Pagina 2 van 4
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 10 nov 2008, 11:17
door tomdg
jotie schreef:Waarom zou een liter benzine bijvoorbeeld geen 2,50 euro mogen kosten?
omdat:
-de trein niet overal stopt en veel mensen dus onmogelijk met de trein op hun werk geraken
-overstappen op een bus is een oplossing maar ook die stoppen ook niet overal en de dienstregeling om over te stappen op de trein/bus is in veel stations SLECHT (maar daar klaagt de BTTB blijkbaar nooit over

).
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 10 nov 2008, 13:40
door Bartjedj
De vliegtuigtaks is afgewezen, en dat is niet meer dan normaal. Die taks was ingesteld om de schatkist te vullen, en zonder de sector te raadplegen. Brussels Airport, Brussels South, de sectorverenigingen, niemand was betrokken bij het opstellen van die extra geldvraat.
De echte reden waarom de vliegtaks er moest komen, was omdat de gewesten (en dan vooral Vlaanderen) geen geld wilden geven om de begroting in evenwicht te trekken. Want toen de taks werd afgewezen, zei de federale regering direct dat de gewesten het verlies moesten bijpassen.
BDJ
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 10 nov 2008, 15:15
door jotie
tomdg schreef:jotie schreef:Waarom zou een liter benzine bijvoorbeeld geen 2,50 euro mogen kosten?
omdat:
-de trein niet overal stopt en veel mensen dus onmogelijk met de trein op hun werk geraken
-overstappen op een bus is een oplossing maar ook die stoppen ook niet overal en de dienstregeling om over te stappen op de trein/bus is in veel stations SLECHT (maar daar klaagt de BTTB blijkbaar nooit over

).
En als we die extra inkomsten nu eens zouden gebruiken om het oude buurtspoorwegennet in ere te herstellen en naar frequentie en capaciteit te maximaliseren? Als je de hele dag door op geregelde tijdstippen en/of op eenvoudige afroep (de treintaxi, weet u nog wel?) het OV kan nemen op maximaal 500 meter van je huisdeur mét perfecte aansluiting van de ene vervoersmodus op de andere, hoeveel mogen we de koppige autobestuurders dan per gereden kilometer aanrekenen voor hun milieuvervuilend en asociaal gedrag?
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 11 nov 2008, 17:01
door Kalimero
jotie schreef:Als je de hele dag door op geregelde tijdstippen en/of op eenvoudige afroep (de treintaxi, weet u nog wel?) het OV kan nemen op maximaal 500 meter van je huisdeur mét perfecte aansluiting van de ene vervoersmodus op de andere, hoeveel mogen we de koppige autobestuurders dan per gereden kilometer aanrekenen voor hun milieuvervuilend en asociaal gedrag?
Nog meer reizigers, daar sta ik niet om te springen. De treinen zitten nu al overvol.
Laat ze toch doen, die filerijders. Ik heb er alvast geen last van.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 11 nov 2008, 18:40
door Dietrich
Veel autobestuurders kunnen serieus overdrijven, ken zelf zo iemand die woont op paar honderd meter van halte op L90, met redelijk wat treinen en stops per dag, maar toch de auto neemt. Die mensen hebben niet veel recht van klagen vind ik. Er zijn er altijd die nooit gaan willen het OV gebruiken.
Langs de andere kant is de bediening op veel plaatsen echt slecht, de bus en een halte op 500 meter zijn mooie woorden maar lang niet overal verwezenlijkt, en inderdaad is de kans nogal groot dat je geen aansluiting hebt of indien wel dat die gemist wordt door het feit dat de bus zelf met moeite door het verkeer komt. Ook is een uurdienst met een bus een merde, tel dit bij het misschien geringe aantal treinen en het is gegarandeerd een probleem geworden om ergens te geraken.
Schoon voorbeeld van mijzelf, de enkele keren dat ik in het weekend naar het SCM ben gegaan ben ik altijd uren onderweg. Ik woon al 3,5 km van het station, er rijd een bus (haltes liggen trouwens op meer dan 500 m bij mijn weten) maar mijn familieleden zijn zo welwillend mij af te zetten. In Gent rijd ik tot Aalter, maar het leuke is dat de L-treinen op L122 vanuit Zottegem 10-15 min te laat aankomen. Dat is dus 45 minuten wachten. In Aalter heb ik dan maar elke 2 uur een bus die amper enkele minuten na aankomst van trein vertrekt. Tja...
Wat betreft de buurtspoorwegen, spijtig genoeg is dit al te lang geleden, ik denk niet dat je de grootste tracés gaat kunnen heraanleggen over wat er op die tijd reeds is overgebouwd. En dan nog reden deze zeker niet overal, dekking was waarschijnlijk lager dan de bussen van De Lijn nu.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 13 nov 2008, 18:12
door Adler
Deze namiddag waren er in de Kamer 3 parlementaire vragen aan minister Vervotte over de prijsverhoging van de NMBS.
De minister antwoordde dat volgens de formule in het beheerscontract de NMBS eigenlijk meer dan 7 % verhoging zou mogen vragen.
