Pagina 2 van 3

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 00:40
door Steven
altijd zo negatief bij elke verandering :? :? :?

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 01:47
door rvdborgt
dentheo schreef:Is herbenuttiging "nmbsees" voor pauze ?
"Herbenutt(ig)ing" is NMBS'iaans voor kering. "Herbenutt(ig)ingstijd" is keertijd.

Groetjes,
Rian

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 06:29
door Adler
Steven schreef:altijd zo negatief bij elke verandering :? :? :?
Steven, dit is geen kwestie van negatief zijn, maar het is nu beter met de stiptheid door de trein te beperken tot Brussel en nu gaat men dit weer teniet doen.
En ik geef Theo 100% gelijk wat betreft de stakingen.
Het merendeel van de stakingen breekt uit in de Waalse broeihaarden van sociale onrust.
Daardoor worden telkens ook alle verbindingen getroffen die vandaar komen of naar daar rijden vanuit Vlaanderen.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 07:00
door stefanic
Treinen beperken tot Brussel: bij elke staking duikt het weer op.
Natuurlijk is dat een oplossing maar:
-vraagt dubbele capaciteit in NZV Brussel (relaties Charleroi-Brunoord en Antwerpen-Bruzuid)
-vraagt meer materieel
-vraagt meer personeel
-vraagt meer van de reizigers die toch verder dan Brussel moeten (overstappen)

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 10:29
door Steven
idem voor de nzv van antwerpen en laat de trekduw treinen met M6 nu net iets meer tijd vragen om te keren dan een ms800. door ze tot essen te laten rijden geef je deze treinen dus iets meer tijd om te keren? de 10 minuten die ze in antwerpen centraal hebben is meestal onvoldoende.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 11:09
door dentheo
Steven schreef:idem voor de nzv van antwerpen en laat de trekduw treinen met M6 nu net iets meer tijd vragen om te keren dan een ms800. door ze tot essen te laten rijden geef je deze treinen dus iets meer tijd om te keren? de 10 minuten die ze in antwerpen centraal hebben is meestal onvoldoende.
Gaan die de langere keertijd +- 50 minuten houden in Essen ?

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 11:18
door Steven
dentheo schreef:Gaan die de langere keertijd +- 50 minuten houden in Essen ?
nog geen zicht op dit moment hoe de uitvoering er in het echt zal uitzien, dat is nog te vroeg, vraag dit begin november nog eens, dan zal al veel meer licht aan het einde van deze tunnel te zien zijn.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 11:34
door dentheo
Steven schreef:
dentheo schreef:Gaan die de langere keertijd +- 50 minuten houden in Essen ?
nog geen zicht op dit moment hoe de uitvoering er in het echt zal uitzien, dat is nog te vroeg, vraag dit begin november nog eens, dan zal al veel meer licht aan het einde van deze tunnel te zien zijn.
Ok want dat zou dan 2 rames kosten... ze kruisen tussen Essen en Kalmthout, het spoor in Essen is de ganse dag bezet met een "rustende" trein die herbenuttigd gaat worden :D :D
Ze zouden makkelijk een plaatselijke poetsvrouw kunnen inhuren om de boel binnenin op te ruimen en er eens met natte vod door te gaan... maar ja....

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 11:34
door dentheo
stefanic schreef:Treinen beperken tot Brussel: bij elke staking duikt het weer op.
Natuurlijk is dat een oplossing maar:
-vraagt dubbele capaciteit in NZV Brussel (relaties Charleroi-Brunoord en Antwerpen-Bruzuid)
-vraagt meer materieel
-vraagt meer personeel
-vraagt meer van de reizigers die toch verder dan Brussel moeten (overstappen)

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 11:44
door dentheo
stefanic schreef:Treinen beperken tot Brussel: bij elke staking duikt het weer op.
Natuurlijk is dat een oplossing maar:
-vraagt dubbele capaciteit in NZV Brussel (relaties Charleroi-Brunoord en Antwerpen-Bruzuid)
-vraagt meer materieel
-vraagt meer personeel
-vraagt meer van de reizigers die toch verder dan Brussel moeten (overstappen)
Ik zeg niet dat dat altijd moet, maar als er niets uit Charleroi komt...kraan dicht NAAR Charleroi.

