Pagina 2 van 2

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 10:52
door doggys2
groentje schreef:Interessant om weten is misschien ook dat sommige codes in de loop der tijden gewijzigd zijn, FBM(Z) voor Brussel-Zuid is al gegeven, maar verregaander is FC, de oude code voor Kortrijk. Waarschijnlijk te Franstalig geacht, en omdat FK al eens was gebruikt, is LK de huidige code voor Kortrijk geworden. En inderdaad, Kortrijk heeft hoegenaamd niets met de Luxemburgers te maken.
De R in de Oostkantons heeft zijn oorsprong bij de 'cantons rédimés', de 'terugverkregen kantons', maar het is wellicht eenvoudiger te onthouden met de link R voor Reichsbahn.
HLD is een afkorting die ikzelf amper gebruik of zie gebruikt worden, de andere afkortingen zijn inderdaad heel courant.

Bron: de hier reeds geciteerde sites van Paul Kevers en Rian vd Borgt.
Bedankt groentje maar HLD wordt toch gebruikt voor de reeksen 51 t/m 66 of vergis ik mij nu?

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 12:46
door Dietrich
HLD is voor elke lijndiesel. Rangeerdiesels zijn HLR. De 77 is een twijfelgeval ( :) ) maar valt toch onder HLD.

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 13:34
door doggys2
Thanks Dietrich

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 15:50
door Bibke
Dietrich schreef:HLD is voor elke lijndiesel. Rangeerdiesels zijn HLR. De 77 is een twijfelgeval ( :) ) maar valt toch onder HLD.
Dietrich, ik denk dat hij toch bij de HLR's moet ingedeeld worden. Bij de zware rangeerders, vandaar dat zijn nummering met een "7" begint.
Ook de NMBS benoemd hem een rangeerder:
http://www.b-rail.be/corp/N/history/tra ... /index.php

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 18:54
door groentje
Meestal wordt de afkorting HLZ gebruikt, zonder verdere bepaling of het om een HLR of een HLD gaat. Het onderscheid is natuurlijk ook niet meer zo precies af te lijnen, de Type 77 heeft wat van de twee soorten.

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 07 mei 2009, 23:10
door Dietrich
Bibke schreef:
Dietrich schreef:HLD is voor elke lijndiesel. Rangeerdiesels zijn HLR. De 77 is een twijfelgeval ( :) ) maar valt toch onder HLD.
Dietrich, ik denk dat hij toch bij de HLR's moet ingedeeld worden. Bij de zware rangeerders, vandaar dat zijn nummering met een "7" begint.
Ook de NMBS benoemd hem een rangeerder:
http://www.b-rail.be/corp/N/history/tra ... /index.php
Mmm inderdaad, vergissing van mij. Blijkbaar staat hij op veel sites van derden ook als HLD aangeduid, soms zelfs als "HLDR". In ieder geval is hij voor zover ik weet toch veel meer gebruikt als lijndiesel dan als rangeerder.

Re: vraag bij afkortingen

Geplaatst: 08 mei 2009, 02:18
door Steven
met HLD kan je niets verkeerd zeggen hoor, tot nu toe is elke HLR een HLD in dit kleine landje, het wil uiteindelijk gewoon zeggen dat het een diesellocomotief is he :wink: