Pagina 2 van 3
Re: Angel Trains
Geplaatst: 09 mar 2008, 22:36
door Joris
Hallo,
pietje schreef:FLV-FGSP schreef:pietje schreef:Ik hoor zoveel uit goede bron, maar ik geloof alleen feiten.
En een feit is dat er al zeker een extra panto nodig is (+bijhorende apparatuur) en dat die niet gratis zijn.
Bon, de feiten: wie bij Siemens een Eurosprinter met AC en DC bestelt, krijgt automatisch een vierspanningslok, kijk maar op
http://www.transportation.siemens.com/t ... rinter.htm
De NMBS heeft echt inspanningen moeten doen om die 15kV module te doen deactiveren. Ze kan later geactiveerd worden, maar dat kost dan wel €€€.
Je kan dit ook anders bekijken: Siemens levert standaard een vierspanningsloc, maar je kan bij de onderhandelingen korting verkrijgen als je 1 panto minder laat installeren.
Er is een groot evrschil tussen het aantal panto's en het aantal spanningen

.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Angel Trains
Geplaatst: 09 mar 2008, 23:50
door K V B
jumper schreef:
"bij de reeksen 21 en 27, waarvan
sommige ook reeds meer dan 25 jaar oud zijn,
het aantal defecten toe.
Een electrische loc kan zonder problemen 50 jaar in dienst blijven, mits goed onderhouden. Het kan zelfs langer... (Rail4Chem rijd in Zwitserland met locs die 80 jaar oud zijn rond. )
Wat is het probleem met de reeksen 21 en 27 dan?
Re: Angel Trains
Geplaatst: 10 mar 2008, 14:33
door ziemon
Naast de kwestie van de staatssteun kan je ook nog volgende argumenten aanvoeren:
Je kan een lok wel uitrusten voor 15kV, maar dan moet er daarna, in ieder geval van de nieuwe Reeks 18, weer een heel proces van toelating opgestart worden (a enkele miljoenen Euro's). Het is zo dat de EU er hard aan werkt dergelijke trajecten te vereenvoudigen, erg hard gaat dat nog niet. Daarbij komt dat bijvoorbeeld de Zwitsers bijvoorbeeld afgezien hebben van Duitse beveiligings- en detectiesystemen op hun Siemens-loks (Re474) omdat de investering daarvoor niet loonde. Zoiets kost ook nog eens 200.000-300.000E per lok...
Bij de Portugese broertjes van de toekomstige Reeks 18 heeft men ook aan downsizing gedaan, om kosten te drukken. Door machines met slechts 4600 kW te bestellen kan de trafo kliner worden gehouden, minder gewicht en minder dure metalen...
Downsizing zal dus niet allen bij auto's, maar ook bij loks mogelijk in de toekomst het devies worden, dat drukt de kosten.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 10 mar 2008, 20:30
door dentheo
ziemon schreef:Naast de kwestie van de staatssteun kan je ook nog volgende argumenten aanvoeren:
Downsizing zal dus niet allen bij auto's, maar ook bij loks mogelijk in de toekomst het devies worden, dat drukt de kosten.
Lijkt mij haalbaar voor een VLAK land...Onze truckers hebben ook wel vrachtwagens met minder PKs.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 10 mar 2008, 21:13
door pietje
Joris schreef:Hallo,
pietje schreef:
Je kan dit ook anders bekijken: Siemens levert standaard een vierspanningsloc, maar je kan bij de onderhandelingen korting verkrijgen als je 1 panto minder laat installeren.
Er is een groot evrschil tussen het aantal panto's en het aantal spanningen

.
Groeten,
Joris De Mol
Dat weet ik, maar voor in Duitsland heb je een andere panto nodig onder 15kV, dat is niet dezelfde als onder 25 KV in Benelux/FR.
zoals Simon hier al zie, downsizen om goedkoper te zijn
Re: Angel Trains
Geplaatst: 15 mar 2008, 23:37
door Joris
Hallo,
Volgens mij gaat 1 panto per loc niet zo'n groot verschil uitmaken. En als het alleen die panto zou zijn, die kan je er achteraf zonder problemen opzetten, en dan de loc inzetten zonder extra homologaties. Dacht ik toch.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Angel Trains
Geplaatst: 16 mar 2008, 15:58
door pietje
Daar ging mijn post niet over, mijn post ging over het feit dat de loc zonder 15 kV goedkoper zou zijn, want er staat dan geen panto voor DL op, samen met de bijkomende apparatur voor die 15 kV.
Ik geloof echt niet dat bij het ontbreken van 15 kV de loc even duur, laat staan duurder is.
Indien dat zo toch is, wil ik daar echt wel bewijzen van zien.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 17 mar 2008, 13:57
door ziemon
De meerprijs van 15kV voor een lok die ook al onder 25kV wisselspanning kan rijden, is gering. Railion laat al zijn 185ers voor beiden spanningen uitrusten, aangezien het toch nauwelijks duurder is dan 15kV alleen.
De meerprijs zit hem hem dus idd in de extra voorzieningen die landen vereisen waar je dan vervolgens naar toe zou kunnen rijden. Railion doet daar nauwelijks wat mee tot nu toe.
Er spelen dus twee verschillende dingen door mekaar. Een 15/25kV lok voor alleen Belgie kan goedkoper zijn dan een 25kV lok waarmee je naar Frankrijk zou willen rijden bijvoorbeeld.
En bewijzen, tja daar zul je inside informatie voor moeten vinden. Prijzen per stuk verschillen ook per order, aangezien er heel veel verschillende randvoorwaarden meespelen. Daarnaast maakt het vaak ook uit hoeveel machines je wil hebben natuurlijk.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 17 mar 2008, 20:36
door pietje
Je, daar kan ik wel inkomen, maar hier op het forum werd beweerd dat de locs duurder waren omdat ze zonder 15 kV moesten geleverd worden, wel dat geloof ik niet
wat jij zegt komt mij wel geloofwaardig over, maar een bewering dat de NMBS extra betaalt om een loc zonder 15kV te krijgen wil ik toch eerst wat overtuigender bewijzen dan: "ik heb uit goede bron vernomen dat..."
Re: Angel Trains
Geplaatst: 18 mar 2008, 23:16
door ziemon
vind het zelf ook een vreemd statement, maar of we ooit de onderste steen hierove boven krijgen is de vraag.. als er al een betrouwbare bron bestaat uberhaupt.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 20 mar 2008, 01:28
door schlüprigen swa
Op Antwerpen Noord zijn de eerste 3 machinisten opgeleid om met de 3 Traxx'en te gaan rijden, al is het maar alleen voor binnenlandse diensten. Richting Nederland kan nog niet omdat de ATB eerste generatie gekoppeld is aan de ETCS, en die werkt nog niet. Wellicht zullen ze vanaf volgende week te zien zijn.
Re: Angel Trains
Geplaatst: 20 mar 2008, 11:32
door msts.be
Op de Benelux, Brechtshuttle of in Nederland voor testritten ? De Benelux lijkt me nog iets te vroeg (zal wel juni, zoniet december worden), en over de Brechtshuttle heb ik ook zo'n mijn twijfels vermits Infrabel nog altijd voet bij stuk houdt, niettegenstaande het bericht van de NMBS om in juni te gaan rijden al bekend gemaakt was..
Re: Angel Trains
Geplaatst: 20 mar 2008, 12:03
door Steven
op antwerpen noord leren ze de traxxen om er voor b cargo mee te kunnen rijden op de montzenroute
Re: Angel Trains
Geplaatst: 20 mar 2008, 14:21
door Shrek
over enkele maanden begint de levering van de nieuwe reeks Traxxen zeker?

Re: Angel Trains
Geplaatst: 20 mar 2008, 15:04
door Steven
Shrek schreef:over enkele maanden begint de levering van de nieuwe reeks Traxxen zeker?

de traxxen voor B cargo zou normaal in de loop van de zomer moeten starten