We mogen dus gelukkig zijn dat ze 'maar' 5,9 % vragen.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 13 nov 2008, 19:52
door pietje
Adler schreef:Deze namiddag waren er in de Kamer 3 parlementaire vragen aan minister Vervotte over de prijsverhoging van de NMBS.
De minister antwoordde dat volgens de formule in het beheerscontract de NMBS eigenlijk meer dan 7 % verhoging zou mogen vragen.
We mogen dus gelukkig zijn dat ze 'maar' 5,9 % vragen.
Da zegt veel over de beheersovereenkomst.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 13 nov 2008, 21:38
door Steven
als in die formule de inflatie verwerkt is moet je niet ver zoeken he, de prijzen van enorm veel zaken zijn afgelopen maanden enorm duur geworden.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 13 nov 2008, 22:33
door overweg13
Adler schreef:Deze namiddag waren er in de Kamer 3 parlementaire vragen aan minister Vervotte over de prijsverhoging van de NMBS.
De minister antwoordde dat volgens de formule in het beheerscontract de NMBS eigenlijk meer dan 7 % verhoging zou mogen vragen.
We mogen dus gelukkig zijn dat ze 'maar' 5,9 % vragen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die jaarlijkse verhogingen wel zie zitten. Vroeg of laat slaan de tarieven toch op. Ik herinner me perioden van 3 à 4 jaar waarin de tarieven niet of nauwelijks stegen, en dan kwam plots het inhaalmanoeuver. Hoeft het gezegd dat de verhoging(en) dan draconische allures aannam(en)? Nu weten we al enkele jaren dat er sowieso een verhoging komt, en laat ons eerlijk zijn: met 3 indexaanpassingen van 6 % is de verhoging nog net iets lager.
Het gros van de verhoging zal bovendien betaald worden door de houders van treinkaarten. Door de maatregelen voor het woon-werk-verkeer van de voorbije jaren zijn dat dus eigenlijk de bedrijven en de Belgische staat.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 14 nov 2008, 06:43
door Adler
overweg13 schreef:Het gros van de verhoging zal bovendien betaald worden door de houders van treinkaarten. Door de maatregelen voor het woon-werk-verkeer van de voorbije jaren zijn dat dus eigenlijk de bedrijven en de Belgische staat.
Dat is de reden waarom minister Vervotte gevraagd heeft aan de NMBS om niet de 7% te vragen die ze eigenlijk mochten vragen, omdat de economische toestand voor de bedrijven al zo slecht is.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 14 nov 2008, 06:49
door Adler
Steven schreef:als in die formule de inflatie verwerkt is moet je niet ver zoeken he, de prijzen van enorm veel zaken zijn afgelopen maanden enorm duur geworden.
In de formule zitten volgende elementen:
gezondheidsindex: sterk gestegen.
kostprijs energie tractie: +40% (mag slechts beperkt worden doorgerekend).
formule voor de stiptheid: behaald.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 14 nov 2008, 21:33
door rvdborgt
Adler schreef:overweg13 schreef:Het gros van de verhoging zal bovendien betaald worden door de houders van treinkaarten. Door de maatregelen voor het woon-werk-verkeer van de voorbije jaren zijn dat dus eigenlijk de bedrijven en de Belgische staat.
Dat is de reden waarom minister Vervotte gevraagd heeft aan de NMBS om niet de 7% te vragen die ze eigenlijk mochten vragen, omdat de economische toestand voor de bedrijven al zo slecht is.
Welk deel van de abonnementen wordt eigenlijk door de werkgevers volledig terugbeteeld? Ik krijg gewoon de wettelijke bijdrage en betaal de rest zelf. Die prijsstijging zal ik dus zeker ook in mijn portemonnee voelen.
Groetjes,
Rian
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 14 nov 2008, 21:35
door Steven
alles hangt een beetje af in welke sector je werkt en welke overeenkomsten er op dat vlak gesloten zijn he
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 14 nov 2008, 21:52
door rvdborgt
Steven schreef:alles hangt een beetje af in welke sector je werkt en welke overeenkomsten er op dat vlak gesloten zijn he
Ik zie nu dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Ik bedoel: welk aandeel van het aantal abonnementen wordt volledig terugbetaald.
Groetjes,
Rian
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Geplaatst: 01 feb 2009, 09:12
door Adler
Vanaf vandaag dus:
VRT: nieuws
De treinbiljetten zijn vanaf vandaag een beetje duurder. De NMBS verhoogt de tarieven met gemiddeld zo'n 6 procent.
Volgens de spoormaatschappij is de stijging te wijten aan de versnelde inflatie en de gestegen energieprijs.
"Een Go Pass zal voortaan 50 euro kosten, dat is 5 euro per traject", zegt woorvoerder Jochem Goovaerts. "Dat wordt ook de prijs van het seniorenbiljet. Ook de prijzen voor de gewone abonnementen stijgen, gemiddeld met 6,25 procent."
De NMBS zegt dat het openbaar vervoer in ons land wel nog steeds goedkoper blijft dan in de buurlanden.