Pagina 2 van 3
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 15:10
door Bartjedj
Adler schreef:Steven schreef:Bartjedj schreef:Tijdsverschil is beperkt.
Waarschijnlijk samen beginnen typen.
BDJ
hehe nochtans brengt het forum u op de hoogte als iemand iets voor u getypt heeft

Moest de NMBS even snel en uitgebreid antwoorden op emails dan dit forum, dan zouden we kunnen champagneflessen ontkurken (om de woorden te gebruiken van een bepaald iemand).
In de meeste gevallen krijg je nooit een antwoord of in het beste geval na 8 weken een antwoord waar je toch niets mee bent.
Misschien de ombudsdienst van de NMBS en dit forum fuseren? Zou vonken geven...
BDJ
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 15:52
door K V B
melle schreef:Shrek schreef:er is een vaste toeslag voor fietsen, je koopt dan een apart biljetje aan het loket

en de problemen in het station om op het perron te graken moet je zelf oplossen

Meent gij da nu?
nmbs-fuckers

Wat bevalt je niet aan het gegeven antwoord dat je opeens op de NMBS moet gaan schelden?
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 19:44
door Wover
Tja, dat krijg je als je jongeren grootbrengt met het woord "gratis" he

.
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 21:32
door melle
HLE 2302 schreef:melle schreef:Shrek schreef:er is een vaste toeslag voor fietsen, je koopt dan een apart biljetje aan het loket

en de problemen in het station om op het perron te graken moet je zelf oplossen

Meent gij da nu?
nmbs-fuckers

4,50 € ???? tis zeker naar de 7€ toe dacht ik, je kan er de ganse dag me rondtoeren, maar het is natuurlijk niet handig als je een ritje van 5 km maakt, de reden waarom het ticket zo duur is is omdat de nmbs redeneerd van 'ist maar een paar km, ga dan met de fiets en niet met de trein :p'
greetz 2302
Da van die nmbs fuckers is da ze u laten staan in A'pen berchem, waar ge oet overstappen in +-6 minuten, en er geen lift/ander middel is om makkelijk te transporteren
BTW: hoe doen ze dat dan met rolstoelgebruikers in berchem?
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 21:46
door Wover
Met de fiets langs een gewone trap gaan is echt niet zo moeilijk hoor. Soms ligt er een sleuf aan de zijkant waar je uw wielen in kan zetten ook.
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 22:00
door Bartjedj
Indien er geen liften zijn, is men verplicht een gelijkgrondse oversteek te maken.
Rolstoelgebruikers worden dan langs daar geleid, onder begeleiding van personeel.
BDJ
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 22:57
door Shrek
maar met de fiets mag dat uiteraard niet

gewoon op uw rug pakken en langs de trappen gaan

Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 02 jul 2008, 23:01
door Bartjedj
Inderdaad. Dit geldt enkel voor rolstoelgebruikers.
BDJ
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 03 jul 2008, 18:28
door Trainspotterke
melle schreef:
Da van die nmbs fuckers is da ze u laten staan in A'pen berchem, waar ge oet overstappen in +-6 minuten, en er geen lift/ander middel is om makkelijk te transporteren

Joenge joenge, toch, niks meer gewend tegenwoordig, hé!

Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:22
door K V B
melle schreef:
Da van die nmbs fuckers is da ze u laten staan in A'pen berchem, waar ge oet overstappen in +-6 minuten, en er geen lift/ander middel is om makkelijk te transporteren
Wat wil je dan? Dat er iemand die fiets voor jou draagt? Dat de NMBS dit weekeinde op alle stations liften installeert? Dat de NMBS alle stilstanden verlengd voor die enkele fietsers?
Sorry, maar ik begrijp je niet.
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 04 jul 2008, 10:44
door Steven
is gewoon een kwestie van uw eigen planning een beetje normaal op te stellen. een fiets meepakken wil zeggen dat je er zelf rekening mee gaat houden hoe snel of hoe traag jij die kan verplaatsen in een station. want zes minuten overdag of in de spits maken al veel verschil, tijdens de daluren moet het te doen zijn, al is het nipt en mag de trein geen enkele vertraging hebben (dus zonder fiets kan dat ook al weinig zijn)
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 09 jul 2008, 14:58
door Asterix
K V B schreef:melle schreef:
Da van die nmbs fuckers is da ze u laten staan in A'pen berchem, waar ge oet overstappen in +-6 minuten, en er geen lift/ander middel is om makkelijk te transporteren
Wat wil je dan? Dat er iemand die fiets voor jou draagt? Dat de NMBS dit weekeinde op alle stations liften installeert? Dat de NMBS alle stilstanden verlengd voor die enkele fietsers?
Liften installeren in een weekend hoeft niet maar ik denk dat de belangrijkheid van Berchem als station wel met zich meebrengt dat daar al lang liften hadden moeten staan...
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 10 jul 2008, 22:52
door Max
Hallo,
Ik zet jaarlijks een 10-tal keren mijn fiets op de trein.
Mijn ervaring is dat dit steeds probleemloos verloopt mits je zelf wat meewillend bent en je enige kennis hebt van de NMBS-treinen.
1. Wees voorbereid als de trein het station binnenrijdt. Kijk alvast uit naar het bagageruim of de fietsenvoorziening. Terwijl je hiernaartoe gaat, probeer je de aandacht van de treinbegeleider te trekken (indien geen zelfbediening).
2. Zorg voor fietstassen die je makkelijk kan demonteren. Zorg ervoor dat je je fietstassen reeds van je fiets hebt gedaan wanneer de treinbegeleider arriveert.
3. Luister naar de instructies van de treinbegeleider. Hij geeft vaak tips hoe je je fiets kan zetten. Vaak mag je je fiets zelf in het bagageruim zetten (unieke kans om er eens rond te kijken). Let op je veiligheid bij lage perrons. Bv. je fiets in Lier op een Break zetten is niet eenvoudig als de treinbegeleider je niet helpt. Heel vaak zal je echter hulp van hem / haar krijgen (haar veel minder, sorry is een vaststelling)
4. Meld duidelijk (en meerdere keren) aan de treinbegeleider waar je er af wil.
5. Wanneer je aankomt in het station, zorg dat je al door de trein naar de dichtstbijzijnde deur gaat waar je fiets staat. Zo kan je hem meteen in ontvangst nemen.
6. Wanneer je je fiets zelf kan in- en uitladen: dit is een luxe, geniet er dus van (geen treinbegeleider zoeken, bij je fiets kunnen blijven, geen bagage moeten losmaken…). Zorg dat je nooit een doorgang verspert of reizigers hindert.
7. Geen treinbegeleider in de buurt en gaat de trein vertrekken. Dan de fiets maar op een illegale plaats zetten (lees: platform). Blijf bij je fiets, en bied je excuses aan wanneer de treinbegeleider komt. Nog nooit een zuur gezicht gezien.
Met de regels in acht genomen, heb ik al overstappen van 2 minuten overwonnen (bv. aankomen met IC-A uit Luik in Leuven op u 31, vertrekken met L-trein naar Hasselt op u 34, en dit zonder reizigers weg te duwen. Wel een goede conditie vereist.
Mijn favoriete treinen in dalende volgorde qua fietsen (onvolledige lijst)
1. M6: veel ruimte, je kan bij je fiets blijven, relatief makkelijke opstap, speciale deur moet wel door conducteur geopend worden, maar zelfbediening is mogelijk via de dubbele deuren (fiets past net op de trapjes)
2. Break met fietsenvoorziening in middenruimte. Zelfbediening en véél plaats. Moeilijke opstap.
3. Duikbril: zelfbediening en je zit in de buurt van je fiets. Wel moeilijke opstap.
4. AR41: zelfbediening en je zit in de buurt van je fiets. Ruime, maar zéér moeilijke opstap, zeker in een bocht.
5. I6 met fietsenvoorziening in een coupé: zelfbediening en je zit in de buurt van je fiets. Weinig manoeuvreerruimte.
6. Klassiekje, geen zelfbediening, maar behoorlijk wat plaats
7. Break, geen zelfbediening, maar behoorlijk wat plaats (zeker als de machinist er niet zit)
Gruweltreinen voor fietsen.
1. I11, maar beperkt aantal plaatsen, zeker als stuurstand van voor hangt (machinist). IC-A is zeer gevaarlijk.
2. AM96: beperkte plaats, hopen dat je meer dan 1 AM96 hebt als je met meerdere fietsen bent.
Tenslotte nog wat zaken die ik al heb meegemaakt.
* Regelmatig mag ik van de treinbegeleider in eerste klasse rijden om dichter bij mijn fiets te blijven.
* Mijn fiets heeft al meegereisd in het toilet van een I11 stuurstandrijtuig
* Een onervaren treinbegeleider heeft al vol smeer gehangen toen hij mijn fiets op een wel heel ongelukkige plaats vastnam om hem op te hangen (de ketting)
* In het bagageruim van een Break passen exact 9 fietsen (en exact mag je letterlijk nemen). Lukt enkel als bagageruim de staart van de trein vormt.
* Diezelfde 9 fietsen hebben diezelfde dag alle platformen van (alweer) een Break ingenomen.
* In één AR-41 hebben al eens 12 fietsen meegereden én een rolstoelgebruiker. Laat daar nu weer op diezelfde dag diezelfde 9 fietsen tussenzitten.
* Ik heb een vijftal minuten mogen meerijden in een oranje bagagerijtuig met volledig geopend rolluik. Spectaculair zicht! Treinbegeleider kwam mij 5 minuten voor aankomst van Gouvy halen, nam me mee naar bagagerijtuig, liet me mijn fiets al nemen en opende nog tegen topsneleheid (nu ja, topsnelheid op L42) het rolluik.
Mijn conclusie:
* Dure aangelegenheid, maar eens je wat ervaring hebt, zalige belevenis. Treinpersoneel is meestal zeer vriendelijk en behulpzaam. Ik reis ook vaak in groep met 5 à 6 fietsen en ook dat lukt altijd mits wat improviseren en goodwill van zowel de treinbegeleider en onszelf (bv. bij de fiets blijven rechtstaan tijdens de reis).
In totaal ben ik nog maar één keer geweigerd geweest en dat was dan met 6 fietsen op een zondagavond in Brugge op de IC-A naar Eupen tijdens de werken in Gent toen ze via Lichtervelde reden (dat was dan ook zowat de meest riskante reis ooit geweest).
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 05 sep 2008, 20:36
door 260689
vroeger was dit duur voor mij maar spoorwegpersoneel en gezindsleden ervan krijgen gratis fietsdagticketten (onbeperkt aantal).
ik vind wel dat ze het meer mogen promoten en de prijs iets lager te doen.
Re: Fiets op de trein
Geplaatst: 05 sep 2008, 20:47
door treinbruno
k'vind het ook wel irritant dat een fietskaartje altijd even veel kost
of je nu naar sint niklaas of naar aarlen gaat
nog een leuke manier om TBG's te irriteren:
ga met een sorrypass, of ander rondreisticket, en een fietsdagpas op stap en probeer zo veel mogelijk over te stappen
