Pagina 2 van 3
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 12 mar 2009, 12:28
door lucian
De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
btw. dit is de leverancier van rails hier
http://www.oberbauhandbuch.de/en/oberba ... ienen.html
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 12 mar 2009, 13:40
door nighttrain
lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.
Alsook de terugstroom van de traktieketen.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 12 mar 2009, 15:08
door Tim
nighttrain schreef:lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.
Daarom ook dat ze je 's nachts geregeld op tegenspoor sturen om de wissels te ontroesten

Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 14 mar 2009, 00:13
door Hogersluys
Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 14 mar 2009, 06:39
door nighttrain
Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Indien nodig zullen er speciale procedures moeten uitgevoerd worden,zoals bv dat de overwegen aan SF 05 zullen moeten overschreden worden indien nodig. Alles hangt natuurlijk af van welk type van explotatie.Bv een industrielijn is reeds aan verminderde snelheid en in aanwezigheid van "mobiele seingevers" of rangeerders die bepaalde handelingen zullen doen voor het openstellen van seinen of overwegen.
Want wat is het probleem?
Door de roestvormeing zou het moelijk zijn dat de aanwezigheid van een trein niet weergegeven wordt op een bepaald gedeelte van het spoor.
Of dat de aanwezigheid van een trein geen aanleiding geeft tot het actioneren van sluiting van overwegen enz.
Dus de lokale situatie zal alles bepalen wat moet gedaan worden na X uren van "niet-doorrit" of gebruik.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 14 mar 2009, 13:06
door Tim
Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 14 mar 2009, 21:12
door lucian
Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 15 mar 2009, 13:02
door Tim
lucian schreef:Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.
Dat bedoelde ik dus met automatische overwegen beveiligd door vereenvoudigde stopseinen

Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 15 mar 2009, 22:28
door groentje
Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 16 mar 2009, 07:06
door Bibke
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 16 mar 2009, 13:50
door nighttrain
groentje schreef:Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
Gebeurt soms bij enkelvoudige spoorlijnen en lijnen met vereenvoudigde exploitatie. Omdat het weinig flexibiliteit geeft bij normale exploitatie en dus is het moeilijk een hoge rentabiliteit te krijgen. Omdat je altijd met een pedaal hat aantal assen moet tellen bij inrit en dan het zelfde aantal assen bij uitrit, maar als je X mogelijke "uitritten" hebt wordt het zééér moeilijk werken.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 19 mar 2009, 21:23
door Bartjedj
Bibke schreef:Zoals lijn 273 naar Lommel Maatheide aan de Kiezel naar Mol (Cibelco).
Lijn 58 Gent-Maldegem (zowel NMBS-deel als SCM-deel).
BDJ
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 22 mar 2009, 11:51
door Arator
Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 22 mar 2009, 11:59
door dentheo
Arator schreef:Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
Re: Roesten van spoorstaven
Geplaatst: 22 mar 2009, 17:06
door nighttrain
dentheo schreef:Arator schreef:Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puurs
Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
Je mag bepaalde zaken niet verwarren! Het gaat hem om o.a.reiswegen die veiligheidstoestelen moeten bevelen,zoals overwegen en seinen. Dus de aanwezigheid of afwezigheid van een trein moet vertaald worden in het kortsluiten van een spoorstroomkring.
In het geval van wissels is de situatie iets anders. Als een wissel/wisselstraat in een bepaalde stand is geplaatst ga je een kontrole hebben van de stand van de wissel indien alles goed werkt via zijn positiestangen/relais doorheen de rails. Zoniet moet er een overschrijdingsbevel(sein) +positiecontrole(wissel)+ eventueel een SF 05(overweg) worden afgeleverd om een bepaalde reisweg via die wissel te laten nemen waarover er geen controle is .Dus het ontroesten gaat hem voornamelijk om spoorsecties van direkte reiswegen tusse A en B. Dus een stand of bediening van een wissel wordt net bediend door een spoorstroomkring. Daarentegen een overweg of het sluiten na doorrit van een sein wel.