Pagina 2 van 3

Re: propere treinen

Geplaatst: 28 nov 2008, 18:54
door Adler
Treinenman schreef:De vraag is hoe vaak per week, maand of jaar treinen gewoonlijk worden gepoetst, zowel de buitenkant als de binnenkant. En of dat bij de nieuwe treinen (MS96, M6) vaker gebeurt dan de oudere (breaks, klassiekjes).
Een carwash voor treinen is een "trainwash" :D
Exacte cijfers heb ik niet, maar we kunnen wel trachten een schatting te maken.
Er zijn geloof ik ongeveer 3000 treinen per dag, dat zijn natuurlijk veel minder treinsamenstellingen vermits elke treinsamenstelling verschillende treindiensten doet op een dag.
Als B-Clean inderdaad 570 treinsamenstellingen reinigt per dag dan zal dat toch bijna elk rijtuig (ik durf het woord wagon hier niet meer gebruiken, want dan krijg ik weer op mijn kop) zijn per dag.
Voor de trainwash weet ik het niet (het woord carwash wordt ook gebruikt door NMBS personeel hoor).

Re: propere treinen

Geplaatst: 28 nov 2008, 21:29
door tomdg
voor zover ik weet is de trainwash ongv 1-2 keer per jaar meestal ergens in de lente (voor zover mij dat al is opgevallen).
de meeste treinen vind ik vrij proper soms eens een leeg blik ofzo verder is er niet veel vuil te vinden

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 07:31
door Adler
tomdg schreef:voor zover ik weet is de trainwash ongv 1-2 keer per jaar meestal ergens in de lente (voor zover mij dat al is opgevallen).
de meeste treinen vind ik vrij proper soms eens een leeg blik ofzo verder is er niet veel vuil te vinden
Dat lijkt me toch erg weinig hoor.
Ik zie elke dag treinen in de wasinstallatie ten noorden van Antwerpen als ik daar passeer met de trein.
Als men een half jaar zou wachten kan je niet meer door de ramen kijken.

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 11:50
door tomdg
zou altijd kunnen dat ze die tijdens de vakantie ofzo nog eens wassen dan merk ik dat natuurlijk niet :)

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 13:56
door Steven
er zijn treinwasinstallaties (voor wat Vlaanderen betreft) in vorst (twee stuks) Schaarbeek, Antwerpen, gent, Leuven, Brugge, Oostende, Hasselt, ....
deze installaties worden dagelijks gebruikt door verschillende treinen. Wanneer zijn deze niet in gebruik? vrij eenvoudig bij vorst. De installaties staan in open lucht en het water zou bevriezen.
Dit is van toepassing op alle treinwasinstallaties uitgezonderd twee. De nieuwe installatie in Vorst en Oostende, deze staan binnen en hebben zelfs een warme luchtinstallatie om de trein al zo droog mogelijk te blazen bij het verlaten van de wasinstallatie. Beide installaties zijn ook voorzien voor de recuperatie van water, het zelf zuiveren zat er ook deels tussen dacht ik.

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 13:59
door HLE 2302
Treinenman schreef:De vraag is hoe vaak per week, maand of jaar treinen gewoonlijk worden gepoetst, zowel de buitenkant als de binnenkant. En of dat bij de nieuwe treinen (MS96, M6) vaker gebeurt dan de oudere (breaks, klassiekjes).
Een carwash voor treinen is een "trainwash" :D
in de volksmond van alle treinbestuurders is dat, ja kmoet em nog carwachen :P

greetz 2302

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 14:05
door Steven
officieel staat op onze papieren nog steeds carwash als we er door moeten rijden.

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 20:05
door HLE 2302
Steven schreef:officieel staat op onze papieren nog steeds carwash als we er door moeten rijden.
dat dacht ik ook, maar ik twijfelde dus durfde ik het niet te zetten

greetz 2302

Re: propere treinen

Geplaatst: 29 nov 2008, 21:50
door Stijn014
Steven schreef:officieel staat op onze papieren nog steeds carwash als we er door moeten rijden.
en ge moet daar echt zelf door rijden? Dus niet zoals bij een auto dat ze u erdoortrekken of die installatie aan u voorbijkomt.

Re: propere treinen

Geplaatst: 30 nov 2008, 00:41
door rds
Hoe kan een trein eigenlijk vuil worden als die op sporen rijdt waar geen zout gestrooid wordt, en de ondergrond grote kiezelstenen zijn? Zure regen?

Tenzij er weer zo'n keer zand uit de Sahara overgewaaid komt, dan ontsnapt er geen enkele auto/trein aan.

Re: propere treinen

Geplaatst: 30 nov 2008, 00:53
door treinbruno
stof uit de lucht

als je met een propere ruit L2 oprijdt is er al heel wat stof op als je L2 weer afrijdt...

Re: propere treinen

Geplaatst: 30 nov 2008, 03:13
door Steven
remstof, afkomstig van de remblokken/ remzolen. De vonken van de stroomafnemer maken de trein ook heel vuil (vrij hardnekkig zelf). Verder heb je nog gewoon stof en regen, puur natuur dus :-)

Re: propere treinen

Geplaatst: 30 nov 2008, 19:45
door HLE 2302
Stijn014 schreef:
Steven schreef:officieel staat op onze papieren nog steeds carwash als we er door moeten rijden.
en ge moet daar echt zelf door rijden? Dus niet zoals bij een auto dat ze u erdoortrekken of die installatie aan u voorbijkomt.
er wordt niks doorgetrokken :P daar moet zelf worden doorgereden

greetz 2302

Re: propere treinen

Geplaatst: 30 nov 2008, 21:40
door Steven
een treinbestuurder laat zijn trein tegen een 3 km/u door de car wash rijden.

Re: propere treinen

Geplaatst: 01 dec 2008, 02:18
door Stijn014
Lijkt me nu niet echt opwindend 3 per uur rijden. Wel een nauwkeurige speedometer dan :)