[quote="gysev"]Trouwens, de regio's kunnen nu al spoorprojecten meefinancieren (Liefkenshoek bv).[quote="gysev"]
[quote="Jeroen"]En blijkbaar niet genoeg. Want Vlaanderen wil investeren maar mag niet. Hoe kan je nu zo een situatie normaal vinden?[quote="Jeroen"]
Dat Vlaanderen niet meer investeert is omdat ze dat niet willen. De Vlaamse regering zet alles op de binnenscheepvaart. Een gesplitste NMBS of Infrabel gaat daar niets aan veranderen. Of ben je al vergeten dat diezelfde Vlaamse regering enkele jaren geleden een project verdedigde om de spoorlijnen naar Eeklo, Ronse en Aalst-Burst gewoon te verbussen? Ook het nut van stoptreinen zagen ze niet in - die moest De Lijn ook maar overnemen. Voor dat soort Vlaamse zelfstandigheid pas ik.
[quote="gysev"]Een opsplitsing zal de situatie alleen maar moeilijker maken. Neem nu L96 : treinen naar Wallonië stoppen nu in Halle. Hoe denk je dan te gaan verhinderen dat een Waalse maatschappij die stops gewoon afschaft? Kunnen ze in Vlaanderen weer zagen over die Walen...
Maar Thalys-treinen die bollen tussen F, B, D en NL kunnen dan wel? Alsof het Belgisch treinverkeer op zijn achterste zou liggen als de Nederlanders mogen een halte op de Benelux-route schrappen? Internationaal kan alles maar als ik sommigen mag geloven, zullen een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië dan opeens tot chaos leiden???[quote="Jeroen"]
Internationale treinen niet vergelijken met binnenlands verkeer hé ! Als je twee maatschappijen op hetzelfde traject laat rijden, dan hebben die elk een eigen tariefsysteem voor abonnementen. De reiziger is dus automatisch de dupe want hij moet kiezen. Concreet vermindert dus zijn treinaanbod. En ja, ik weet dat losse tickets gerust overal kunnen gelden maar ken jij veel pendelaars die dagelijks met die dure tickets reizen?
[quote="gysev"]In tegenstelling tot wat veel nationalisten denken is opsplitsen niet altijd de beste oplossing. Sommige zaken, zoals verkeer, zijn zo complex dat je ze alleen in een ruim kader kan oplossen en dan is één NMBS beter dan twee omdat het overleg dan gewoon vlotter gaat.
Nee, het is een betere oplossing twee totaal tegengestelde visies samen in de pot te steken en al twee jaar de boel te laten blokkeren. Echt een recept tot succes. Onze spoorwegvraagstukken moeten op een hoger (lees: Europees) niveau worden aangepakt. Daar volg ik je. Ik vind het echter flauwekul te stellen dat een Vlaanderen mét Wallonië in Europa het verschil maakt en zonder Wallonië dan opeens niets zou te betekenen hebben.[quote="Jeroen"]
Ik heb nooit beweerd dat alleen het Belgische niveau iets te betekenen heeft in Europa. Persoonlijk vind ik ook dat de hoofdassen naar het Europese niveau moeten maar in afwachting is het gewoon belachelijk een al kleine maatschappij nog eens op te splitsen. Denk eens aan Antwerpen : als een latere Waalse maatschappij de Montzen-route niet prioritair vindt sta je daar met je treinen. En ja, je kan akkoorden afsluiten om die lijn uit te bouwen maar dan zal Vlaanderen daarvoor moeten betalen (zoals België zal moeten meebetalen aan de Ijzeren Rijn in Nederland). Wat heb je dan bespaard? Niets, nada - alleen veel extra problemen en tijdverlies...
[quote="Steven"]tja de firma is nu al gesplits in infrabel en nmbs (zonder over de eigenlijke holding op zich te willen spreken), als je wil investeren in infrastructuur zit je op het gebied van infrabel, rollend materieel is dan weer nmbs. Welk deel wil je dan regionaliseren, enkel infrabel, enkel nmbs of beide? wat met lijnen die twee/drie gewesten aandoen (om er al een paar te noemen, brussel charleroi (124), brussel mons (96), brussel ottignies (161), leuven luik (2) = vier keer de gewestgrenzen kruisen) niet evident om zulke zaken ordentelijk te splitsen, dus als je het doet moet het duidelijk en degelijk zijn en voor deze lijnen vrees ik dan een rampscenario wetende hoe vele andere zaken opgelost worden (ze kunnen nog niet deftig een kiesdistrict splitsen dat veel duidelijker aanduidbaar is).
Alsof de autosnelwegen tussen de gewesten en zelfs de Europese lidstaten niet op elkaar aansluiten? Zelfs een verschillende spanning op de bovenleidingen is geen probleem meer. Waarom zou dit dan opeens chaos worden?[quote="Jeroen"]
Het gaat niet over "het aansluiten van de netten" maar de dienstverlening. L36 wisselt enkele keren van regio midden in de velden. Zou je akkoord gaan dat een Waalse maatschappij het spoor ook in Vlaanderen zou beheren omdat het practisch is? Ik vrees van niet - nog meer miserie dus...
[quote="dekooiker"]Dan zwijg ik nog over de nadelen voor de reiziger.
Nu koop je één biljet van Essen naar Walcourt en betaalt. Dan zouden dat twee biljetten kunnen worden die, en dat is zeker, veel meer zullen kosten!
Maar waar haalt men toch zo een flauwekul? Hoeveel biljetten koop jij als je van België naar Duitsland reist? Of naar Luxemburg? En dan nog, men kan hier toch afspreken over maken?[quote="Jeroen"]
Jeroen, je weet heel goed dat internationale tickets een pak duurder zijn, de reiziger is dus weer het slachtoffer van de natte dromen van een paar ultra-nationalisten.
Ik snap die verkrampte reactie niet. Duitsland is ook een federaal land met Beiers, Sachsen en Würtembergers die heel trots zijn op hun regio en identiteit. Toch hebben ze er geen probleem mee om zich ook Duitser te voelen en één grote DBAG te aanvaarden. Jammer dat zoiets hier niet kan - je wordt onmiddellijk uitgescholden voor Belgicist of verrader door de zogenaamd "echte" Vlamingen. Wat een mentaliteit
