Pagina 2 van 3

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 18:34
door pietje
Hogersluys schreef:
LML schreef: Een ander verhaal zijn de GT'en die 'just-in-time' leveren. Dat zijn goederen die per trein aankomen in de fabrieken op de moment dat men ze nodig heeft (o.a. auto-onderdelen). En daar kan een half uur of een uur vertraging van een GT wèl tot problemen zorgen...
Het moet maar eens gedaan zijn met die mentaliteit van 'just-in-time'-leveringen. Ons milieu wordt daar teveel door belast. Daar moet je geen reizigers voor laten boeten.
ja, maar ik denk niet dat het in dit voorstel over de 'just-in-time' leveringen gaat, het gaat meer om het feit dat goederentreinen op langere afstand (= minstens 1000km) gemiddeld 2 maal zolang onderweg zijn dan met de vrachtwagen.
Dit terwijl de goederentreinen toch minstens dezelfde snelheid als de vrachtwagens kunnen halen, soms zelfs meer.

Deze treinen volgen de Europese vrachtcorridors, maar worden daar om de haverklap aan de kant gezet om boemeltjes door te laten.
Dus op die corridors zou het nuttig zijn om deze treinen voorrang te geven.
Indien de capaciteit dit niet toelaat, kan men ook overwegen om een 3de spoor te leggen of een exclusieve goederenlijn te leggen.
Als men het spoor wil concurrentieel houden met de weg, gaat men toch eens moeten inzien dat goederen niet "eeuwig" onderweg mogen zijn.

Ik ga hier dus niet beweren dat je een HST of IC moet laten wachten op een goederentrein, maar nu verliezen de goederentreinen nog teveel tijd met wachten op andere treinen

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 19:32
door dentheo
nighttrain schreef:Waar ik niet wil mee zeggen dat het niet bestaat of kan ,alles hangt af van de type industrie.Bv Dus als vroeger GM Oorderen werd bevoorraad ,waren dat 25 gesloten wagons tussen A en B en mischien goed voor 5 of 10 dagen produktie.
GM krijgt nog altijd twee treinen van 600m per dag, elke werkdag...is dus slecht idee ??? Zijn de langste goederentreinen op lijn 12 (voor zolang het nog duurt)

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 20:23
door Dietrich
pietje schreef:Als men het spoor wil concurrentieel houden met de weg, gaat men toch eens moeten inzien dat goederen niet "eeuwig" onderweg mogen zijn.

Ik ga hier dus niet beweren dat je een HST of IC moet laten wachten op een goederentrein, maar nu verliezen de goederentreinen nog teveel tijd met wachten op andere treinen
Ook L-treinen e.d. wel voorrang laten geven op goederen kan nefast zijn voor de reizigers en op termijn voor de reputatie van het spoor. Ik denk dat als men JIT inderdaad wat probeert te beperken of op tijd bestellingen doet (en de treinen laat vastleggen) men ook met enkele uren vertraging geen problemen zal hebben met te late leveringen. Dit in tegenstelling tot reizigers die meestal een vast uur hebben om op het werk te zijn, op een afspraak, een aansluiting moeten halen, etc.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 21:02
door groentje
Tja, vergeet natuurlijk niet dat ook treinbestuurders maar mensen zijn, hé, en dat ze graag toch een beetje weten wanneer ze gedaan hebben. 5 minuutjes aan de kant kan een vertraging van uren veroorzaken.
Goederentreinen verdienen meer prioriteit dan ze vandaag soms krijgen, al te vaak merk ik dat een goederentrein al wordt opgehouden als men nog maar denkt dat een reizigerstrein er een minuutje vertraging door zou kunnen hebben. Niet zelden heeft de reizigerstrein dan vertraging net door dit manoeuver, want zo'n goederentrein aan de kant zetten geeft ook wel enige vertraging...
Laat ons het er dus op houden dat reizigerstreinen prioriteit verdienen bij het opmaken van de dienstregeling, maar dat dat niet automatisch moet worden doorgetrokken in real time.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 21:46
door Jethro
De meeste HKM P100's zijn maar een paar minuten langzamer dan een IC voor het zelfde traject bv Gent-Brugge
en toch moeten we met de regelmaat van de klok wachten en die L treinen voor laten die er zeker 20min langer overdoen!
dwz : een hoop vertraging voor die hkm (+30min), veel energie verlies door het optrekken en afremmen als je hem ingehaald hebt en uiteindelijk TOCH vertraging aan die andere IC treinen die je dan ook al weer ingehaald hebben.
En ja, ook nog eens gefrustreerde bestuurders omdat die over hun uren dreigen te gaan! :evil:
en als men die L-trein een paar minuten liet wachten , is de hkm op tijd ter plaatse en de L-trein normaal gezien ook want die kunnen meestal toch een aantal minuten inwinnen + de energiewinst niet te vergeten

T'ja je kan het op een heleboel manieren bekijken denk ik dan :roll:

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 22:08
door dentheo
Dietrich schreef: Ik denk dat als men JIT inderdaad wat probeert te beperken of op tijd bestellingen doet (en de treinen laat vastleggen) men ook met enkele uren vertraging geen problemen zal hebben met te late leveringen. Dit in tegenstelling tot reizigers die meestal een vast uur hebben om op het werk te zijn, op een afspraak, een aansluiting moeten halen, etc.

Samenvatting: IK wel JIT, anderen NIET wat denkt ge wel....