Er komt toch op zo'n moment niets terug uit Charleroi noch materieel noch mensen, hoe kan dan NZV overbelast zijn ???
De reizigers die verder willen krijgen dus trein en personeel mee die dan prompt rest van de dag gegijzeld worden. Geef die reizigers maar "belgisch" koffiebonnetje (kreeg ik in Zwitserland toen men door miscommunicatie een aansluitende trein voor mijn neus liet vertrekken :D )

TC kan zo'n procedure netjes op voorhand op papier zetten en aan de wand prikken.
En schaduwen voor stakingen in Antwerpen natuurlijk

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 12:08
door Steven
effe opletten he ;-) ni alle punten tegelijk door elkaar halen, de staking staat maar deels vermeld in zijn punten. Het gaat hem om het feit waarom je de trein zou beperken in Brussel tijdens de NORMALE dienst, niet tijdens een staking.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 16:56
door stefanic
Ik doelde inderdaad op verbindingen knippen in de normale dienst. Een stakingssituatie is iets heel anders natuurlijk, en gezien het treinpersoneel van IC I en IC N van Charleroi is start hun staking daar natuurlijk. Niet evident dan ook om dergelijke dienst te verbieden om verder te rijden naar Charleroi, maar terug te keren naar Antwerpen. Dan staat Brussel geblokeerd vrees ik.

Lange relaties zijn gevoelig voor regelmaat-problemen, maar in de huidige situatie, waarbij we steeds meer treinen moeten laten rijden terwijl de hoeveelheid materieel niet evenredig toeneemt (alsook treinpersoneel) zijn we daar wel toe verplicht, en dan nog op een zodanige wijze dat de 'verloren tijd' aan het eindpunt van een relatie zo kort mogelijk is, nl. lang genoeg om treinpersoneel de tijd te geven confortabel te keren en om tevens eventuele vertragingen weg te werken, zodat de regelmaat gewaarborgd blijft en een vertraging geen meerdere ritten wordt meegesleept, maar tegelijkertijd zo kort mogelijk zodat het treinmaterieel daar geen lange tijd stilstaat ipv reizigers te vervoeren.

Elk jaar bij opmaak van de dienstregelingen voor december hebben wij een ideale dienst voor ogen. Gezien de budgetten moet daar al in gesnoeid worden (er mag maar x milj treinkm bijkomen elk jaar... beheerscontract)
Wat overblijft wordt dan onder handen genomen door de leverancier van materieel en treinpersoneel. Geen materieel genoeg daarvoor, geen keertijd genoeg daar, geen personeel genoeg daar...
Wat overblijft gaat naar Toegang Net. Ook daar weer hetzelfde: die reisweg met dat materieel kan niet op die tijd -> wordt langer -> keertijd weer korter -> vorige 'filter' moet weer herdaan worden.
Na 10.000 iteraties blijft er iets over dat naar het DirectieComite gaat, die daar ook nog haar zeg over doet. Weer wat aanpassingen...
En uiteindelijk, na vele maanden is er dan een aanbod dat naar de klant kan... en wij weten waar we volgend jaar aan kunnen sleutelen om wat terug te winnen van ons oorspronkelijke plan :wink:
Het aanbod voor december ligt nu vast tot in detail, hoewel er altijd nog kleine probleempjes overblijven die maar op de valreep opgelost zullen raken.
Helaas kan ik nog niets in detail vertellen tenzij wat bijkomende info op het doc van BTTB, of op wat in de pers al is verschenen, want de grote officiƫle openbaring is maar voor november, en gaat uiteraard via communicatie door het management.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 18:13
door dentheo
Steven schreef:effe opletten he ;-) ni alle punten tegelijk door elkaar halen, de staking staat maar deels vermeld in zijn punten. Het gaat hem om het feit waarom je de trein zou beperken in Brussel tijdens de NORMALE dienst, niet tijdens een staking.
Klopt maar dat bedoelde ik NIET. Het is een heel efficiente manier van materieel gebruik..in normale omstandigheden.

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 14 sep 2008, 18:16
door dentheo
stefanic schreef: Helaas kan ik nog niets in detail vertellen tenzij wat bijkomende info op het doc van BTTB, of op wat in de pers al is verschenen, want de grote officiƫle openbaring is maar voor november, en gaat uiteraard via communicatie door het management.
Was niet de bedoeling, we willen U de hierarchie niet pijn laten doen, die knijpen te erg terug ... :D :D

Re: capaciteit lijn 12

Geplaatst: 21 sep 2008, 13:38
door Steelwheels
dentheo schreef:In het weeklend van 20sept wordt blok Essen overgenomen door Berchem.
warrschijnlijk gaat dan ook nieuwe signalisatie in dienst tussen Kapellen(?)-Essen , eenvormige blokken van 1500 m (= 160kmh ?)

Hoeveel kleiner wordt nu capaciteit van onze lijn want er rijdt praktische geen trein 160.
Kent daar iemand een formule voor ?
Logisch is dat er veel minder treinen op "passen" achter elkaar.
Ik denk niet dat de snelheid omhoog gaat, het blijft 130 hoogstens 140. Bij Kapellen en St Mariaburg zit ook nog een bocht en een wissel. Mogelijk dat alleen de snelheid op tegenspoor omhoog gaat van 120 naar 130. We gaan het maandag weer bekijken. Vooralsnog zijn er officieel geen berichten dat de snelheid omhaag is gegaan. Alleen dat er een paar seinen bij zijn geplaatst.

Salut Willem