Pagina 2 van 3

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 17:44
door rvdborgt
Elgar schreef:De M6 heeft volgens de tekeningen op belrail een hoogte van 4,576m en past niet in het algemene Europese G1-profiel.
4,7755 m volgens de gegevens onderaan op de pagina die je citeert. Wat klopt er nu dan? Als M6 maar 4,576 m hoog zou zijn, zou het ook in heel Nederland kunnen rijden, aangezien het omgrenzingsprofiel daar 4,7 m hoog is. DD-IRM is 4,67 m hoog.

Groetjes,
Rian

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 18:20
door Nils
rvdborgt schreef:4,7755 m volgens de gegevens onderaan op de pagina die je citeert. Wat klopt er nu dan? Als M6 maar 4,576 m hoog zou zijn, zou het ook in heel Nederland kunnen rijden, aangezien het omgrenzingsprofiel daar 4,7 m hoog is. DD-IRM is 4,67 m hoog.
IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 18:28
door Dietrich
Fles schreef:Hoe zit het eigenlijk met de marges? Ik bedoel, zoeen rijtuig schommelt altijd wel wat. Dat profiel geeft de maximale maten aan die een rijtuig mag hebben. Maar het zal toch niet zo zijn dat als je daar een paar mm of een cm buiten komt, dat je dan meteen klem loopt in een tunnel of zo? :o Lijkt me dat daar wel wat marge in zit toch? 5 cm? 10 cm misschien? :?:
Aangezien we hier nog spreken over de bovenleiding kan je moeilijk tegen een tunnel zitten, gezien de bovenleiding daar nog tientallen centimeters onder hangt. :)

En daarnaast zal er natuurlijk altijd wel marge zijn.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 18:53
door Fles
Nils schreef:IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is
Dat scheelt dus TWINTIG centimeter begrijp ik? :shock:

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 18:58
door Steven
Fles schreef:
Nils schreef:IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is
Dat scheelt dus TWINTIG centimeter begrijp ik? :shock:
die luchtvering al is goed bezien die onder die wagens zit? laat die is volledig zonder lucht komen te zitten ;-)

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 12 apr 2008, 22:59
door Bartjedj
Dietrich schreef:
Fles schreef:Hoe zit het eigenlijk met de marges? Ik bedoel, zoeen rijtuig schommelt altijd wel wat. Dat profiel geeft de maximale maten aan die een rijtuig mag hebben. Maar het zal toch niet zo zijn dat als je daar een paar mm of een cm buiten komt, dat je dan meteen klem loopt in een tunnel of zo? :o Lijkt me dat daar wel wat marge in zit toch? 5 cm? 10 cm misschien? :?:
Aangezien we hier nog spreken over de bovenleiding kan je moeilijk tegen een tunnel zitten, gezien de bovenleiding daar nog tientallen centimeters onder hangt. :)

En daarnaast zal er natuurlijk altijd wel marge zijn.
Ik ken een mooi voorbeeldje waar dat niet het geval is, en dat zit nu net op een diesellijn :wink:
Op L132 zit de tunnel van Ham-Sur-Heure. De tunnelwanden van deze tunnel hangen dacht ik deels in het VRP.
Een MW41 heeft er al niet veel ruimte over. Dat M6 daar niet inkunnen met opgeblazen vering is best mogelijk.

BDJ

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 13 apr 2008, 00:44
door Dietrich
M6 rijdt sowieso nooit op diesellijnen dus... Zolang de MW41 daar kan passeren is er niets aan de hand.

En tja... uitzonderlijke diensten om iets over te brengen zijn... uitzonderlijk dus het is normaal dat er wel hier en daar beperkingen zijn.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 15 apr 2008, 22:48
door lucian
msts.be schreef: Ik snap dan wel niet waarom L27A tussen Noorderdokken en A'pen-Noord wél aangepast werd, enkel en alleen voor de doortocht van de M6'ers te kunnen garanderen tijdens Leve de Trein in November vorig jaar..
Misschien omdat vorig jaar een waalse collega is gestopt thv dat bordje aan de Noorderdokken. Hij had een M6 rijtuig mee in z'n HKM. Hij begon opeens erg te twijfelen of hij wel verder mocht en heeft zich in nood verklaard :mrgreen:

Het bordje is nu trouwens opgedoken op lijn 11, even voor de vertakking naar Zandvliet.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 28 dec 2024, 15:11
door klaas
16 jaar later... Geldt dit nog steeds? Want ondertussen zijn ze zeker wel toegelaten onder 25 kV, evenals op Welkenraedt-Eupen. En zo ja, heeft iemand een overzichtje, want de oude documenten lijken verdwenen.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 28 dec 2024, 17:17
door Steven
De meeste lijnen zijn aangepast. Het verbod is trouwens enkel voor M6 die in dienst zijn . Rijtuigen die niet gekoppeld zijn met de voedingsleiding (9bar) hebben dat verbod niet omdat de luchtvering dan niet in dienst is.
Ik dacht dat er nog een handvol kleine lijntjes zijn waar ze niet mogen komen maar zou het moeten nakijken.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 28 dec 2024, 22:21
door Kevin
lucian schreef: 15 apr 2008, 22:48
msts.be schreef: Ik snap dan wel niet waarom L27A tussen Noorderdokken en A'pen-Noord wél aangepast werd, enkel en alleen voor de doortocht van de M6'ers te kunnen garanderen tijdens Leve de Trein in November vorig jaar..
Misschien omdat vorig jaar een waalse collega is gestopt thv dat bordje aan de Noorderdokken. Hij had een M6 rijtuig mee in z'n HKM. Hij begon opeens erg te twijfelen of hij wel verder mocht en heeft zich in nood verklaard :mrgreen:

Het bordje is nu trouwens opgedoken op lijn 11, even voor de vertakking naar Zandvliet.
L27A werd aangepast voor transporten G2 dacht ik (waardoor M6 er nu ook past)

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 01 jan 2025, 15:11
door Tijgernoot
In 2023 gold er nog een verbod voor M6 op lijn 144, dat zal vermoedelijk samenhangen met de tunnel bij Spy.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 01 jan 2025, 17:14
door LML
M6 zijn tot in Mol geweest. Of ze verder kunnen en/of mogen richting Hamont en Hasselt weet ik niet...

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 02 jan 2025, 05:27
door 260689
LML schreef: 01 jan 2025, 17:14 M6 zijn tot in Mol geweest. Of ze verder kunnen en/of mogen richting Hamont en Hasselt weet ik niet...
L15 Mol - Hasselt M6/M7 mag rijden daar het ook als Omleidingsroute kan gebruikt worden. Tot Hamont is er ook geen beperking. L122 Melle - Zottegem/Geraardsbergen is er wel een verbod op M6/M7. Maar voor derest van de Vlaamse lijnen denk ik niet dat we nog een verbod hebben.

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Geplaatst: 07 jan 2025, 13:01
door Shin
260689 schreef: 02 jan 2025, 05:27 L15 Mol - Hasselt M6/M7 mag rijden daar het ook als Omleidingsroute kan gebruikt worden. Tot Hamont is er ook geen beperking. L122 Melle - Zottegem/Geraardsbergen is er wel een verbod op M6/M7. Maar voor derest van de Vlaamse lijnen denk ik niet dat we nog een verbod hebben.
Iemand die weet waarom er een verbod is op de M6/M7 op L112?