Pagina 2 van 2

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 15 jan 2009, 06:17
door K V B
Steven schreef:Op Brussel Leuven verwacht ik het minst explosieve groei. Reden? Heel eenvoudig, de locatie van verschillende stopplaatsen al eens bekeken? Diegem, Zaventem en Haren liggen vrij goed, maar plaatsen zoals Veltem en Erps-Kwerps :?
Het gaat om het geheel natuurlijk. Hoe zijn de aansluitingen bus - trein (die zijn makkelijker goed te organiseren bij een frequente dienst), en hoe zijn de aansluitingen verder naar de overige bestemmingen in het Brusselse...
Als je mensen uit de auto en in het OV wil krijgen is een geïntegreerd en frequent aanbod nodig. Dat dit ook in midelgrote stedelijke gebieden kan werken bewijzen verschillende voorbeelden uit het buitenland.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 15 jan 2009, 11:30
door Steven
Die bewijzen ken ik, in de Belg zie ik echter iets te veel een koppigaard op dat vlak en verwacht ik nog veel water naar de zee te zien lopen voor we van een tastbare omwenteling kunnen spreken. Als ik mijn eigen familie bezie, eens de Thalys naar Parijs of Eurostar naar Londen gaat nog maar verder nemen die nooit openbaar vervoer. Eens ze in de auto moeten (om nog maar naar het station te rijden) blijven ze rijden.
Een dagje aan zee? de auto want met de trein zijn we langer onderweg (pas als ze 10 minuten sneller zouden zijn met de trein zouden ze het eventueel overwegen denk ik).
Zo ken ik nog veel mensen die amper te motiveren zijn voor openbaar vervoer, met alle mogelijke drogredenen die we kennen. Het is te duur, te veel lawaai door andere mensen, te lang onderweg, .....

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 15 jan 2009, 21:39
door groentje
Je denkt te negatief, Steven. Als je zo de schouders laat hangen, en zelfs niet probeert mensen op de trein te krijgen, gaat het nooit lukken. Noem me naïef, maar ik blijf ervan overtuigd dat meer mensen te overtuigen zijn om het openbaar vervoer te nemen. Zeker jonge mensen zijn echt niet meer zo auto-minded als vroeger, hoor. Vooral in de steden groeit er een hele generatie jongeren die geen auto meer nemen.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 15 jan 2009, 23:30
door Shrek
Steven schreef: Zo ken ik nog veel mensen die amper te motiveren zijn voor openbaar vervoer, met alle mogelijke drogredenen die we kennen. Het is te duur, te veel lawaai door andere mensen, te lang onderweg, .....
Dat zijn volgens mij vooral de occasionele treinreizigers die zo denken, maar die zijn niet de doelgroep van het GEN.
Mensen die dagelijks met hun auto in de file staan en met de trein elke dag 10 minuten kunnen winnen zijn volgens mij met een goed treinaanbod wel te overtuigen :)

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 01:36
door Steven
mijn schoonbroer is een dagelijkse pendelaar naar Brussel MET de auto!!! (wel een firmawagen)

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 08:28
door K V B
Shrek schreef:
Steven schreef: Zo ken ik nog veel mensen die amper te motiveren zijn voor openbaar vervoer, met alle mogelijke drogredenen die we kennen. Het is te duur, te veel lawaai door andere mensen, te lang onderweg, .....
Dat zijn volgens mij vooral de occasionele treinreizigers die zo denken, maar die zijn niet de doelgroep van het GEN.
Mensen die dagelijks met hun auto in de file staan en met de trein elke dag 10 minuten kunnen winnen zijn volgens mij met een goed treinaanbod wel te overtuigen :)
Oh, zelfs al ben je met de trein even lang (of zelfs iets langer) onderweg zijn er mensen mee te winnen. Het grootste nadeel van de auto is dat je die zelf moet besturen. In de trein kan je de krant of een boek lezen enzovoort.
ik denk dat wat heel wat mensen in België van het Ov weg houdt onder anderer de slechte coördinatie is. Goede aansluitingen zijn belangrijk, want wachten op een koud, ongezellig perron is niet leuk. En de stations mogen best wat aangenamer zijn. Waarom is het in de stations eens de avondspits voorbij zo ongezellig? (hoe lang blijft het stationsrestaurant in Gent St. Pieters tegenwoordig open? ).

