Pagina 2 van 5
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 25 apr 2008, 17:31
door utopia
Ik heb de indruk dat het tegenwoordig ook gewoon sociaal wenselijk is op de NMBS af te geven. Ook politici maken zich daar dan makkelijk schuldig aan. Nu, het is inderdaad wel een vreemde zaak. Is dat daklozen verhaal ondertussen al uitgespit? Dat vind ik toch maar iets bizar. Volgens mij is die zone redelijk goed beveiligd en zelfs door een onafhankelijke veiligheidsaudit geraakt zonder enige opmerkingen. Zou zoiets niet eerder van schoonmaakteams afkomstig kunnen zijn (niet dat dat dan zo'n goeie indruk geeft, maar goed)? Trouwens, daklozen met Heineken

.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 25 apr 2008, 19:21
door Adler
Wover schreef:De Decker wil de trein verlagen tot enkel vervoer voor marginalen uit de samenleving, dus van die mens moet ik zoiezo al niet veel hebben

. Elke kans grijpt hij aan om de NMBS de grond in te boren omdat hij zo graag koning auto ziet.
Daar geef ik u volledig gelijk in.
Langs de andere kant vind ik wel dat eens moet uitgezocht worden of die 23 miljoen euro voor de leasing van een trein die aan de kant staat, niet beter besteed had kunnen worden.
Het gaat hier tenslotte om 1 miljard oude belgische frank.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 25 apr 2008, 21:24
door Jules
Er is inderdaad al jaren sprake van een eventuele transfert van het stel. Ik vind het wel prachtig om te zien welke heisa er rond gemaakt wordt. En ook hoe de politiek en de media hierop reageert. Het zuiverste bewijs hoe ons landje in elkaar zit en hoe media gebruikt wordt om mensen te manipuleren. Het zou van de media een goed idee zijn om een verklaring te geven wie het aantal commerciele treinstellen bepaalt. De situatie is momenteel te delicaat om hier verder op in te gaan. Maar het verhaaltje van besteld voor reservestukken is echt wel over the top.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 26 apr 2008, 22:51
door dentheo
[quote="Trainspotterke"][quote="Adler"][quote="Nekvin"]morgen brengen ze die naar het Arsenaal (CW Mechelen) voor modernisering...
Het plan om dit Eurostarstel te verhuren is er al langer dan wanneer het artikel verscheen. Hij zal door een Britse spoorwegmaatschappij gehuurd worden van de NMBS. /quote]
Eigenaardig...de Britten hebben al hun overschot al verhuurd aan de Fransen, die hebben er stickers SNCF overheen geplakt en gebruiken ze nu op Rijsel Parijs.....
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 27 apr 2008, 23:23
door KB
Wover schreef:De Decker wil de trein verlagen tot enkel vervoer voor marginalen uit de samenleving, dus van die mens moet ik zoiezo al niet veel hebben

. Elke kans grijpt hij aan om de NMBS de grond in te boren omdat hij zo graag koning auto ziet.
Waarmee hij -
helaas - de mening van (te) veel Belgen verkondigt.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 29 apr 2008, 23:52
door Asterix
Treinverkeer de grond inboren is iets anders dan de NMBS de grond inboren. Ik ben niet bepaald een grote fan van firma's waar je 10% punten extra krijgt omdat papa of mama er ook werkt of alwaar men om de haverklap staakt. Neemt niet weg dat ik wél een treinfan ben.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 01:12
door Kris
Jeroen schreef:Ik ben niet bepaald een grote fan van firma's waar je 10% punten extra krijgt omdat papa of mama er ook werkt of alwaar men om de haverklap staakt.
En u werkt op de dienst HR van de NMBS? U bent blijkbaar wel goed geinformeerd over die 10% extra punten?
Uit uw commentaar over de stakingen versta ik dat U meent dat de werknemers van de NMBS stakingen zien als een vorm van ontspanning.
Informeer U misschien eerst eens naar de redenen van een staking en denk daar dan eens over na.
Verder kan U er ook bij denken dat een staking bij een OV-bedrijf steeds opvalt, hetgene wat niet het geval is bij een fabriek od. Kent U alternatieven voor stakingen bij het openbaar vervoer? Betaalstakingen? Niet mogelijk, doordat de reiziger daar zeker de dupe van zal worden als deze staking niet door iedere treinbegeleider opgevolgd wordt.
Trouwens in de verre toekomst met de zo bejubelde privé-maatschappijen gaat het niet anders zijn... Ook die gaan stakingsrecht hebben.
De regering zal er niet van wakker liggen, auto's brengen nu eenmaal meer op voor de staatskas... Dat is het echte probleem!
* En nu terug on-topic:
Die Eurostar hadden ze ook kunnen gebruiken om een soort van TerGV zoals in Frankrijk te organiseren tussen bvb. Luik-Leuven-Brussel-N/Z-Lille-Calais-Boulogne s/M
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 05:14
door Asterix
Was het nu 5% of 10%? ik wil er vanaf zijn, het gaat mij om het principe. Ik vind dat het veel zegt over de oppervlakkigheid van zo een bedrijf. Gaan ze morgen mensen met bruine ogen 15% bijgeven en mensen die Jan heten 50%? Fraai is dat.
Ik denk dat men daar stakingsdagen verwart met die 39 verlof- en recupdagen of brugdagen of misschien feestdagen. Voor wat was/is/zal het nu weer (zijn)? Het bedrag van de maaltijdcheques moet worden verhoogd, niet? Dat is één van de redenen. Hoeveel keer heeft men al gestaakt bij Belgocontrol, ook een overheidsbedrijf dat in de vervoerssector zit? Dan weet je het wel.
Zo een praktijken mag men van mij met de grond gelijkmaken. Zo een zaken, zoals die Eurostar, worden niet uit de duim gezogen. Hij staat in Vorst weg te rotten, punt. Beetje gemakkelijk om op de boodschapper te schieten. Dat wou ik duidelijk maken. Met politiek correct gefluister is niemand gebaat...
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 12:37
door Steven
lol als het enkel staken is voor het verhogen van het bedrag van de maaltijdcheques dan zou dat de beste mop ter wereld zijn. Het gaat om de volledig nieuwe cao bij de nmbs. de huidige gaat zowat 15 jaar mee, dit is dus niet enkel de loonvoorwaarden, maar het ging hem ook om de werkvoorwaarden, ze zouden onder andere graag werk maken van een kleiner interval tussen twee diensten (heden 14u, iemand die op een bureau werkt heeft normaal een 17 tot 18 uur interval ter vergelijking).
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 13:58
door overweg13
Jeroen schreef:Treinverkeer de grond inboren is iets anders dan de NMBS de grond inboren. Ik ben niet bepaald een grote fan van firma's waar je 10% punten extra krijgt omdat papa of mama er ook werkt of alwaar men om de haverklap staakt. Neemt niet weg dat ik wél een treinfan ben.
Dat van die 10% omdat mama en papa er ook werkt, moet je in zijn historische context zien. Het stamt uit een tijd dat er echte spoorwegfamilies waren, en dat iedereen die er werkte, er ook trots op was. Anderzijds is het voor het imago van een firma ook schitterend als er volledige families werken, want dat geeft de indruk dat het om een goede werkgever gaat.
Zelf zou ik in de tijd ook recht gehad hebben op die 10 %, maar ik maakte de vergissing (?) in het onderwijs te gaan. Ik vind die 10 % extra niet eens onlogisch. Ik ben nog altijd een NMBS-fan, alsof ik het met de moedermelk heb meegekregen, en ik weet nog altijd meer over de NMBS dan veel van de huidige werknemers van de NMBS, precies omdat de trein wel eens een gespreksonderwerp was in het gezin, en ik via het gezin ook met veel andere NMBS'ers in contact kwam.
Natuurlijk is de situatie nu enigszins gewijzigd, al ervaar ik nog altijd dat veel NMBS'ers voortduren kafferen op hun bedrijf, maar ook meteen in de verdediging gaan als buitenstanders dat doen. Maar kom, ik vermoed dat ik het einde vane en tijdperk heb meegemaakt, waarin bedrijf en werknemers door meer dan alleen maar een professionele relatie gebonden waren, en dat de situatie nu wel enigszins veranderd is. Of zoals mijn leerlingen al zeggen: "Vroeger was alles beter, hé, meneer..."
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 14:00
door overweg13
Kris schreef:
Trouwens in de verre toekomst met de zo bejubelde privé-maatschappijen gaat het niet anders zijn... Ook die gaan stakingsrecht hebben.
Maar het aantal stakingsdagen ligt er wel vele, vele keren lager. Hoe vaak heeft Eurostar bijvoorbeeld al plat gelegen omdat er gestaakt wordt?
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 14:32
door Asterix
overweg13 schreef:Jeroen schreef:Treinverkeer de grond inboren is iets anders dan de NMBS de grond inboren. Ik ben niet bepaald een grote fan van firma's waar je 10% punten extra krijgt omdat papa of mama er ook werkt of alwaar men om de haverklap staakt. Neemt niet weg dat ik wél een treinfan ben.
Dat van die 10% omdat mama en papa er ook werkt, moet je in zijn historische context zien. Het stamt uit een tijd dat er echte spoorwegfamilies waren, en dat iedereen die er werkte, er ook trots op was.
