Pagina 2 van 2

Geplaatst: 01 feb 2006, 16:39
door el_barto
Bert schreef:Als er iemand een ijzeren staaf op een spoor legt dan geeft dit toch hetzelfde effect alsof er een trein op een spoor komt en het sein op rood staat voor die blok. Is dit ook bij HST-lijnen?
ja, en van zodra de bestuurder een baken afrijdt zal die van het dichtvallen van't sein verwittigd worden.

Knap hé

Geplaatst: 01 feb 2006, 17:22
door Wover
idd, daar verschiet ik van, knap systeem :)


nog een vraagje over die mono/duo bloc wielen, worden die in België op een type trein gebruikt? En wat is er met al die ICE (1/2?) gebruikt die bij de ramp nog duoblocks hadden?

Geplaatst: 27 feb 2006, 21:46
door e49memling
Wover schreef:idd, daar verschiet ik van, knap systeem :)


nog een vraagje over die mono/duo bloc wielen, worden die in België op een type trein gebruikt? En wat is er met al die ICE (1/2?) gebruikt die bij de ramp nog duoblocks hadden?
De ICE die ontspoorde in Eschede had tussen wielband en wiel rubber, een systeem gebruikt om de trillingen op te vangen, die bij gewone wiel-wielbandcostructie na een relatief kort aantal kilometers voorkwam.
Nu werd dat systeem door de meeste spoor-Ingenieurs enkel geschikt bevonden voor snelheden tot 120 km/u; dus in de praktijk voor Tram en S-bahn. Toch heeft iemand het systeem doorgedrukt voor de ICE
Door de samendrukbaarheid van rubber wordt de wielband eigenlijk altijd in een ovaal gewalst, en ontstaan er bij (te) hoge snelheid op den duur kleine scheurtjes.
Deze zijn ontdekt geworden bij de bewuste ICE, maar herhaaldelijk genegeerd...tot op het bewuste moment.
De wielband is er toen afgeschoten en heeft zich in het rijtuig geboord.
het ander gedeelt hing nog onderaan en heeft aan de eerste wissel de geleiding van de wissel meegetrokken die de trein de rails uittrok.
Het vervolg is gekend; harmonica tegen de brug en 100 doden.

Dit is zoals ik op een Duitse zender gezien heb, de gebeurtenissen die uiteindelijk tot dit ongeval hebben geleid.

Gr
W

Geplaatst: 27 feb 2006, 23:05
door Wover
jaja dat heb ik ook gezien hoor, op NGC bij seconds from disaster (kan ook op discovery geweest zijn), maar wat ik mij dus afvroeg: wat is er met al die ICE's gebeurd die ook nog zo'n wielen hadden, of hebben ze die gewoon laten bollen, maar dan beter nagekeken altijd?

En waarom zijn al die ICE 1/2's eigenlijk nergens meer te zien. Hoe oud zijn die feitelijk al?

Geplaatst: 27 feb 2006, 23:28
door Shrek
de 1 zie je zeker nog rijden hoor :wink: hij komt alleen niet tot brussel of amsterdam, maar vanaf keulen kan je ze bewonderen :wink:

Geplaatst: 28 feb 2006, 10:05
door 1607
de 1tjes worden nu volledig vernieuwd. nieuwe bankjes enz...

Geplaatst: 28 feb 2006, 10:24
door e49memling
Wover schreef:jaja dat heb ik ook gezien hoor, op NGC bij seconds from disaster (kan ook op discovery geweest zijn), maar wat ik mij dus afvroeg: wat is er met al die ICE's gebeurd die ook nog zo'n wielen hadden, of hebben ze die gewoon laten bollen, maar dan beter nagekeken altijd?

En waarom zijn al die ICE 1/2's eigenlijk nergens meer te zien. Hoe oud zijn die feitelijk al?
Het systeem met rubber hebben ze overal vervangen naar verluid, of dat ze monobloc of wiel-wielband hebben weet ik niet zeker, maar ik meen te hebben begrepen dat ze voor monobloc kozen.

Geplaatst: 01 mar 2006, 09:41
door 1607
na het tragische ongeval hebben die treinen enigste maanden niet gereden en hebben ze alle wielen vervangen. risico was een beetje te groot.