Pagina 2 van 2

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?

Geplaatst: 17 aug 2008, 18:36
door K V B
dentheo schreef:
K V B schreef: En toch blijft Virgin met die dingen rijden. Waarschijnlijk omdat de hogere opbrengsten opwegen tegen de hogere kosten.

deel van de treinen zijn overgegegaan van Virgin naar ... ??? die heeft kantelsysyteem snel stilgelegd MTBF ging van 9000 miles naar 18.000 miles
Waar heb je dat vandaan? Wat ik namelijk verneem is dat er juist nog meer Pendolini bijgebouwd worden voor de ECML.

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?

Geplaatst: 17 aug 2008, 22:52
door dentheo
K V B schreef:
dentheo schreef:
K V B schreef: En toch blijft Virgin met die dingen rijden. Waarschijnlijk omdat de hogere opbrengsten opwegen tegen de hogere kosten.

deel van de treinen zijn overgegegaan van Virgin naar ... ??? die heeft kantelsysyteem snel stilgelegd MTBF ging van 9000 miles naar 18.000 miles
Waar heb je dat vandaan? Wat ik namelijk verneem is dat er juist nog meer Pendolini bijgebouwd worden voor de ECML.
...MTBF gelezen in Modern Railways, ik denk juli of Augustus nummer.
ps; zijn het geen voyagers die bijgebouwd worden (misschien)

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?

Geplaatst: 18 aug 2008, 00:06
door msts.be
Wow wow, hier wordt er weer één en ander op losgegooid.

Eerst, om met de uitleg van de MBTF te beginnen: dat kan juist zijn, het kantelbaksysteem is zéér onderhoudsintensief, en dat is altijd geweten geweest. Feitelijk is deze technologie nooit ten gronde goed ontwikkeld, want als dat wél het geval was zouden veel bochtrijke routes hier al aan aangepast zijn. Getuige alle Pendolino's die de DB heeft: (BR 610/611/612, allemaal probleemgevallen van stellen) het kantelbaksysteem mag dan weer eens op, dan weer af wegens afkeuring van EBA, nu staat het bij een deel van de stellen op en op het ander deel af. Ook bij de ICE-TD (dieselversie van ICE-T, BR 605) staat het af, maar dat komt omdat die nu de diensten naar Denemarken doet en de route niet echt bochtrijk en zwaar is..

Alleen in Italië kan men het ding doen werken blijkbaar, maar ook daar moet er één en ander in perspectief bekeken worden: ook daar zijn er problemen, maar vooral de Cisalpino-stellen laten het hier afweten wegens de enorm lange diensten en bijhorende kilometers, weinig tijd voor onderhoud en geen stellen op overschot. De binnenlandse Italiaanse stellen doen hier beter, de langste dienst zal waarschijnlijk Milaan/Turijn-Napels/Salerno zijn, alhoewel die ook met (betrouwbaardere, geen kantelbak) ETR500 stellen gedaan worden.. OK, veel korte diensten achter elkaar brengen uiteindelijk ook veel kilometers bijeen, maar blijkbaar moeten oftewel de Italiaanse stellen veel minder gebruikt worden dan die van Cisalpino en minder problemen hebben, oftewel zijn ze toch beter onderhouden dan die van Cisalpino. Een derde mogelijkheid is dat de problemen zich alleen buiten Italië voordoen: wegens onbetrouwbaarheid onder de Duitse 15kV mogen deze stellen sinds 2006 niet meer in Duitsland komen en ook in Zwitserland loopt er soms al eens iets fout.

We moeten dan echt beginnen denken aan een intrinsieke ontwerpfout dan, maar hoe komt dan dat de Italiaanse stellen hun werk wél doen ? En wat dan met de stellen in Finland, Spanje, Portugal, Tsjechië, Slovenië die allemaal op ditzelfde ontwerp gebaseerd zijn en wél rijden ? Nuja, de Tsjechische stellen hebben ook enorme problemen gekend (en nu nog steeds), maar dat komt denk ik eerder omdat dit type trein nu niet echt geschikt is om op die infra te rijden. Ik wil daarmee niet zeggen dat deze slecht is, maar dat de trein gewoon niet compatibel ermee is en er langs beide kanten (trein en infra) moet gewerkt worden om dat wél gedaan te krijgen. En dat heeft nu éénmaal tijd gevraagd.

Nu, sinds de spoorwegafdeling van Fiat is overgenomen door Alstom is het daar blijkbaar bergaf aan het gaan: getuige de enorme problemen met de Pendolino II/Cisalpino II die maar niet van de grond raken (de chef van Cisalpino heeft al serieus geklaagd bij Alstom voor de vertraging en problemen, tevergeefs) en de gelijkaardige 'klonen' in China (zonder kantelbaksysteem weliswaar :shock: ) die er eveneens de brui aan geven. Voorlopig blijven de Minuetto's en consoorten nog gespaard, maar ik ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren..
dentheo schreef:deel van de treinen zijn overgegegaan van Virgin naar ... ???
Arriva CrossCountry (De Cross-Country franchise maakte vroeger deel uit van Virgin, maar de stellen zijn samen met de franchise overgegaan naar de nieuwe operator).
K V B schreef: Waar heb je dat vandaan? Wat ik namelijk verneem is dat er juist nog meer Pendolini bijgebouwd worden voor de ECML.
dentheo schreef:ps; zijn het geen voyagers die bijgebouwd worden (misschien)
Hier begint de verwarring. Ja, er komen Pendolino's bij, maar dit zijn de elektrische Pendolino's, de Class 390 van Virgin. Let op, hier gaan vodden van komen: de eerste schijf Pendolino's zijn in Washwood Heath (Birmingham) gebouwd bij Alstom (dit was de originele Metro-Cammell fabriek, waar ook enkele Eurostar-rijtuigen geassembleerd zijn). De Pendolino's waren de laatste treinen die die fabriek verlieten, want ze is daarna gesloten. De nieuwe schijf moet dus in Italië geassembleerd worden, en aangezien men met de Pendolino II al aan een rampverhaal bezig is, verwacht ik gelijkaardige toestanden voor deze nieuwe schijf..

Raar ook dat Alstom voor 4 stellen speciaal een lijn voor zo'n afwijkend design wil bouwen. Nuja, het zijn niet alleen 4 stellen, er moeten ook 2 nieuwe bakken bij voor 31 reeds bestaande stellen (dus 62 bakken, plus nog eens 44 voor de nieuwe: 4 stellen à rato van 11 bakken). Mmm, dus toch nog 106 bakken..

Als het immers alleen de nieuwe stellen maar waren zou Alstom dit nooit gedaan hebben, want dan hadden ze zeker nog 10 Z-TER stellen voor TER Pays de la Loire gebouwd (Alstom vraagt dat er minstens 20 stellen worden besteld voor een vervolgbatch, in het Z-TER contract was er een optie voorzien voor 45 stellen).

Er worden dus geen Voyagers bijgebouwd, maar ook deze ondergaan veranderingen: aan de stellen van Arriva XC gaat er gefruld worden met de zitafstand zodat er 14-16 zitjes bijkunnen, tussen de stellen van East Midland Trains (ex-MML) gaat men bakken uitwisselen zodat de 9-delige stellen nu 7-delige stellen worden, en de 4-delige stellen nu 5-delig. Verder gaan er ook nog 6 stellen van Arriva XC terug naar Virgin.

Re: Weldra Pendolinos naar Luxemburg ?

Geplaatst: 18 aug 2008, 11:30
door K V B
msts.be schreef: Getuige alle Pendolino's die de DB heeft: (BR 610/611/612, allemaal probleemgevallen van stellen) het kantelbaksysteem mag dan weer eens op, dan weer af wegens afkeuring van EBA, nu staat het bij een deel van de stellen op en op het ander deel af.
Er zijn voor zover ik weet grosso modo twee soorten (actieve) kanteltechniek. Hydaulish, en electrisch. De reeks 610 werd met het hydraulische systeem van Fiat uitgerust. De latere reeksen 611/612 met een electrisch systeem van Adtranz (later Bombardier). Het (goedkopere) bombardier systeem heeft inderdaad nogal wat problemen opgeleverd bij de 611, echter in de 610 was het kantelsysteem betrouwbaar. Wat de 610 verplichte een jaar aan de kant te blijven waren niet zozeer problemen met de kanteltechniek, maar metaalmoeheid in de ophanging. De reeksen 611 en 612 hebben ook last gehad van metaalmoeheid, in de assen en de wielen. Het kantelbaksysteem in de 611 was rot, maar de problemen die de 610 en de 612 hadden (en hebben) hebben niet zozeer te maken met het kantelbaksysteem zelf, maar met het onderschatten van de sleet die het met hogere snelheid door de bocht gaan met zich mee brengt.
De ICE-T heeft ook het Hydraulische Fiat (nu Alstom) systeem, de ICE-TD echter weer een electrisch systeem, zelf ontwikkeld door Siemens...
Alleen in Italië kan men het ding doen werken blijkbaar, maar ook daar moet er één en ander in perspectief bekeken worden: ook daar zijn er problemen, maar vooral de Cisalpino-stellen laten het hier afweten wegens de enorm lange diensten en bijhorende kilometers, weinig tijd voor onderhoud en geen stellen op overschot.
De technische problemen met Cisalpino blijken nu onder controle te zijn, sinds het de SBB is die de regie over het onderhoud voert. Dat zie je onder andere aan het feit dat treinen van Zwitserland naar Italië in Zwitserland zelf niet significant vaker onderhevig zijn aan vertragingen dan binnenlandse SBB treinen. Het zijn de treinen Italië - Zwitserland die telkens weer vertraagd zijn, en dan vooral die die van ver komen. Daar zit eerder de Italiaanse gewoonte om stoptreinen voorrang te geven op lange afstands treinen achter.
dentheo schreef:deel van de treinen zijn overgegegaan van Virgin naar ... ???
Arriva CrossCountry (De Cross-Country franchise maakte vroeger deel uit van Virgin, maar de stellen zijn samen met de franchise overgegaan naar de nieuwe operator).
Die treinen worden in het VK niet Pendolino genoemd, die benaming is gereserveerd voor de electrische kantelbaktreinen op de WCML. (Alleen treinen met het Fiat systeem mogen Pendolino genoemd worden).
De dieselkantelbaktreinen voor Cross Country worden "Super Voyagers" genoemd. Die stellen zijn door Bombardier gebouwd, en hebben een electrisch kantelsysteem. Hebben ze bij die stellen inderdaad het kantelen uitgeschakelt?

Hier tekent zich overigens wel een bepaalde trend af. Het hydraulische kantelbaksysteem van Fiat blijkt betrouwbaar inzetbaar te zijn, mits men niet op het onderhoud bezuinigt. De electrische systemen die Bombardier en Siemens ontwikkelden om aan Fiat/Alstom geen licentiekosten te moeten betalen blijken een stuk minder betrouwbaar, en hebben allemaal met kinderziektes te maken gehad. Het electrische systeem van Bombardier bijvoorbeeld blijkt het ondertussen echter wel te werken.