Dit is dus sociale tewerkstelling. Men gaat niet op zoek naar de meest competente voor een functie, men probeert zoon of dochter binnen te duwen, zodat hele gezinnen van een mooie en zekere arbeidsplaats kunnen genieten. Je zal het maar voor hebben dat de keuze voor een functie uiteindelijk aan je neus voorbijgaat omdat een minder clever iemand 5% meer heeft. Dit komt op exact hetzelfde neer als politieke benoemingen op de kabinetten en in de administratie. In een spoorwegmaatschappij waar veiligheid voorop zou moeten staan, zou de meest capabele aan het roer moeten staan, of die dan verhaaltjes over papa en de stoomtrein kent of niet, het zal mij als reiziger worst wezen. Dat een dergelijke mentaliteit nog kan, anno 2008. Dat ze maar snel privatiseren...
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 14:38
door pietje
daar sluit ik mij helemaal bij aan
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 15:02
door overweg13
Jeroen schreef:overweg13 schreef:Jeroen schreef:Treinverkeer de grond inboren is iets anders dan de NMBS de grond inboren. Ik ben niet bepaald een grote fan van firma's waar je 10% punten extra krijgt omdat papa of mama er ook werkt of alwaar men om de haverklap staakt. Neemt niet weg dat ik wél een treinfan ben.
Dat van die 10% omdat mama en papa er ook werkt, moet je in zijn historische context zien. Het stamt uit een tijd dat er echte spoorwegfamilies waren, en dat iedereen die er werkte, er ook trots op was.
Dit is dus sociale tewerkstelling. Men gaat niet op zoek naar de meest competente voor een functie, men probeert zoon of dochter binnen te duwen, zodat hele gezinnen van een mooie en zekere arbeidsplaats kunnen genieten. Je zal het maar voor hebben dat de keuze voor een functie uiteindelijk aan je neus voorbijgaat omdat een minder clever iemand 5% meer heeft. Dit komt op exact hetzelfde neer als politieke benoemingen op de kabinetten en in de administratie. In een spoorwegmaatschappij waar veiligheid voorop zou moeten staan, zou de meest capabele aan het roer moeten staan, of die dan verhaaltjes over papa en de stoomtrein kent of niet, het zal mij als reiziger worst wezen. Dat een dergelijke mentaliteit nog kan, anno 2008. Dat ze maar snel privatiseren...
Goed, noch jij, noch Pietje hebben dus ook maar iets begrepen van wat ik probeer uit te leggen. Spijtig genoeg komt mijn toelichting nog uit een tijd dat cijfers, grafieken, tabellen nog met de nodige voorzichtigheid werden benaderd. Nu lijkt dat nog het enige wat telt. Spijtig, want het kan alleen nog leiden tot jobhoppers aan de ene zijde, en bedrijven die personeel aannemen en ontslaan zoals het uitkomt.
Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten
Geplaatst: 30 apr 2008, 16:07
door nighttrain
Om het topic terug een beetje op de rails te brengen ,ziehier mijn bedenkingen over deze E*
Het is inderdaad triestig hoe een trein van deze waarde wordt "bewaard",en ik denk dat dit het meest schokeerende is in heel het geval.Had hij in een loods gestaan,zelfs een tent (en deze bestaan) dan had er geen haan over gekraaid.
Dat deze trein zit onder het regime "leasing" zit is een gegeven die gehanteerd is voor het grootste deel van het rollend materieel van de NMBS.
Al de rest zijn economische standpunten en aankopen die gebeurd zijn in de jaren 88=>89. De situatie is anders t.t.z. kortere reisstijden op deze lijn,snellere rotaties dus minder nood aan rollend materiaal (aantal stellen)om de zelfde capaciteit te bieden.
En inderdaad die werkwijze wordt gebruikt in vele ondernemingen,maar dan wordt het wel beter beschermd tegen klimaat/vandalisme e.a. zaken die degradatie tegengaan. Want bepaalde stukken/onderdelen zijn mischien niet meer voorhanden bij de fabrikanten,of moeten terug gemaakt worden in kleine oplage tegen woekerprijzen.Mischien zijn ze nu al aan het denken aan de E* tweede generatie. In het geval van terug oplevering zullen er mischien nieuwere technieken worden gebruik in bepaalde systemen bv convertisoren nieuwe generatie,enz
En gelukkig hebben we nooit een ongeval of incident gehad met een E* die het stel volledig of half buiten gebruik hadden moeten stellen,dan hadden ze mischien nu gezegd" waarom heb je er gaan extra besteld in plaats van niet te kunnen voldoen aan de huidige vraag tot capaciteit?".