Mysterieus stationsnaambordje
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Dat het wel degelijk Liotte is, was me al van in het begin duidelijk. Ik ben nog niet zo lang geleden van Rivage langs de Ourthe naar Comblain-au-Pont gestapt, en heb toen foto's genomen van het oude station.
Ik heb ook nog de volgende bronnen geraadpleegd:
"Histoires de tortillards ardennais - Tome 3 - Le chemin de fer de l'Amblève" van Georges Henrard. Daarin verneem je dat het station Liotte openging bij de openstelling van de lijn naar Trois-Ponts op 20/1/1885. Toen het in juni 1924 gesloten werd, waren er amper 3 stationschefs geweest: Wuidar, Bourguignon en François. De sluiting zou te maken hebben gehad met de zwakke reizigersaantallen en de nabijheid van Rivage en Comblai-au-Pont. je kunt het traject Rivage - Liotte - Comblain te voet inderdaad op een kwartiertje stappen, wat toch wel een idee heeft van de afstanden tussen deze stations. Het gebouw werd in 1991 door de NMBS verkocht.
Een tweede bron is "Inventaire des arrêts et dépendances des chemins de fer de Belgique" van R. Dumont de Chassart. Daar wordt dezelfde openingsdatum vermeld. Van Molin is in de lange lijst niets terug te vinden.
Ik heb ook nog de volgende bronnen geraadpleegd:
"Histoires de tortillards ardennais - Tome 3 - Le chemin de fer de l'Amblève" van Georges Henrard. Daarin verneem je dat het station Liotte openging bij de openstelling van de lijn naar Trois-Ponts op 20/1/1885. Toen het in juni 1924 gesloten werd, waren er amper 3 stationschefs geweest: Wuidar, Bourguignon en François. De sluiting zou te maken hebben gehad met de zwakke reizigersaantallen en de nabijheid van Rivage en Comblai-au-Pont. je kunt het traject Rivage - Liotte - Comblain te voet inderdaad op een kwartiertje stappen, wat toch wel een idee heeft van de afstanden tussen deze stations. Het gebouw werd in 1991 door de NMBS verkocht.
Een tweede bron is "Inventaire des arrêts et dépendances des chemins de fer de Belgique" van R. Dumont de Chassart. Daar wordt dezelfde openingsdatum vermeld. Van Molin is in de lange lijst niets terug te vinden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Ah, voorkennis
Hartelijk dank voor de toevoeging! Van "Mocin" eveneens geen spoor, vermoedelijk? 


Re: Mysterieus stationsnaambordje
Nee, geen Mocin, noch Molin of iets anders dat er op lijkt. Ik denk echt dat het een fantasietje is van de huidige bewoners.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Betekent dat iets in het Frans dan misschien, als woord?overweg13 schreef:Nee, geen Mocin, noch Molin of iets anders dat er op lijkt. Ik denk echt dat het een fantasietje is van de huidige bewoners.


Re: Mysterieus stationsnaambordje
Gewoon bij die huidige bewoners aankloppen en zeggen: "Moi, Hollandais, soif, bière s.v.p." 

Re: Mysterieus stationsnaambordje
Nee, niets te vinden, in Larousse noch in Vandale vertalend woordenboek.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Patrick schreef:Gewoon bij die huidige bewoners aankloppen en zeggen: "Moi, Hollandais, soif, bière s.v.p."
Ja, dat had ik zelf al bedacht


Re: Mysterieus stationsnaambordje
dat kan geen probleem zijn, blijkbaar is jouw Frans beter dan het Nederlands van de gemiddelde Waal 

Re: Mysterieus stationsnaambordje
Molin bestaat als familienaam.
Wikipedia vermeldt een Nederlandse kunstschilder Lei Molin (°Berg 1927 - Amsterdam 1990).
Als je op http://www.infobel.be de familienaam Molin intikt, krijg je 29 resultaten, veel uit Vlaanderen.
Misschien is het een van hen die het station van Liotte als buitenverblijf heeft gekocht.
Veel kans dat Fles bij de bewoners gewoon in het Nederlands terecht kan...
Wikipedia vermeldt een Nederlandse kunstschilder Lei Molin (°Berg 1927 - Amsterdam 1990).
Als je op http://www.infobel.be de familienaam Molin intikt, krijg je 29 resultaten, veel uit Vlaanderen.
Misschien is het een van hen die het station van Liotte als buitenverblijf heeft gekocht.
Veel kans dat Fles bij de bewoners gewoon in het Nederlands terecht kan...
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Volgens het eerder geciteerde werk van Henrard waren de kopers in 1991 een zekere Vital Wouters en Yvette Delfosse.
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Ik heb in 2007 nog een foto genomen van het vroegere station, blijkbaar aan de andere zijde dan:


Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Op een Franstalig forum vind ik hetvolgende terug:
http://www.trainminiaturemagazine.be/ne ... PIC_ID=634
"..., je ferai un plan de réseau "ligne de l'Ourthe" avec les gares de Rivage, Comblain, Liotte Molin (halte) et les carrières avant Aywaille (et éventuellement incorporation de la gare d'Aywaille et surtout de celle de Bomal ou de Barvaux que j'ai bien connu étant gamin, car je faisais de l'équitation à Barvaux chaque été à l'époque)."
Hetgeen suggereert dat de naam van de halte "Liotte Molin" zou geweest zijn...
Echter, voor de rest kan ik hier niets over terugvinden. Mij lijkt het ook logischer dat de naam gewoon "Liotte" zou geweest zijn.
http://www.trainminiaturemagazine.be/ne ... PIC_ID=634
"..., je ferai un plan de réseau "ligne de l'Ourthe" avec les gares de Rivage, Comblain, Liotte Molin (halte) et les carrières avant Aywaille (et éventuellement incorporation de la gare d'Aywaille et surtout de celle de Bomal ou de Barvaux que j'ai bien connu étant gamin, car je faisais de l'équitation à Barvaux chaque été à l'époque)."
Hetgeen suggereert dat de naam van de halte "Liotte Molin" zou geweest zijn...
Echter, voor de rest kan ik hier niets over terugvinden. Mij lijkt het ook logischer dat de naam gewoon "Liotte" zou geweest zijn.
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Ik vind het merkwaardig dat in Liotte zo'n groot station gebouwd werd, groter dan dat van Rivage (Liotte 7 traveeën in het bedrijfsgedeelte, Rivage slechts 5 traveeën). De stations Rivage en Liotte zijn allebei in 1885 gebouwd door de Belgische Staatsspoorwegen, bij de opening van het baanvak Rivage - Trois-Ponts, en ze liggen slechts op een goeie km van elkaar. Op de Ourthelijn (geopend in 1866 door de Grande Compagnie du Luxembourg) waren voordien stations in Poulseur, Comblain-au-Pont en Comblain-la-Tour, maar nog niet in Rivage. Het moet zijn dat men in Liotte meer reizigers verwachtte dan in Rivage - ofschoon daar toch maar een paar kleine gehuchten in de buurt lagen. Misschien geeft Henrard in zijn boek ook een verklaring voor die vreemde situatie ?
Re: Mysterieus stationsnaambordje
p.29:
"Ainsi, trois gares ont été implantées sur un territoire assez réduit. La raison était certainement le souci du service à la clientèle. En effet, celle de Rivage était importante par les différents rôles auxquels elle était assignée: bifurcation entre les lignes 42 et 43, correspondances pour les voyageurs, triage de wagons pour la desserte des stations égrenées le long des lignes précitées. Mais Rivage ne desservait pas vraiment une agglomération. Pour ne pas obliger les voyageurs à s'y rendre à pied afin de s'embarquer dans les trains de la ligne de l'Amblève, un bâtiment a été érigé à Liotte, plus proche des habitations. Par contre ceux de la ligne del'Ourthe prenaient le train à Comblain-au-Pont."
Je moet het dus waarschijnlijk zien in zijn historische context, waarin weinig mensen zich over relatief lange afstanden verplaatsten, maar des te meer over korte afstanden. Wie van Liotte naar Martinrive of Aywaille wilde, kon zo de wandeling naar Rivage uitsparen. De sluitingsdatum laat dan weer vermoeden dat het niet echt een succesverhaal geworden is.
"Ainsi, trois gares ont été implantées sur un territoire assez réduit. La raison était certainement le souci du service à la clientèle. En effet, celle de Rivage était importante par les différents rôles auxquels elle était assignée: bifurcation entre les lignes 42 et 43, correspondances pour les voyageurs, triage de wagons pour la desserte des stations égrenées le long des lignes précitées. Mais Rivage ne desservait pas vraiment une agglomération. Pour ne pas obliger les voyageurs à s'y rendre à pied afin de s'embarquer dans les trains de la ligne de l'Amblève, un bâtiment a été érigé à Liotte, plus proche des habitations. Par contre ceux de la ligne del'Ourthe prenaient le train à Comblain-au-Pont."
Je moet het dus waarschijnlijk zien in zijn historische context, waarin weinig mensen zich over relatief lange afstanden verplaatsten, maar des te meer over korte afstanden. Wie van Liotte naar Martinrive of Aywaille wilde, kon zo de wandeling naar Rivage uitsparen. De sluitingsdatum laat dan weer vermoeden dat het niet echt een succesverhaal geworden is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mysterieus stationsnaambordje
Ja, maar dat zou wel heel raar zijn dan. Ik denk dat die persoon er zelf heen geweest is en zowel Liotte als Molin op een bordje heeft zien staan, en van daaruit heeft aangenomen dat het "Liotte Molin" zal moeten zijn geweestMyesxe schreef:"..., je ferai un plan de réseau "ligne de l'Ourthe" avec les gares de Rivage, Comblain, Liotte Molin (halte) et les carrières avant Aywaille (et éventuellement incorporation de la gare d'Aywaille et surtout de celle de Bomal ou de Barvaux que j'ai bien connu étant gamin, car je faisais de l'équitation à Barvaux chaque été à l'époque)."
Hetgeen suggereert dat de naam van de halte "Liotte Molin" zou geweest zijn...

In theorie is het nog mogelijk dat het station op enig moment hernoemd is van Molin naar Liotte of omgekeerd, maar ook daarvoor zijn totaal geen aanwijzingen te vinden. Heel de geografische naam Molin komt, in welke hoedanigheid dan ook, niet voor daar. Overigens is er wel een weiland in Noord-Servië met de naam Molin
