Pagina 2 van 2
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 01:35
door Steve
Ik wist helemaal niet dat dat kon, een elektrische loc (een 1200 nog wel) en een diesel in dubbeltractie!
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 02:00
door Steven
luister is goed naar het filmke, die motor van die diesel staat steeds op een zelfde toerental te draaien op een bepaalde moment, heb zo voorgevoel da ze gewoon een elektrisch commando geven om die servo van de injectie pompen open te trekken.
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 02:10
door Bartjedj
Nu heb ik onlangs een filmpje van een 62 ACTS gezien op YouTube, maar ik heb geen idee meer van de link.
Zal eens zoeken...
BDJ
Edit: was dus dit filmpje. Nog voor dat van dit topic sprake was heb ik dit filmpje al gezien. Enige tijd later komt het op HGBTf. Telepathie

Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 08:05
door tt44ta46
Er is wel niet zoiets als een '62 proto' en '63 proto', de 6 protos waren alle in het type 212 ingelijfd.
Pas bij de hernummering van 1971 ontstond de nummering 63, die enkel een doornummering was eens ze aan 6299 waren gekomen.
En inderdaad Steven, de bediening door ACTS gebeurt onder het 'vollen bak' principe. Moet zeer goed zijn voor die machines...
Greetz
Sven
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 12:11
door Fles
Bartjedj schreef:Telepathie

Nee, MSN
Ik dacht dat alleen een filmpje te weinig zou zijn voor een topic in "Reportages", maar toen ik zag dat 1 foto van de sproeitrein ook al goed was...

Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 12:19
door Bartjedj
Heb ik het aan u ook gestuurd? Sja se, de leeftijd he
BDJ
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 14:14
door Bert
Het zijn inderdaad allemaal dezelfde locs.
Bij het begin van de levering in 1961 had je 6 locomotieven. Drie uitgerust met draaistellen type Flexicoil genummerd als 212.001-212.003 en je had drie andere met draaistellen van BN en genummerd als 212.101-212.103.
Deze 6 locomotieven werden uitvoerig getest. Hierop volgde een bestelling door de NMBS van 130 identieke locomotieven met draaistellen type BN.
De nummering ging als volgt:
De locs met draaistellen BN werden doorgenummerd zodat je 212.101-212.233 kreeg. (latere 6201-6333 na 1971)
De drie resterende locs met draaistellen van het type Flexicoil bleven 212.001-212.003 (latere 6391-6393 na 1971)
In de jaren 80 kregen de 6391-6393 ook BN draaistellen. Als ik mij goed herriner kwamen deze van verongelukte locomotieven!
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 15:48
door jumper
Steven schreef:luister is goed naar het filmke, die motor van die diesel staat steeds op een zelfde toerental te draaien op een bepaalde moment, heb zo voorgevoel da ze gewoon een elektrisch commando geven om die servo van de injectie pompen open te trekken.
Is dit dan geen echte treinschakeling?
Ik had zoiets nog nooit gezien, een HLE loc met panto's tegen de draad en een HLD loc erachter die volle bak staat te geven, echt ferm. Doet me beetje denken aan de tijd dat de lijn naar Gouvy vanuit Luik nog zonder stroomdraad was. Prachtig
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 16:01
door jumper
Terwijl we bezig zijn, voor de liefhebbers:
Class 66 van Häfen und Güterverkehr Köln AG die in gang schiet
Nog niet zo mooi als dat van onze ex 62ers maar het geluid is ook niet mis.
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 17:05
door Dietrich
Je bent hier van niets zeker he, die trein wordt in beweging getrokken dus is niet abnormaal dat die vollenbak draait. Ik dacht dat een 62 vroeger ook maar een beperkte tijd zo mocht draaien (denk maar 5 minuten).
Misschien gebruiken ze hem ook maar gewoon om de trein op snelheid te brengen, de rest van de tijd rijdt die misschien in rust mee.
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 18:10
door poyaud
Zoals ik al zei , regellaar van den ex 63 wordt elektrisch bediend vanuit de elektrische loc dmv een elektrische "standen"schakelaar . De duur van het vrijwel zwaar optrekken wordt bepaald door de stroom die naar de tractiemotoren gaat ,(af te lezen op da ampéremeter) Bv 5minuten op vollast , 20 min op 3/4 , enz. hoe hoger de snelheid van de trein hoe minder stroom ...
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 19:12
door dentheo
Steven schreef:luister is goed naar het filmke, die motor van die diesel staat steeds op een zelfde toerental te draaien op een bepaalde moment, heb zo voorgevoel da ze gewoon een elektrisch commando geven om die servo van de injectie pompen open te trekken.
Klopt en dat gebeurd met een klein kastje en verlengdraad uit stuurpost van de e-loc om te vermijden dat zijn aanzetweerstanden te warm worden, eens de boel op snelheid gaat hij eruit.
Is een copy van de manier waarop de amerikanen hun versterkingslocs sturen, 62 is "verklede ?" amerikaan.
Bij het terugsteken in de containerterminal "zonder wasdraad" doet de diesel het dan alleen, soort hybride combinatie...
Re: ACTS 6703 - Mooi dieselgeluid in Amersfoort
Geplaatst: 11 jun 2008, 20:29
door Bert
jumper schreef:Terwijl we bezig zijn, voor de liefhebbers:
Class 66 van Häfen und Güterverkehr Köln AG die in gang schiet
Nog niet zo mooi als dat van onze ex 62ers maar het geluid is ook niet mis.
Je bent iets vergeten denk ik.
(ik zie nergens een link)