Pagina 2 van 2
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 19:29
door Adler
Ik heb het ooit eens meegemaakt dat op de trein vanuit Turnhout de bestuurder was vergeten de handrem te lossen.
Toen we aankwamen in het station van Tielen was er al zo een rook en stank binnenin het motorstel dat de TBG moest gaan overgeven in de wc

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 27 aug 2008, 20:18
door Bartjedj
Bij het meeste materiaal kan je aan de buitenkant zien of de handrem gelost is. Een schijf die groen staat als ze los is, en rood als ze vast is. Er staat ook vaak een gelijkaardige indicator voor de normale remmen, dus goed kijken
BDJ
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 18:38
door poyaud
Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 18:41
door Steven
poyaud schreef:Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
wat de klassiekjes en ms 800 betreft enkel in de stuurpost als de handrem van DIE stuurpost vast is, in de gewijzigde klassiekjes (new look en city rail) kan je ook zien wanneer het een andere stuurpost betreft
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 19:22
door Adler
Steven schreef:poyaud schreef:Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
wat de klassiekjes en ms 800 betreft enkel in de stuurpost als de handrem van DIE stuurpost vast is, in de gewijzigde klassiekjes (new look en city rail) kan je ook zien wanneer het een andere stuurpost betreft
Het geval dat ik aanhaalde tussen Turnhout en Tielen waren gekoppelde klassiekjes.
Kan je dat dan niet merken dat er meer stroom getrokken worden als normaal of zijn die handremmen zo zwak dat dat geen merkbaar verschil geeft ?
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 19:35
door Steven
de kracht die de handrem gaat uitoefenen hangt af van hoe hard je hem hebt vast gemaakt he, hoe harder je gaat draaien hoe vaster hij zit. Een handrem die niet perfect is losgemaakt zal totaal geen weerstand bieden maar wel zachtjes wrijving ondervinden waardoor er warmte zal onstaan, hierdoor zal de remblok gaan uitzetten enz enz enz .. de gevolgen ken je dan wel. en zoiets zie je echt niet op de amperemeter, zeker niet als er meerdere stellen gekoppeld zijn. fysiek moet je dat wel voelen (zeker als die heel vast zit) omdat ge meer mechanische weerstand begint te voelen.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 21:43
door Asterix
jymmbco schreef:vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
Dat waren tijden, hé.
Begin jaren '90 waren het alleszins oranje I10-rijtuigen. Uren op de trein met die MP's, de lokwissel in Aachen Hbf,.....

Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 31 aug 2008, 23:23
door jymmbco
Jeroen schreef:jymmbco schreef:vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
Dat waren tijden, hé.
Begin jaren '90 waren het alleszins oranje I10-rijtuigen. Uren op de trein met die MP's, de lokwissel in Aachen Hbf,.....

ja, was altijd leuk, en dan de douane die kwam vragen of er niets aan te geven was...nee hoor, we zouden niet gedurft hebben.
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 03 sep 2008, 12:15
door doggys2
Steven schreef:deze zijn nog te vinden in alle rijtuigen al dan niet zichtbaar opgesteld voor reizigers
Is het dit wat hier bedoeld wordt als handrem?
Re: eens een andere vraag
Geplaatst: 03 sep 2008, 13:31
door Steven
idd dit is een handrem onder de vorm van een schroefrem, je hebt ook een parkeerrem op sommige treinen (die is elektropneumatisch uitgevoerd, MS86, MS96, HLE13)