Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Joris
Contacteer:

Re: Benelux tourrail: duinkerke-lille-comines

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:ah da's jammer :evil:

gelukkig komen die krotten nog altijd in BELGIE :D (quevy-maubeuge/aulnoye)
Helaas... In december komt ook daar een einde aan....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno

Bericht door treinbruno »

betekent het dan dat er geen enkele passagierstrein die grensovergang meer gebruikt :|

en hoelang blijven de goederen daar nog :?
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dacht dat die goederentreinen op je hand te tellen zijn... op zaterdag is de eerste om 7u, de volgende om 12.40u....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Joris schreef:Hallo,
treinbruno schreef:ah da's jammer :evil:

gelukkig komen die krotten nog altijd in BELGIE :D (quevy-maubeuge/aulnoye)
Helaas... In december komt ook daar een einde aan....
Groeten,
Joris De Mol
:shock: Waar komt precies een einde aan? Wordt heel die lijn 96 afgeschaft of wat??
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Nee, lijn 96 zal zeker niet afgeschaft worden. Een tweetal jaar terug (denk ik) voerde de SNCF weer reizigersverkeer in tussen Quévy en Maubeuge/Aulnoye. Niet dat het veel voorstelde hoor: 4 heen- en terugritten per dag, waarvan 2 naar Maubeuge en 2 naar Aulnoye. In het spoorboekje staan die onder tabel 96f. Een aantal jaar daarvoor, rond 2000 zoiets, verzekerde de NMBS ook al grensoverschrijdende diensten op dit traject met meerspannige AM96's. In december zal Quévy - Franse grens en verder dus weer een zuivere goederenspoorlijn worden.

Tot voor de komst van de Thalys passeerde al het internationale reizigersverkeer nog over lijn 96 via Quévy. Toen dat wegviel bleef op vlak van reizigersverkeer enkel nog maar een IR over die ieder uur van Brussel tot Quévy rijdt (niet in het weekend) en een aantal speciale chartertreinen die in Quévy van loc moesten wisselen. Tot december nog wordt hier ook de locwissel gedaan van de CNL 242/243 Parijs - Berlijn/Hamburg. Op vlak van goederenverkeer werden hier ook nog veel locwissels gedaan, maar door de steeds grotere inzet van de Franse BB36000 en de diesels van SNCF Fret is deze activiteit ook tot een minimum herleid. Van een internationale spoorlijn gedegradeerd tot lokale lijn waar je op zondag waarschijnlijk de roest van de sporen kunt schrapen...
treinbruno

die ene keer dat ik de trein quevy-maubeuge nam zat die nog redelijk goed vol :)
(maar misschien omdat het een gratis trein was omdat de SNCF conducteurs geen internationale ticketjes uit hun machine konden halen :mrgreen: )

dan betekent het ook dat op 12 december de allerlaatste baandiesel in normale reizigersdienst in belgie zal komen :(
Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Neenee, er zijn nog de stoptreinen Lille - Tournai die met 67000's gedaan worden! :wink:
Fles

Bericht door Fles »

Trainspotterke schreef:Nee, lijn 96 zal zeker niet afgeschaft worden. [..]
Okee, dus als ik het goed begrijp blijft lijn 96 Mons - Quevy gewoon bediend worden door lokaaltjes? Misschien ook in het weekend dan, of...?
En houdt alleen het internationale reizigersverkeer op te bestaan? :?: Of zie ik de situatie dan te rooskleurig in? :D

Ah hmm in het weekend zal het wel kansloos zijn zie ik net :|
Laatst gewijzigd door Fles op 06 okt 2008, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
treinbruno

in het weekend rijdt er al jaren geen trein meer tussen mons en quevy,

tijdens de week rijden ze dan weer soms met 12 rijtuigen op dat lijntje :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie