Pagina 2 van 9
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 20:45
door rail s
LHOON schreef:rail s schreef:
Maar ik heb het eigenlijk niet over de privatisering van binnelandse personenvervoer per spoor, maar over internationaal personenvervoer per spoor.
Men wil naar een verenigd europa streven, wat maakt het verschil tussen nationaal en internationaal dan nog uit?
Vele internationale treinen (zoals de Benelux) hebben bovendien ook nationaal een sterke rol.
Ik heb niet hetzelfde idee over het privatiseren van internationaal en nationaal verkeer.
1) internationaal
Privatisering zoals we vandaag kennen boven in de lucht.
2) nationaal
Zoals we vandaag kennen bij "DeLijn" onder 1 merknaam met eigen personeel, pachters en zelfstandigen.
Dit omdat men deze diensten
NOOIT rendabel kan exploiteren zonder subsidies.
Maar met privatisering op zichzelf is niets mis als je het maar goed organiseerd.
Maar daar gaat het eigenlijk niet over, het gaat over de HSL ZUID...
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 21:51
door Infra_speed
Op dit moment is HSA (NS Hispeed) de enige vervoerder die op de HSL-Zuid gaat rijden.
Om de lijn rendabel te maken moeten er meer vervoeders op de lijn rijden zoals NBMS of SNCF.
Vind het overgens ook van belang dat ze de Eurostar moeten doortrekken van Brussel, naar Antwerpen, Den Haag HS, Amsterdam CS. Op deze manier word de HSL-ZUID ook gebruikt door de Eurostar.
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 22:33
door Steven
om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 22:36
door Bartjedj
Nochtans is dat wel een plan waar E* al lang loopt mee te pronken...
BDJ
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 22:43
door LHOON
Steven schreef:om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Wat zal eerst gebeuren, de HSL4 volledig in dienst , of het United Kingdom dat toetreedt tot het Schengen-akkoord?
In laatstgenoemd geval is de aanpassing van de terminal niet meer nodig...
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 22:47
door Bartjedj
Het VK dat tot Schengen toetreedt? Dan hebben wij allemaal een lange baard.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Zwitserland is over 3 weken dan wel volwaardig lid, het VK zal zo snel niet toetreden.
BDJ
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 22:49
door Steven
LHOON schreef:Steven schreef:om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Wat zal eerst gebeuren, de HSL4 volledig in dienst , of het United Kingdom dat toetreedt tot het Schengen-akkoord?
In laatstgenoemd geval is de aanpassing van de terminal niet meer nodig...
de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 23:01
door LHOON
Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 23:07
door rvdborgt
LHOON schreef:Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.
Groetjes,
Rian
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 23:08
door Steven
als je Brussel zuid een beetje kent dan weet je da vele andere perrons niet geschikt zijn om een eurostar op te ontvangen. De sporen 3 tot en met 6 zijn nu al druk bezet door thalys, tgv en ICE. sporen 7 tot en met 10 kunnen al zeker geen trein van bijna 400m ontvangen.
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 23:33
door dentheo
rvdborgt schreef:LHOON schreef:Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.
Rian,
ben je daar zeker van ?
Als ik naar de UK reis moet ik NOOIT door douanecontrole, ik denk dat UK al in de douaneunie zit, maar NIET in Schengen...
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 08 feb 2009, 23:36
door treinbruno
als de eurostar zou doorgetrokken worden richting nederland of duitsland kunnen ze misschien best een wissel leggen tussen spoor 2 en spoor 3...
maar dat zal een moeilijke taak worden, en dan kunnen ook tijdelijk spoor 2 en 3 niet gebruikt worden...
Bartjedj schreef:Het VK dat tot Schengen toetreedt? Dan hebben wij allemaal een lange baard.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Zwitserland is over 3 weken dan wel volwaardig lid, het VK zal zo snel niet toetreden.
BDJ
oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben

Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 09 feb 2009, 00:13
door rvdborgt
dentheo schreef:rvdborgt schreef:LHOON schreef:Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.
Rian,
ben je daar zeker van ?
Als ik naar de UK reis moet ik NOOIT door douanecontrole, ik denk dat UK al in de douaneunie zit, maar NIET in Schengen...
Voor de Kanaaltunnel zijn er door de Britse overheid speciale controles vereist. Douane zie ik inderdaad ook nooit, maar wel paspoortcontrole en de bagage die wordt ook doorgelicht, op zoek naar explosieven.
Groetjes,
Rian
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 09 feb 2009, 00:56
door Steven
Is gewoon een vereiste voor de tunnel, ze willen geen risico's nemen.
Re: Stelling: HSL Zuid
Geplaatst: 09 feb 2009, 06:06
door LHOON
Steven schreef:Is gewoon een vereiste voor de tunnel, ze willen geen risico's nemen.
Allemaal goed, maar of dit echt bijdraagt tot de veiligheid in de tunnel? De autoshuttles worden veel minder streng gecontroleerd.
Overigens: alle grote incidenten die tot nog toe hebben plaatsgevonden in de tunnel waren te wijten aan problemen met vrachtwagens.