waardoor er weer meer verkeer kan komen voor die IC.
Hebben alle IC's in België dus een letter ofzo? Ik zie jullie hier allemaal zo praten.

Geplaatst: 06 apr 2006, 20:18
door Frank
Ja, de trajecten hebben een letter. Dat is ook zo bij de regionale treinen, maar veel minder gebruikt.
Hier vind je een overizchtje:
http://users.skynet.be/bk368532/matnmbs ... /icir.html
Geplaatst: 06 apr 2006, 20:28
door Henk
Hier vind je kaartjes:
http://www.belrail.be/N/infrastructuur/kaarten.html
Er zijn intussen een paar wijzigingen:
IR i uit De Panne vanaf Brussel Luchthaven verder tot Landen
IR j uit Quevy vanaf Brussel Luchthaven verder tot Leuven
IC M tijdelijk geen rijtuigen naar Dinant (wegens werken in station Namen); ter compensatie rijdt de ir n uit Essen vanuit Jambes verder tot Dinant
In het weekend: ir c rijdt tijdelijk niet tussen Luik en Hasselt (werkzaamheden in Luik). Ter compensatie rijdt de IC D uit Lille verder van Luik tot Hasselt
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 06 apr 2006, 22:22
door FLV-FGSP
Jonathan schreef:
Laat die IC-A maar op het binnenlandse net. Toen hij nog naar Duitsland ging had hij al genoeg vertraging. Ik vindt niet dat ge de verbindinglijn van oost naar west naar het buitenland moet laten gaan.
Als je nu eerst eens rustig had gelezen in plaats van meteen te roepen, had je gezien dat ik het over de IC-A-
bis had.
Verder: de IC-A die vroeger van Keulen kwam, had inderdaad nogal eens vertraging, maar dat had eerder met de 16 te maken (of exacter: met de manier waarop de DB met de 16 omging) dan met het feit dat Keulen in het buitenland ligt. Zoals al eens eerder gezegd hoop ik dat de IC-A ooit weer eens naar Duitsland gaat rijden. Als dat tot Aken is kan dat met een 13.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 07 apr 2006, 01:50
door Portbou
Hallo,
Op dit ogenblik duurt de reis van Maastricht tot Parijs standaard 3h56. Daarin zit 1h overstaptijd in Luik.
Mits lichte aanpassingen aan de dienstregelingen (L trein iets vroeger uit Maastricht laten vertrekken, zonder de aansluiting met de IC uit Amsterdam te laten verloren gaan ; iets sneller op lijn 40 ? ; Thalys iets later laten vertrekken, minder reservetijd op L2) moet het toch mogelijk zijn om in Luik een goede aansluiting te hebben ? Of zie ik het te simplistisch ?
Op die manier wordt de reistijd Maastricht-Parijs minder als 3 uur zonder wat voor nieuwe shuttletrein dan ook.
Goedenavond.
Geplaatst: 07 apr 2006, 02:02
door Steven
bwa naast die stoptrein mag er toch best een ic tussen luik en maastricht zijn?
Geplaatst: 07 apr 2006, 08:41
door Jonathan
Steven schreef:bwa naast die stoptrein mag er toch best een ic tussen luik en maastricht zijn?
Waarom dan niet de IC F?
Geplaatst: 07 apr 2006, 09:16
door NSNMBS
Jonathan schreef:Steven schreef:bwa naast die stoptrein mag er toch best een ic tussen luik en maastricht zijn?
Waarom dan niet de IC F?
Omdat ie niet over de L2 gaat???
Ik vind het best goed dat er een snelle IC moest komen tussen Brussel en Maastricht.
En eerlijk gezegd schrok ik toch even van je uitspraak...
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 07 apr 2006, 10:47
door sweek
bw494674 schreef:Hallo,
Op dit ogenblik duurt de reis van Maastricht tot Parijs standaard 3h56. Daarin zit 1h overstaptijd in Luik.
Mits lichte aanpassingen aan de dienstregelingen (L trein iets vroeger uit Maastricht laten vertrekken, zonder de aansluiting met de IC uit Amsterdam te laten verloren gaan ; iets sneller op lijn 40 ? ; Thalys iets later laten vertrekken, minder reservetijd op L2) moet het toch mogelijk zijn om in Luik een goede aansluiting te hebben ? Of zie ik het te simplistisch ?
