En A is dan 1st Klasse? Ok, alvast bedankt.Dietrich schreef:B = 2de klas en x = stuurstand. BDx gebruikt men hier soms ook als benaming, maar de D (bagageafdeling) is niet correct (er is geen).
Modellen?
Re: Modellen?
Eventjes een andere vraag. Daarnet stond deze in Ieper. Zowel de voorkant als ook de achterkant kreeg deze "neus". Dus deze rijtuig met ruimte voor piloot. Wel, op het achterste, bevond een andere locomotief. Ik weet ongeveer welke type, maar ik kan het verschil niet vinden. Mss dat jullie mij hierbij kunnen helpen? Maar dit was mijn enige vraag niet. Waarom habgt deze nog eens aan de complete trein? Terwijl er al een locomotief achteraan bevond?

Beste snaaip.Snaaip schreef:Eventjes een andere vraag. Daarnet stond deze in Ieper. Zowel de voorkant als ook de achterkant kreeg deze "neus". Dus deze rijtuig met ruimte voor piloot. Wel, op het achterste, bevond een andere locomotief. Ik weet ongeveer welke type, maar ik kan het verschil niet vinden. Mss dat jullie mij hierbij kunnen helpen? Maar dit was mijn enige vraag niet. Waarom habgt deze nog eens aan de complete trein? Terwijl er al een locomotief achteraan bevond?
De blauwe met gele verschijning is een volwaardig loc. Dat wat net achter deze loc te zien is noemt men een stuurrijtuig wat is nu het verschil tussen beide.
De loc die je vooraan ziet heeft de mogelijk om een trein zowel te trekken als te duwen en beschikt zowel over de motoren als de nodige stuurinrichting in de stuurposten.
bij een stuurrijtuig (wat je in tweede positie ziet) zit er enkel een stuurpost in het rijtuig maar GEEN motoren. Vanuit het stuurrijtuig kan men dan de nodige signalen naar de loc sturen die deze dan omzet in beweging.
De locomotieven hebben in België altijd een nummer van vier cijfers op de neus, terwijl een stuurrijtuig dit totaal niet heeft.
In deze samenstelling zag je dus twee stuurrijtuigen en een locomotief. In principe was het voldoende geweest om maar 1 stuurrijtuig te gebruik om met deze trein in twee richtingen te kunnen rijden zonder de samenstelling te moeten aanpassen.
Ze hebben momenteel echter wat stuurrijtuigen te veel en om zo snel mogelijk die eerste km's van die nieuwe rijtuigen in orde te krijgen steekt men soms zo een rijtuig extra in een trein. Gevolg is dat jij een foto kan maken zoals hierboven.
Njah, dat wist ik ook wel over de locs voor kracht, maar niet over die stuurrijtuig. Da's wel nieuw voor me. Bedankt.
-
Geen idee over de locomotief?Locomotief 5175 schreef:Is die foto van Nieuwpoort-bad ? op de vroegere lijn 74.
-