Pagina 2 van 4
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 22:09
door HLE 2302
De continue trekkracht van de 5001 bedroeg 27,3 ton en 36 ton bij het aanzetten.
De 5001 was eigenlijk een ombouw van de 200.001.
Deze ombouw heeft geduurd van juni 1969 tot juli 1972.
Zoals ik al zei heeft men eigenlijk niets anders dan problemen gehad met deze lok, vooral met zogenaamde 'flashes' (rondvuur) in de tractiemotoren, wat meestal resulteerde in de vernieling van de wikkelingen van de rotoren.
De machine stond dan lange tijd terzijde omdat men geen reservetractiemotor ter beschikking had.
zijn er daar foto's van van die loc ?
greetz 2302
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 14 jan 2009, 22:15
door Joris
Hallo,
HLE 2302 schreef:De continue trekkracht van de 5001 bedroeg 27,3 ton en 36 ton bij het aanzetten.
De 5001 was eigenlijk een ombouw van de 200.001.
Deze ombouw heeft geduurd van juni 1969 tot juli 1972.
Zoals ik al zei heeft men eigenlijk niets anders dan problemen gehad met deze lok, vooral met zogenaamde 'flashes' (rondvuur) in de tractiemotoren, wat meestal resulteerde in de vernieling van de wikkelingen van de rotoren.
De machine stond dan lange tijd terzijde omdat men geen reservetractiemotor ter beschikking had.
zijn er daar foto's van van die loc ?
greetz 2302
In ODB en SJ staan er her en der wel eens foto's van de echte 5001. Verder hebben we heden ten dage ook nogsteeds de 5001 (ex 5117 ex 5164) van het TSP als ik me niet vergis. Het is niet de echte loc, maar wel een zeer geslaagde reconstructie!
Groeten,
Joris De Mol
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 07:12
door Adler
HLE 2302 schreef:
zijn er daar foto's van van die loc ?
Dit is de 5001:
Na de testperiode tot 1976 werd ze in 1980 in haar oorspronkelijke staat hersteld en vernummerd tot de 5101.
De "namaak" 5001 van het TSP waar Joris over sprak is eigenlijk de 5117 die ze in de kleuren van de 5001 hebben geschilderd.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 07:25
door Adler
TrainzDr3ver schreef:
Een gepimpte versie van nen BR218??

Geen gepimpte BR218 maar een dubbele BR216 !
Deze 320001 van Wiebe is eigenlijk de oorspronkelijke 232001 van de DB die eerst aan HKB werd verkocht en dan via Italie bij Wiebe is terecht gekomen.
Dit is een lok DH4000 gebouwd door Henschel in 1962 met 2 motoren van elk 1400 kW en waarvan maar 1 exemplaar bestaat.
Dit moest de V320 reeks worden (zo genoemd omdat het eigenlijk een dubbele V160 was), de sterkste diesellok die de DB had, maar waarvan het dus bij 1 exemplaar is gebleven.
Er werd nooit overgegaan tot een seriebestelling en als in 1974 het huurcontract ten einde liep, heeft de DB de lok verkocht.
De design van het front voor de V160 familie (BR216-217-218-219) werd wel afgeleid van deze lok.
Henschel heeft nadien wel nog een sterkere versie van deze lok gebouwd ( 4000 kW !) die werd verkocht aan China in 1971-1972.
Hier staat een filmpje van de V320:
http://nl.youtube.com/watch?v=PKfYfZ_zU ... 64&index=3
http://nl.youtube.com/watch?v=L48rc0s_q ... re=related
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 09:57
door Adler
Wat te denken van deze Chinese DF11G diesel-elektrische lok:
2 x 3610 kW !
max 170 km/h
trekkracht: 39 ton
http://nl.youtube.com/watch?v=iGKiv9CBn ... re=related (met 18 rijtuigen achter !)
http://nl.youtube.com/watch?v=F7PDGy3wy ... re=related
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 10:57
door polysix
Mooi filmpje van die 320001! Vooral die sound...
Weet iemand mss iets meer over onderstaande dieselloc? Ze noemen hem de "Blue Tiger" en de Belgische spoorwegen zouden er ook testen mee gaan doen. Kan iemand dit bevestigen??

Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 11:06
door Adler
Dit is de DE-AC33C gebouwd door ADtranz in samenwerking met General Electric.
2460 kW
120 km/h
52 ton trekkracht
Duitsland heeft er zo 11: BR 250 (250 001 - 250 011)
Er werden er ook 30 voor Pakistan gebouwd en 20 voor Maleisie.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 11:21
door polysix
Adler schreef:Dit is de DE-AC33C gebouwd door ADtranz in samenwerking met General Electric.
2460 kW
120 km/h
52 ton trekkracht
De DB heeft er zo 11: BR 250 (250 001 - 250 011)
Er werden er ook 30 voor Pakistan gebouwd en 20 voor Maleisie.
Tnx voor de info!
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 12:16
door HLE 2302
waar is de originele 5001 dan ?
greetz 2302
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 12:17
door Steven
HLE 2302 schreef:waar is de originele 5001 dan ?
greetz 2302
die is nadien terug omgebouwd naar een gewone 51
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 12:19
door HLE 2302
Steven schreef:HLE 2302 schreef:waar is de originele 5001 dan ?
greetz 2302
die is nadien terug omgebouwd naar een gewone 51
met andere woorden, emense kosten, voor niets
greetz 2302
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 12:24
door Adler
Steven schreef:HLE 2302 schreef:waar is de originele 5001 dan ?
greetz 2302
die is nadien terug omgebouwd naar een gewone 51
Zoals ik al zei tot de 5101, die onlangs is verkocht aan Algerie (Seco-Rail).
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 12:39
door Adler
HLE 2302 schreef:
met andere woorden, emense kosten, voor niets
greetz 2302
Helemaal voor niets was het niet. Ondanks alle problemen met de tractiemotoren heeft de 5001 toch nog 85.000 km gebold.
De dieselmotor heeft men nadien terug verkocht aan een Luiks ziekenhuis waar hij dienst doet als aandrijfmotor voor een noodgenerator.
De 5101 heeft dan de dieselmotor gekregen van de verongelukte 5176.
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 14:19
door msts.be
polysix schreef:Ze noemen hem de "Blue Tiger" en de Belgische spoorwegen zouden er ook testen mee gaan doen. Kan iemand dit bevestigen??
Testen met een Blue Tiger !? Nooit van gehoord en zal ook niet meer komen, vermits de Blue Tiger niet meer nieuw zal gebouwd worden (tenzij er een zéér speciale order van zéér veel locomotieven zou geplaatst worden, maar daar twijfel ik voor). De plaats van de Blue Tiger zal ingenomen worden door de nieuwe Europese GE PowerHaul series:

FreightLiner (2de grootste vrachtvervoerder in Engeland, na EWS/DB) heeft er zo'n 30 besteld, maar natuurlijk in een speciale Engelse versie (smaller profiel):

De Turkse spoorwegen zelf zouden ook interesse vertonen om een aantal locs te bestellen..
Re: Sterkste dieselloc aller tijden
Geplaatst: 15 jan 2009, 16:31
door Joris
Hallo,
polysix schreef:Ze noemen hem de "Blue Tiger" en de Belgische spoorwegen zouden er ook testen mee gaan doen. Kan iemand dit bevestigen??
Ik dacht dat die loc ooit eens in ons landje is geweest, of er toen proeven mee zijn gebeurd weet ik niet.
Hoedanook moet je deze locs niet gauw in België verwachten omdat ze hier buiten het vrije ruimte profiel zouden komen dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol