Memor vs. ATB

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Memor vs. ATB

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:in de sprinters is het inderdaad ook met de tractieremkruk, op de MS96 komt de klakson NIET tussen om de timer van de AWI terug op nul te zetten.
aah, bij de mw41 wel, heel zeker :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Memor vs. ATB

Bericht door AlexNL »

ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Memor vs. ATB

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Ik heb in Nederland al een paar maal een ATB stop meegemaakt, goed dat ik niet recht stond...wel indrukwekkend. Steeds na enkele overloopwissels war blijkbaar het signaal even wegviel...

OOk in Duitsland met ICE al meegemaakt...wegvallen Lzb ??? ...de glazen vlogen van de bar...
Theo
Groeten vanop de Heide
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Mark7758 »

AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Het spoor kortsluiten is ook GEEN ATB meer. Dus veiligheid.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Steven »

Ook in België is het zo dat dat als je op TBL 2 aan het rijden bent en de informatie valt weg er een noodremming volgt. Advies op dat moment? Gelieve zeker op je stoel te gaan zitten of je zal zitten. De noodremming van een HLE reeks 13 met i11 rijtuigen van 200 km/u naar 0 is vrij indrukwekkend.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Mark7758 »

Steven schreef:Ook in België is het zo dat dat als je op TBL 2 aan het rijden bent en de informatie valt weg er een noodremming volgt. Advies op dat moment? Gelieve zeker op je stoel te gaan zitten of je zal zitten. De noodremming van een HLE reeks 13 met i11 rijtuigen van 200 km/u naar 0 is vrij indrukwekkend.
Je kan inderdaad leuk remmen met die loc's. Maar wat dacht je van een VRIM van 140km.h naar o binnen de 600meter. (Was wel droog weer en daarna had hij wel wat vlakke kantjes. Maar een aanrijding was voorkomen. :wink:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Steven »

een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Memor vs. ATB

Bericht door treinbruno »

op leve de trein zei een bestuurder me 600m :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Steven »

dan hoop ik niet dat hij dat zelf getest heeft :s want daar geloof ik niet veel van.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Mark7758 »

We wijken wel af van het onderwerp.
Maar in duitsland staan de voorseinen op standaard 1000meter voor het hoofdsein.
Dus geel (Remopdracht) en dan 1000meter verder Rood (Dus stoppen) en dat doen ze tot 160km/h.
Daarboven zetten ze LZB in. En reken maar dat de indusie de remkurve (Remkarakteristiek) bewaakt.
En de DB zet dan ook magneet en hun beroemde E-bremse in. (Remmen op de moter en terugvoeden aan de bovenleiding.)

De reizigers zijn meestal niet echt gediend van die 160 naar 0 in 1000meter.
(Remt erg fors, en meestal is de rail-catering weer een paar kopjes koffie kwijt aan het tapijt. :twisted: )
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Memor vs. ATB

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.
WOW, van 200 km/h naar 0 in zo'n korte tijd ?
dat wekt toch onmenselijke 3G krachten op, gelijk of je in een achtbaan zit ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Adler »

Nog een filmpje met een noodremming van een ICE2 bij het buitenrijden van Düsseldorf:

http://www.myvideo.de/watch/3988664/ICE ... eldorf_Hbf
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Adler »

HLE 2302 schreef:
Steven schreef:een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.
WOW, van 200 km/h naar 0 in zo'n korte tijd ?
dat wekt toch onmenselijke 3G krachten op, gelijk of je in een achtbaan zit ?

greetz 2302
Niet overdrijven he :)

De vertraging zou in zo een geval 1,54 m/s2 bedragen, dat is maar 0,15g.

De formule om dat te berekenen is: a = (v * v ) / ( 2 * s)

In dit geval is v = 200 km/h = 55,55 m/s en s = 1000 m.

Bij normale remmingen is een vertraging van 1 m/s2 gebruikelijk.
Een tram kan bij een noodremming wel tot 2 of 3 m/s2 gaan, dat is nog maar 0,3g.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Steven »

tja toch opletten, voor mensen die minder goed te been zijn kan zo een noodremming dus wel voor evenwichtsproblemen zorgen. NU is het zo dat bij de reeks 13 met een sleep i11 de volgende elementen tussenkomen voor de remming
Luchtdrukrem op de rijtuigen en de loc
elektrische rem op de loc
magnetische rem op de rijtuigen
verhoogde remdruk op de loc (hogedruk rem, 5,7 ipv 3,8 bar in de remcilinders).

de magnetische rem blijft NIET in dienst tot stilstand. De noodremming is in alle gevallen identiek, zowel op TBL2, TBL1 als memor.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Memor vs. ATB

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja toch opletten, voor mensen die minder goed te been zijn kan zo een noodremming dus wel voor evenwichtsproblemen zorgen.
Vanaf 1,2 m/s2 kan men inderdaad lichamelijke hinder ondervinden.
Maar bij 3g (30 m/s2) zou iedereen aan de andere kant van de wagon liggen :)
Plaats reactie