Pagina 2 van 5
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:03
door Fles
HLE 2302 schreef:STOP, ge zit volledig fout, nederland is belgiƫ niet, de tbg's mogen in principe geen contact hebben met de treinbestuurder de rit, en er wordt ook nooit naar elkaar gebeld,
het matrieel in kwestie was een lok reeks 21+M4, dus de treinbegeleider kon niet gaan kijken, en de bij een reeks 21 kan de treinbestuurder ook niet zien of de deuren nu gesloten zijn of niet !
dus de zowel treinbestuurder als hoofdwachter hebben niks misdaan, punt uit en gedaan
greetz 2302
Tuurlijk joh, steek lekker je kop in het zand. Zowel je materieel als je procedures zijn op zich levensgevaarlijk, maar het IS nu eenmaal zo, dus BASTA.
Ja. Ga lekker zo door Belgiƫ. Dan kom je er wel. De letter van de wet is te ridicuul voor woorden, maar allez, de letter van de wet wordt gehoorzaamd, DUS is er niks aan de hand.
DENK TOCH EENS NA JULLIE

Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:06
door Boxerke
HLE 2302 schreef:
in een 21-27 is er geen controle 'lamp deuren'
dus kan de treinbestuurder dit ook onmogelijk weten, en de deuren gaan altijd dicht tenzij de noodopening opstaat, dit is iets wat je zeker niet mag proberen maar moest je aan 120 aan de noodopenings hendel trekken zou de deur gewoon openvliegen, met opletten dus !
greetz 2302
Nu begrijp ik niet hoe de TB in een station zonder vertreksein (je weet wel met de witte bollekes) weet dat hij mag aanzetten?? zoals in De Pinte om het over dezelfde lijn te hebben.
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:12
door treinbruno
Tb moet kop buiten steken en tbg zwaaien als trein vertrekkensklaar is, in duitsland hebben ze daar zelfs bordjes voor
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:16
door Bartjedj
Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.
Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.
Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).
De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.
Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.
Greetz
BDJ
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:18
door Fles
Maar als ik 2302dinges goed begrijp is het een soort russisch roulette als er een trein stopt. TB noch TBG heeft enig idee wat er aan de hand is, weten van elkaar ook niks, maar als de reiziger aan de noodknop trekt heeft DE REIZIGER het gedaan. Foei reiziger. Stout. Billekoek. Niet meer doen.
Niet om het 1 of ander hoor, maar OF HLE 2302 schetst een volstrekt bezopen beeld van de waarheid, OF 1 miljoen reizigers per dag stellen permanent hun leven in de waagschaal, en betalen er nog voor ook. Ra ra?
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:19
door tomdg
die TBG valt idd niet veel te verwijten als het donker is en je kent de lijn niet is het moeilijk te zeggen of je in wetteren stopt of schellebelle al had hij mss toch iets voorzichtiger kunnen zijn i.p.v zomaar te zeggen 'we zijn in wetteren'.
maar begrijp niet dat ge u geen vragen stelt als ge de enige bent die van de trein probeert te geraken en zeker als je geen perron ziet

ik zou het dan toch even vragen aan een andere reiziger voor zomaar de deur te openen
in die klassiekers staat er trouwens naast de nood knop 'enkel bij nood, elk misbruik zal gerechterlijk vervolgd worden' dacht ik
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:22
door Bartjedj
Uiteraard is de reiziger ook in fout.
Die sticker hangt normaal op alle materiaal.
BDJ
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:24
door HLE 2302
Bartjedj schreef:Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.
Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.
Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).
De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.
Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.
Greetz
BDJ
daar zeg je het, dat kan ...
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:24
door Fles
t zou best kunnen dat je in de avonduren de enige bent die wil afstappen in Wetteren. Zo'n metropool is dat niet. Maar sowieso is de TBG verantwoordelijk voor de trein, de veiligheid op de trein, en de veiligheid van de reizigers op de trein. De TBG was hier duidelijk de controle kwijt.
Maar dat is Nederland niet, dus ik moet zwijgen. Okee.
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:25
door HLE 2302
Fles schreef:Maar als ik 2302dinges goed begrijp is het een soort russisch roulette als er een trein stopt. TB noch TBG heeft enig idee wat er aan de hand is, weten van elkaar ook niks, maar als de reiziger aan de noodknop trekt heeft DE REIZIGER het gedaan. Foei reiziger. Stout. Billekoek. Niet meer doen.
Niet om het 1 of ander hoor, maar OF HLE 2302 schetst een volstrekt bezopen beeld van de waarheid, OF 1 miljoen reizigers per dag stellen permanent hun leven in de waagschaal, en betalen er nog voor ook. Ra ra?
je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet
en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !
greetz 2302
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:26
door HLE 2302
Fles schreef:t zou best kunnen dat je in de avonduren de enige bent die wil afstappen in Wetteren. Zo'n metropool is dat niet. Maar sowieso is de TBG verantwoordelijk voor de trein, de veiligheid op de trein, en de veiligheid van de reizigers op de trein. De TBG was hier duidelijk de controle kwijt.
Maar dat is Nederland niet, dus ik moet zwijgen. Okee.
bij dit verhaal heeft de treinbegeleider zijn deuren NIET gelost he, de reizeger heeft de noodknop gewoon op een foute manier gebruikt, dat is alles
greetz 2302
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:29
door HLE 2302
Bartjedj schreef:Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.
Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.
Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).
De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.
Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.
Greetz
BDJ
de M4+21 (met m4 stuurstand dan) zijn uitgerust met een speciaal systeem
dat de hoofdwachter zijn sleutel op de deuren steekt gaat er een lamp branden, en als hij ze aftrekt dooft de lamp en mag hij vertrek, of toch iets in die aard
bij een gewone gesleepte trein is het toekomen in de stopplaats, fluiten voor de deuren, tb steekt zijn hoofd door het raam, vertrek wordt gegeven door een lange fluittoon en vanboven naar beneden zwaaien met de arm, in het donker of met mist met een speciale witte lamp
greetz 2302
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:31
door Fles
HLE 2302 schreef:je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.
Maar hou eens op met het verschuiven van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de reiziger? Als die reiziger op grond van de omroepberichten aan de ontgrendel trekt en zijn dood tegemoet springt, met een goeie 100 getuigen in de trein, dan hou jij gewoon vol van "ja, moet je dat maar niet doen"?
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:36
door Nils
Fles schreef:
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.
Zullen we dan maar zwijgen over de Benelux?
Hier is dezelfde situatie perfect mogelijk.
Re: verstrooide TBG / reiziger
Geplaatst: 09 dec 2008, 21:37
door HLE 2302
Fles schreef:HLE 2302 schreef:je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.
Maar hou eens op met het verschuiven van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de reiziger? Als die reiziger op grond van de omroepberichten aan de ontgrendel trekt en zijn dood tegemoet springt, met een goeie 100 getuigen in de trein, dan hou jij gewoon vol van "ja, moet je dat maar niet doen"?
ja, dat is zo, de treinbegeleider mag omroepen wa em wilt, zelfs da ie aankomt in chinatown (waar em wel een boete kan voor krijgen)
maar zolang de treinbegeleider de deuren niet opend (lost) is hij niet in fout, trek jij aan de noodhendel is dat op eigen verantwoordelijkheid+een eventuele boette, en de tbg treft totaal geen schuld.
greetz 2302