Pagina 2 van 3

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 18:48
door Steven
Waarom een loc bestellen voor dergelijke winters als die hooguit om de 12 jaar of langer maar voorkomen??? Voor de huidige periode is het zelfs kouder in België dan in Zwitserland (toch met de info die ik de site van meteo Zwitserland gevonden heb).

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 19:00
door dentheo
Steven schreef:Waarom een loc bestellen voor dergelijke winters als die hooguit om de 12 jaar of langer maar voorkomen??? Voor de huidige periode is het zelfs kouder in België dan in Zwitserland (toch met de info die ik de site van meteo Zwitserland gevonden heb).

Kan best..

Steven,
Naar het schijnt heeft de 13 ook geen snelheidsregeling op zijn ventilatoren zoals 11en, die maken dus ook altijd veel lawaai? De traxx zou dit wel hebben en veel minder herrie maken ? Bevriest dan misschien ook niet ?

Kan dat kloppen ?
Zou wel mogen want de Traxx is toch in Midden-Europa ontworpen (gisteren Kassel -30 ° ?)

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 19:19
door Steven
tja de verschillende locs zijn totaal anders ontworpen. Het begint al met de kast, de locs die tot nu toe in België rondrijden met elektronische sturing hebben allemaal grote roosters aan de zijkant. Dus zonder dat er nog maar iets van ventilatie draait op die locs zorgt dit er al voor dat er op die manier ijskoude lucht in de machinekamer komt. Als je naar de traxx gaat kijken ga je vaststellen dat hij niet over dergelijke rooster beschikt wat al een totaal ander effect heeft.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 19:36
door Adler
Steven schreef:Waarom een loc bestellen voor dergelijke winters als die hooguit om de 12 jaar of langer maar voorkomen??? Voor de huidige periode is het zelfs kouder in België dan in Zwitserland (toch met de info die ik de site van meteo Zwitserland gevonden heb).
Het zou me heel sterk verwonderen als in het lastenboek van de reeks 13 niet stond dat ze tegen dergelijke temperaturen moeten bestand zijn.
Wat we nu meemaken is niet zo uitzonderlijk als het wel lijkt.

Op de site van het KMI lees ik het volgende:

De absolute jaarlijkse minima schommelen gemiddeld tussen –10°C aan de kust, –11°C tot –14°C in Laag- en Midden-België, –15°C op de plateaus van Hoog-België en –19°C in de Ardense valleien.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 21:30
door dentheo
Adler schreef: De absolute jaarlijkse minima schommelen gemiddeld tussen –10°C aan de kust, –11°C tot –14°C in Laag- en Midden-België, –15°C op de plateaus van Hoog-België en –19°C in de Ardense valleien.
Lijkt mij ook normaal dit zijn de temeperaturen die gebruikt worden voor de berekening van woningen.
Dat heeft men waarschijnlijk ook gecontroleerd in Wenen.

Maar:
-wat als ventilatie op vol gaat bij electrisch remmen....massa's lucht over de trafo, dan kan die olieverwarmer (die men moet installeren om te voldoen aan bovenstaande eisen) NIET houden.
-wat als men dan in de winter gaat ventileren (ik denk een oude procedure om vocht in de gelijkstroommotoren te vermijden) idem trafo slaat koud....

Ik denk dat men in het concept een paar zwakke puntjes heeft zitten.
En standaard bij NMBS en Alsthom (Acec) was de ventilatie NIET te regelen, altijd "vollen" bak, tractie of geen tractie, zomer en winter.
Dat was, tussen haakjes, bv. één van de redenen van de problemen bij de Benelux, Nederlanders gooiden als het koud was deel van de ventilatie uit (minder lawaai etc.) en vergaten ze dan wel eens terug op te zetten...

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 21:35
door Steven
die vergeten opzetten kan je niet, je kan niet rijden zonder ventilatie op een benelux, wil je gas geven dan moet die ventilatie draaien. Is zo op alle loks van die reeksen. (11/12/21/27)

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:00
door nighttrain
Steven schreef:die vergeten opzetten kan je niet, je kan niet rijden zonder ventilatie op een benelux, wil je gas geven dan moet die ventilatie draaien. Is zo op alle loks van die reeksen. (11/12/21/27)
Van de 21 en 27 ben ik er niet zeker van.
Betreffende uw ander antwoord " als het er niet is kunnen er geen problemen mee zijn" waarom was er vroeger PCB olie op de 21 en 27?Die later vervangen is na een brand?

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:04
door Steven
de enige die ik officieel niet ken is de reeks 12, maar op de reeksen 11/21/27 moet de knop ventilatie in dienst staan of uw loc zal geen mm bewegen. (uitgezonderd remmen los op een afdaling)

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:44
door dentheo
nighttrain schreef:
Steven schreef:die vergeten opzetten kan je niet, je kan niet rijden zonder ventilatie op een benelux, wil je gas geven dan moet die ventilatie draaien. Is zo op alle loks van die reeksen. (11/12/21/27)
Van de 21 en 27 ben ik er niet zeker van.
Betreffende uw ander antwoord " als het er niet is kunnen er geen problemen mee zijn" waarom was er vroeger PCB olie op de 21 en 27?Die later vervangen is na een brand?
Dat was in de condensatoren denk ik want heeft een 21/27 een trafo ?

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:46
door Steven
ik zou niet weten waarom die transfo er moet zijn, de 3kV is perfect bruikbaar om te verdelen over de vier motoren.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 08:09
door nighttrain
Steven schreef:ik zou niet weten waarom die transfo er moet zijn, de 3kV is perfect bruikbaar om te verdelen over de vier motoren.
Inderdaad dat was voor de condensatoren! Die PCB is dan vervangen door een ander type olie.
Maar als je zegt van die ventilatie en traktie. Waar zit die relais?Of in de instandhouding van de DURof in de traktiekring van de 21en 27?En welke relais is het?

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 11:28
door Steven
De knop ventilatie komt gewoon tussen in de tractiekring, als je geen ventilatie geeft aan uw tractiemotoren kunnen deze motoren op zichzelf geen stroom krijgen. Dat is dus zo voor al de locs van die familie zoals ik al eerder schreef.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 11:30
door dentheo
nighttrain schreef: waarom was er vroeger PCB olie op de 21 en 27?Die later vervangen is na een brand?
Ik herinner mij dat die ergens een tijd onder een zeil heeft gestaan, ik meen hem nog gezien te hebben op mijn tochten met een instructeur...maar ben vergeten waar dat ding stond.

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 14:32
door Stijn D.C.
Leve de JH locs :-)

Re: Bevroren 13en ???

Geplaatst: 10 jan 2009, 16:16
door nighttrain
dentheo schreef:
nighttrain schreef: waarom was er vroeger PCB olie op de 21 en 27?Die later vervangen is na een brand?
Ik herinner mij dat die ergens een tijd onder een zeil heeft gestaan, ik meen hem nog gezien te hebben op mijn tochten met een instructeur...maar ben vergeten waar dat ding stond.

Die stond in Schaarbeek,en de bestuurder was van Oostende,en die is nog jarenlang medisch opgevolgd om eventuele nefaste verschijnselen op te sporen.
En inderdaad, ik heb de eerste opleidings cursus van de T 27 teruggevonden en geen ventilatie ingeschakeld is geen traktie. Dus het relais staat gewoon zoals Steven schreef in de traktiekring.