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 22:11
door Dietrich
Ik begrijp amper wat je bedoelt. :)

Ik redeneer enkel naar normen en verwachtingen van reizigers; geef gerust voorrang aan goederen, zelfs al is het maar 2 of 3 min (in praktijk meer) vertraging voor een L, je zal klachten krijgen en op termijn schade toebrengen aan de reputatie van die verbinding (als het regelmatig voorkomt).

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 22:13
door dentheo
Dietrich schreef:Ik begrijp amper wat je bedoelt. :)

Ik redeneer enkel naar normen en verwachtingen van reizigers; geef gerust voorrang aan goederen, zelfs al is het maar 2 of 3 min (in praktijk meer) vertraging voor een L, je zal klachten krijgen en op termijn schade toebrengen aan de reputatie van die verbinding (als het regelmatig voorkomt).
Op onze lijn rijden alleen doorgaande goederentreinen en die rijden sneller dan de L treinen...

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 22:14
door Steven
de voorrang bepalen doe je in de planning en dus ben je bezig op lange termijn, de rest is een zaak van respect voor de voorziene rijpaden.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 22:34
door nighttrain
dentheo schreef:
nighttrain schreef:Waar ik niet wil mee zeggen dat het niet bestaat of kan ,alles hangt af van de type industrie.Bv Dus als vroeger GM Oorderen werd bevoorraad ,waren dat 25 gesloten wagons tussen A en B en mischien goed voor 5 of 10 dagen produktie.
GM krijgt nog altijd twee treinen van 600m per dag, elke werkdag...is dus slecht idee ??? Zijn de langste goederentreinen op lijn 12 (voor zolang het nog duurt)
Ik heb enkel een voorbeeld willen geven zonder zxacte cijfers,daarom heb ik gezegd "bevoorbeeld'.
Ik weet ook niet wat hun capaciteit van opslag of verbruik is . Ik had ook delhaize kunnen nemen.
'k had het ook kunnen vergelijken met de wijnhandelaar aan den dam die vroeger elke week een ketelwagen met rode wijn kreeg, waar er ooit een rangeerder is in flauw gevallen.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 26 apr 2009, 23:05
door groentje
Als die reizigers 2 minuten vertraging hebben, maar geen aansluitingen daardoor missen, dan kan ik daar gerust mee leven. En laat ze dan maar klagen. Door 1 minuut vertraging een aansluiting missen vind ik erger, maar dat zijn dan ook geen aansluitingen meer. Nu, als de dienstregelingen zo strak zijn opgemaakt, dat een stoptrein geen paar minuten kan inhalen, is er wat mij betreft een probleem, want ik wil zo'n stoptrein ook wel eens laten wachten voor een IC in vertraging, of om een aansluiting te verzekeren.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 27 apr 2009, 00:02
door Robin
Op lijn12 worden soms al goederentreinen voor gelaten op een L trein, dit gebeurt dan in kapellen waar de ene de andere voorbij steekt.

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 27 apr 2009, 14:08
door dentheo
Robin schreef:Op lijn12 worden soms al goederentreinen voor gelaten op een L trein, dit gebeurt dan in Kapellen waar de ene de andere voorbij steekt.
In welke richting was dat ? Noord of zuid ?

Heb ik nog niet meegemaakt, wel een iets langere stop in Ekeren zodat hij er in Mariaburg voor kan...

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 27 apr 2009, 18:00
door wimpiespoor
Op de belangrijke corridors zijn al jaren grensoverschrijdende dienstregelingspaden gedefinieerd, inclusief het één-loket principe. De problemen ontstaan echter als een goederentrein vertraging dreigt te krijgen. De bijsturing van de individuele netbeheerders houdt er onvoldoende rekening mee, dat een trein op een aansluitend net verder moet, waardoor een kleine vertraging oploopt tot een grote vertraging.
De nieuwe concept-richtlijn beoogt dit te ondervangen. De nationale staten worden verplicht om voor de belangrijke goederencorridors door samenwerking tussen de netbeheerders per corridor tot een gezamenlijke regelstrategie te komen.
Wim

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Geplaatst: 27 apr 2009, 23:00
door Tim
Jethro schreef:De meeste HKM P100's zijn maar een paar minuten langzamer dan een IC voor het zelfde traject bv Gent-Brugge
en toch moeten we met de regelmaat van de klok wachten en die L treinen voor laten die er zeker 20min langer overdoen!
dwz : een hoop vertraging voor die hkm (+30min), veel energie verlies door het optrekken en afremmen als je hem ingehaald hebt en uiteindelijk TOCH vertraging aan die andere IC treinen die je dan ook al weer ingehaald hebben.
En ja, ook nog eens gefrustreerde bestuurders omdat die over hun uren dreigen te gaan! :evil:
en als men die L-trein een paar minuten liet wachten , is de hkm op tijd ter plaatse en de L-trein normaal gezien ook want die kunnen meestal toch een aantal minuten inwinnen + de energiewinst niet te vergeten

T'ja je kan het op een heleboel manieren bekijken denk ik dan :roll:
Is idd frustrerend als je weer eens achter de L-trein mag tuffen.
Vaak zetten ze je soms aan de kant terwijl de andere trein nog bijna 10 minuten weg is. Op die tijd kan je met een P100 zelf al in het volgende station staan! Maar neen, langs de kant en tegen je dan weer op snelheid bent met een zware trein zit er alweer een trein achter je en mag je opnieuw aan de kant in het volgende station. En zo gaat het spelletje verder...