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 08:32
door K V B
Steven schreef:mijn schoonbroer is een dagelijkse pendelaar naar Brussel MET de auto!!! (wel een firmawagen)
Die firmawagens houden inderdaad veel volk weg bij het OV. Maar die zijn dan weer een gevolg van de torenhoge belastingen in België. Een van de dingen die mij in Zwitserland is opgevallen is dat bedrijfswagens hier niet tot het normale arbeidsvoorwaarden paket horen. Bij het bedrijf waar ik werk heeft zelfs de grote baas geen firmawagen (ik kom hem zelfs regelmatig in de trein tegen :-)

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 08:44
door Adler
K V B schreef: Goede aansluitingen zijn belangrijk, want wachten op een koud, ongezellig perron is niet leuk. En de stations mogen best wat aangenamer zijn. Waarom is het in de stations eens de avondspits voorbij zo ongezellig? (hoe lang blijft het stationsrestaurant in Gent St. Pieters tegenwoordig open? ).
Volledig akkoord, en het is niet enkel na de avondspits dat vele stations ongezellig zijn. Veel stations zijn ook overdag geen plaats waar je bepaald vrolijk van wordt.
Ik vond de volgende tekst in het nieuwe beheerscontract:
Het station wordt een ontmoetingscentrum waar het aangenaam vertoeven is en waar de sociale controle alomtegenwoordig is:
een kwaliteitsvolle architectuur en een geïntegreerd concept zorgen voor gezelligheid, veiligheid en netheid, en de
commerciële concessies trekken zowel klanten van de spoorwegen als uit de stad aan.
Er is dus nog een hemelsbreed verschil tussen theorie en praktijk.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 08:49
door Adler
K V B schreef: Die firmawagens houden inderdaad veel volk weg bij het OV. Maar die zijn dan weer een gevolg van de torenhoge belastingen in België. Een van de dingen die mij in Zwitserland is opgevallen is dat bedrijfswagens hier niet tot het normale arbeidsvoorwaarden paket horen. Bij het bedrijf waar ik werk heeft zelfs de grote baas geen firmawagen (ik kom hem zelfs regelmatig in de trein tegen :-)
Ach, laat al die onnozelaars maar in de file staan met hun firmawagens, dan is er wat meer plaats op de trein.
Je mag wel 1 ding niet vergeten: Zwitserland heeft 183 inwoners/km2, Belgie 350 inwoners/km2, dus bijna het dubbele.
Daarbij komt nog dat Zwitserland een veel beter openbaar vervoerssysteem heeft dan Belgie.
Als je dus al die onnozelaars die nu in die firmawagens zitten nog eens op de trein gaat duwen wordt de toestand helemaal onhoudbaar.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 12:40
door K V B
Adler schreef: Je mag wel 1 ding niet vergeten: Zwitserland heeft 183 inwoners/km2, Belgie 350 inwoners/km2, dus bijna het dubbele.
Vergeet niet dat de hele oppervlakte van België bewoonbaar is. Dat is in Zwiterland anders. De meeste Zwitsers wonen niet in de Alpen, maar in een strook land tussen Alpen en Jura, ongeveer van het meer van Geneve naar de Bodensee. En in dit gebied is de bevolkingsdichtheid te vergelijken met die van België.
Daarbij komt nog dat Zwitserland een veel beter openbaar vervoerssysteem heeft dan Belgie.
Het moet ook goed zijn, want aan de prijs die er voor gevraagd wordt zou niemand het gebruiken als de kwaliteit niet top is... OV is in België veel te goedkoop, waardoor het a) te weinig geld heeft en b) de gebruiker geen al te hoge verwachtingen heeft.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 15:53
door dentheo
Adler schreef:[
Ach, laat al die onnozelaars maar in de file staan met hun firmawagens,
SNIP
Als je dus al die onnozelaars die nu in die firmawagens zitten nog eens op de trein gaat duwen wordt de toestand helemaal onhoudbaar.
Jaloers ???

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 16:35
door Adler
dentheo schreef:
Adler schreef:[
Ach, laat al die onnozelaars maar in de file staan met hun firmawagens,
SNIP
Als je dus al die onnozelaars die nu in die firmawagens zitten nog eens op de trein gaat duwen wordt de toestand helemaal onhoudbaar.
Jaloers ???
Absoluut niet, ik heb een firmawagen geweigerd. Ik doe daar niet aan mee.

Re: Ommetje op lijn 26

Geplaatst: 16 jan 2009, 20:41
door pietje
Adler schreef:
dentheo schreef:
Adler schreef:[
Ach, laat al die onnozelaars maar in de file staan met hun firmawagens,
SNIP
Als je dus al die onnozelaars die nu in die firmawagens zitten nog eens op de trein gaat duwen wordt de toestand helemaal onhoudbaar.
Jaloers ???
Absoluut niet, ik heb een firmawagen geweigerd. Ik doe daar niet aan mee.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid