Pagina 2 van 18
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 21:13
door overweg13
Fles schreef:overweg13 schreef:Is pure nonsens. Dan heb je een heleboel profiteurs die afkomen op dat gratis vervoer en dan is de regelmatige klant weer de dupe, want zijn plaatsje wordt dan ingenomen door een gelegenheidsklant.
Onzin. Zelfs planmatig gratis OV lokt mensen nauwelijks of niet de auto uit. En zal het een dag of 2 wat drukker zijn, lekker belangrijk. TTB-dag anyone?
Kijk gewoon eens om je heen op een doorsnee warme weekdag: de NMBS moet nu al extra treinen inleggen naar de kust midden in de maand mei, en daarmee bedoel ik dus niet tijdens het Pinksterweekend, maar volgende dinsdag, woensdag etc. En denk je nu echt dat De Lijn al die bussen inlegt om betalende reizigers op te vangen? Nee hoor, dat gaat over die massa senioren die zogezegd gratis op de bus kunnen. Gratis OV trekt wel degelijk de massa aan, ook al zijn dat dan senioren of jongeren die zich vervelen. Vandaag net nog gelezen dat het toegenomen aantal reizigers in het OV niet voor minder autogebruik zorgen: je hev-bt dus wel degelijk een voelbaar effect van gratis of goedkoop OV, maar niet het gewenste, spijtig genoeg...
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:20
door Asterix
Steven schreef:pietje schreef:wel het zou publieksvriendelijjker zijn om niet om de haverklap te staken. Er gaat bijna geen week voorbij of er onstaat wel ergens een (veelal spontane) staking, die dan een groot deel van het treinverkeer ontregelt.
Ik kan begrijpen dat men om druk te zetten op dit moment geen ander middel heeft, maar het feit is wel dat de gemiddelde pendelaar de afgelopen maanden/jaren moegetergd is door de vele wilde stakingen enz..
Voor de NMBS is er volgens mij maar 1 mogelijheid meer over, maar die zullen de meesten op dit forum niet graag zien komen.

een andere directie of deze directie een beetje veranderd van gedachte, zodat ze iets beter luisteren naar de basis al heb ik soms de indruk dat de vakbonden zelf ook niet altijd 100% echt luisteren en overbrengen wat de basis wil

Och, Steven, houd toch op. Moet die nieuwe directie dan ook alle vreemdelingen in Oostende de baas kunnen, alle criminelen in dit land die ontsporen in de hand houden en alle TBG'ers die al eens een duw geven ook in bescherming nemen?
Men moet bij de NMBS eens dringend vanonder hun stolp vandaan komen en beseffen dat de wereld niet rozengeur en maneschijn is. Ja, er worden klappen uitgedeeld, ja het gaat slecht met de economie en er is weinig koopkracht, ja er lopen illegalen rond. What's new? Dat is niet enkel in een stationnetje zo, dat is de maatschappij. Ze beginnen echt te overdrijven....
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:33
door Steven
er is ook nog zoiets als de wensen van het personeel ivm arbeidsomstandigheden, verouderde locs, vuile locs, slecht comfort voor de bestuurder die bijgevolg ook medische klachten krijgen (zoals het aantal db in een stuurpost van een reeks 20 om voorbeeldje te geven)
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:42
door overweg13
Steven schreef:er is ook nog zoiets als de wensen van het personeel ivm arbeidsomstandigheden, verouderde locs, vuile locs, slecht comfort voor de bestuurder die bijgevolg ook medische klachten krijgen (zoals het aantal db in een stuurpost van een reeks 20 om voorbeeldje te geven)
Dat was al van in het begin zo. Toen hoorde je daar nooit wat over. Zelfs NMBS-personeel degenereert niet zo snel dat ze daar plots niet meer zouden tegen kunnen...
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:55
door Steven
overweg13 schreef:Steven schreef:er is ook nog zoiets als de wensen van het personeel ivm arbeidsomstandigheden, verouderde locs, vuile locs, slecht comfort voor de bestuurder die bijgevolg ook medische klachten krijgen (zoals het aantal db in een stuurpost van een reeks 20 om voorbeeldje te geven)
Dat was al van in het begin zo. Toen hoorde je daar nooit wat over. Zelfs NMBS-personeel degenereert niet zo snel dat ze daar plots niet meer zouden tegen kunnen...
tja is omdat sommige effecten pas na jaren gebruik duidelijk worden. zoals de reden waarom alle bolle neuzen een andere neus hebben is onder meer vanwege het overdovende lawaai in de stuurpost. alle bestuurders die ooit met de oude diesels hebben gereden hebben dit onlangs moeten doorgeven, asbest. de reeks 20 maakt dus ook veel lawaai en zorgt voor gehoorbeschadiging, dat is niet iets dat je van vandaag op morgen effectief merkt. tegenwoordig zijn de normen dan ook al wat strenger op dat vlak.
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:56
door Fles
overweg13 schreef:Dat was al van in het begin zo. Toen hoorde je daar nooit wat over. Zelfs NMBS-personeel degenereert niet zo snel dat ze daar plots niet meer zouden tegen kunnen...
Wat een onzin zeg
Vroeger had je autodeuren zonder kinderslot, was nooit een probleem, dus waarom nu ineens wel inbouwen?
Vroeger had je autostoelen zonder hoofdsteunen, was nooit een probleem, dus waarom nu ineens wel?
Vroeger had je Fred Flintstone, die in een skelter achter dinosaurussen aan jakkerde, en iedereen vond het prachtig. Waarom hebben we eigenlijk ooit treinen bedacht?
Denk eens na zeg, alsjeblieft..
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 09 mei 2008, 23:30
door Thieskes
gaat de staking de 20ste door?
zit in de week van de 20ste in belgie en hoopte wat treinen te gaan kijken
maar als er de hele week gestaakt gaat worden

Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 00:37
door Asterix
Fles schreef:overweg13 schreef:Dat was al van in het begin zo. Toen hoorde je daar nooit wat over. Zelfs NMBS-personeel degenereert niet zo snel dat ze daar plots niet meer zouden tegen kunnen...
Wat een onzin zeg
Vroeger had je autodeuren zonder kinderslot, was nooit een probleem, dus waarom nu ineens wel inbouwen?
Vroeger had je autostoelen zonder hoofdsteunen, was nooit een probleem, dus waarom nu ineens wel?
Vroeger had je Fred Flintstone, die in een skelter achter dinosaurussen aan jakkerde, en iedereen vond het prachtig. Waarom hebben we eigenlijk ooit treinen bedacht?
Denk eens na zeg, alsjeblieft..
Dan heb ik voor jou ook een denkopdracht: waarom moet er opeens hiervoor worden gestaakt? Inzichten veranderen maar niet van de ene dag op de andere dermate dat er wordt gestaakt. Dit ruikt naar een reden zoeken om te staken. Wat hebben we tot nog toe al gehad: CAO, maaltijdcheques, een agressieve TBG waarvoor gestaakt werd (waarschijnlijk had het slachtoffer zich durven verweren, stel u voor!), verlofproblemen, illegalen die rondlopen. Nu komen er verouderde en vuile locs bij en lawaaioverlast. O ja, die asbest, die doet het ook nog goed. What's next? Klagen over het weer? Klagen dat diesellocomotieven rook uitstoten? Of misschien staken omdat autobestuurders al eens tussen de slagbomen slalommen? Mogen we anders een poll houden waarbij iedereen de origineelste stakingsideeën mag verkiezen?
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 01:50
door KB
Tip voor het spoorwegpersoneel: in plaats van direct te staken kan men misschien eerst eens een stiptheidsactie voeren. Voor de duidelijkheid: dat betekent de regels stipt en letterlijk volgen, waardoor er ongetwijfeld vertragingen ontstaan.
Tip voor de klanten van de NMBS die het niet eens zijn met de staking: de dag na een staking weigeren je vervoersbewijs te tonen. Maar dat kan alleen werken als er massaal aan meegedaan wordt.
En ja, deze staking zal duidelijk weer de roep om een minimumdienstverlening versterken ...
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 02:14
door Asterix
KB, je krijgt nooit zoveel volk op de been zodat je voorstel kan werken. De brave pendelaar laat zich nog altijd doen. Ze mogen hem 2u laten wachten in koude en regen, hij zal..... een bericht posten op een forum of een blogje schrijven. Begrijp je waar ik heen wil?
Ik ben wel voor een stiptheidsactie, de treinen eens stipt laten rijden. Daarvan zouden mensen nog eens staan kijken...

Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 02:25
door Steven
met stipheidsachties bedoelen wij eerder iets anders, das het regelement tot op de letter nemen, de puntjes precies op de i wil hebben of niet rijden.
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 02:53
door Wover
KB schreef:
Tip voor de klanten van de NMBS die het niet eens zijn met de staking: de dag na een staking weigeren je vervoersbewijs te tonen. Maar dat kan alleen werken als er massaal aan meegedaan wordt.
Waarom is iedereen tegen het personeel en niet tegen de directie waar het probleem ligt?
Er zijn zoveel bedrijven waar men nu staakt voor koopkrachtverhoging, terwijl de lonen automatisch geindexeerd worden. Die werknemers moeten eens begrijpen dat ze niet alles kunnen hebben. Bij de NMBS staakt men tegen de onmenselijke omstandigheden en de manier waarop de NMBS functioneert. Ik denk dat als je de redenen om te staken van een 9-5'er vergelijkt met die van een treinbestuurder, je op totaal andere antwoorden zal uitkomen.
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 02:55
door Shrek
en wordt er nooit gestaakt tegen de vakbonden? Die hebben volgens mij niet altijd dezelfde doelen als de mensen die ze eigelijk vertegenwoordigen

Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 02:57
door Wover
Dat komt omdat ze al het personeel moeten vertegenwoordigen, en daar zitten heel verschillende meningen tussen. Er zijn vast wel veel treinbestuurders die vinden dat er "op de bureau'kes" wel eens wat gesnoeid zou mogen worden, ipv hen langere diensten te laten doen...
Re: Treinstaking 20 mei
Geplaatst: 10 mei 2008, 03:16
door Steven
eindelijk ook is een andere visie dan enkel pijlen te richten op het personeel dat iets aan wil klagen. de directies (in verschillende bedrijven) varen een bepaalde koers. bij eender welk bedrijf waar men staakt is de klant het slachtoffer, je zal maar even een VW besteld hebben ten tijde da ze in vorst alles hadden stil gezet.
eigenlijk zijn wij met zen alleen mede verantwoordelijk hoe het bij de nmbs verloopt, door ons stemgedrag bepalen we wie er aan de macht is, aangezien die machthebbers hun stempel op een belgische wijze op de staatsbedrijven willen laten drukken zal je daar altijd een weerslag van vinden binnen de directies van die bedrijven, zo ook bij de nmbs. Stakend personeel is er niet om de klanten te pesten (die is een neveneffect dat je ni kan wegdenken bij een staking, hoe jammer genoeg ook). een staking dient vooral om de directie en in dit geval ook die politiek iets duidelijk te maken. bij de belgische politiek is het meestal echter zo dat iets langdurig moet aanslepen voor ze tot stappen overgaan. of de genomen stappen dan nog de juiste zijn kan je dan nog seeds in vraag stellen natuurlijk