Op die manier wordt de reistijd Maastricht-Parijs minder als 3 uur zonder wat voor nieuwe shuttletrein dan ook.
Goedenavond.
Volgens mij is het niet zo makkelijk. De overstaptijd tussen de stopper Maastricht - Luik en de IC vanuit Amsterdam is nu al niet al te groot. Daarnaast is Alkmaar - Amsterdam - Maastricht een traject van drie en een half uur, en kan er best wel eens wat vertraging bij komen.
Daarnaast wil je bij een reis van Parijs toch wat meer zekerheid dan een paar minuten overstaptijd. De Thalys gaat echt niet wachten op een vertraagde stoptrein, en de kans is groot dat je ook nog met koffers moet gaan sleuren bij zo'n reis.
Maar de hele dienstregeling van de NS gaat op de schop, en de "kruisingspunten" (weet niet wat de officiële naam is) worden gelijkgezet met Duitsland en België, waardoor er sowieso een compleet nieuwe situatie gaat ontstaan.
Maar 1xp/u een IC Brussel - Maastricht met aansluiting op de Thalys in Luik lijkt me zeer mooi. Alhoewel je hem dan net zo goed in Brussel kan laten aansluiten, daar heb je veel meer treinen richting Parijs.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 07 apr 2006, 10:54
door Henk
sweek schreef:Maar 1xp/u een IC Brussel - Maastricht met aansluiting op de Thalys in Luik lijkt me zeer mooi. Alhoewel je hem dan net zo goed in Brussel kan laten aansluiten, daar heb je veel meer treinen richting Parijs.
Dat is niet helemaal hetzelfde: de Thalys doet over de afstand Luik - Brussel-Zuid minder lang dan de IC, want op de HSL mag hij 300 per uur (tegen 200 voor de IC) en hij heeft geen stops in Leuven, Brussel-Noord en Brussel-Centraal. Als alles ideaal op elkaar wordt afgesteld, kan je Maastricht-Parijs dus wel sneller doen met overstap in Luik dan met overstap in Brussel.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 07 apr 2006, 12:12
door sweek
Henk schreef:sweek schreef:Maar 1xp/u een IC Brussel - Maastricht met aansluiting op de Thalys in Luik lijkt me zeer mooi. Alhoewel je hem dan net zo goed in Brussel kan laten aansluiten, daar heb je veel meer treinen richting Parijs.
Dat is niet helemaal hetzelfde: de Thalys doet over de afstand Luik - Brussel-Zuid minder lang dan de IC, want op de HSL mag hij 300 per uur (tegen 200 voor de IC) en hij heeft geen stops in Leuven, Brussel-Noord en Brussel-Centraal. Als alles ideaal op elkaar wordt afgesteld, kan je Maastricht-Parijs dus wel sneller doen met overstap in Luik dan met overstap in Brussel.
Dat snap ik, maar in Brussel zou je dan wel veel meer treinen naar Parijs (en ook bvb. Londen) hebben dan in Luik.
Beiden hebben ze dus voor- en nadelen.
Geplaatst: 07 apr 2006, 13:02
door Steven
NSNMBS schreef:Jonathan schreef:Steven schreef:bwa naast die stoptrein mag er toch best een ic tussen luik en maastricht zijn?
Waarom dan niet de IC F?
Omdat ie niet over de L2 gaat???
Ik vind het best goed dat er een snelle IC moest komen tussen Brussel en Maastricht.
En eerlijk gezegd schrok ik toch even van je uitspraak...
jonathan doet hier wel meerdere rare uitspraken stel ik vast

en idd de IC F gaat niet over L2
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Geplaatst: 07 apr 2006, 13:54
door NSNMBS
Hoelang blijft een Thalys eigenlijk stilstaan te brussel zuid? Die dus Brussel Zuid als tussen station hebben. (Dus de treinen uit Köln/Amsterdam)
Geplaatst: 07 apr 2006, 14:13
door Steven
de eerste komt toe op 32 de tweede op 35 en om 40 is die terug weg

Geplaatst: 07 apr 2006, 17:45
door Mechanik
Steven schreef:de eerste komt toe op 32 de tweede op 35 en om 40 is die terug weg

dewelke, de eerste of de tweede ?
