Pagina 2 van 7
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 03 jun 2009, 22:28
door Glodenox
Als ik me goed herinner zijn de perrons in Eppegem verder betegeld dan in Weerde, maar op zich lijkt het mij wel te verwachten dat ze Eppegem ook zullen aanpakken want men wil alle GEN-stations tot eenzelfde standaard opkrikken. Wanneer men daar echter aan zou beginnen is jammer genoeg publiekelijk nergens terug te vinden denk ik

Het enige dat ik kan vinden is dat 120 stations voor het GEN gaan worden gemoderniseerd.
Dat vind ik nu altijd jammer: zo weinig informatie over de toekomstplannen die zouden vastliggen. En op zich is de NMBS zich ook niet aan het promoten in Weerde eigenlijk. Ze zouden van die werken gebruik moeten maken door in het groot te melden "de NMBS investeert in uw comfort!" of iets dergelijks...
EDIT: het enige dat ik kan vinden over de werken op de lijn is dat ze nog tot 21 juni zouden duren (werfplanner op site van Infrabel).
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 15:03
door Hogersluys
120 station? Dat is bijna een kwart van het totaal aantal stations. Ik mag hopen dat men de rest nu niet achtersteld?
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 17:33
door Dietrich
Hier op de lijn 89 is het opvallend dat de twee haltes in Zwalm gemoderniseerd zijn jaren terug terwijl deze niet tot het GEN behoren, echter deze tussen Zottegem en Denderleeuw zijn allemaal nog (te) laag en velen zelfs nog met kiezelsteentjes. Dus het hangt er wat vanaf, waarschijnlijk had dat eerste wel te maken met het feit dat Tuybens (vroeger staatssecretaris van overheidsbedrijven) daar woont.

Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 17:38
door Steven
voor de gen-stations is een afzonderlijk budget voorzien. De stations die niet tot het gen net behoren krijgen dus geld uit een ander potje. Daardoor krijg je soms een vertelend beeld van welke stations nu eerst dienen gedaan te worden. Op lijnen 50 en 60 is men nu volop bezig perrons aan te passen naar het GEN toe. De lijn 36 is klaar op dit vlak (hoogte perrons bedoel ik). Lijn 124 is volop in de bauwfaze van nieuwe sporen en perrons. Lijn 50A zie je de werven ook stelselmatig toenemen (waar al zeker 1 extra stopplaats komt). Ook op L161 is men volop bezig. Kortweg stap per stap zie je die GEN stations met een hoger perron wel toenemen en dus niet enkel in Weerde. (waar het om een modernisering gaat de vorige perrons waren zeker al hoog genoeg).
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 18:21
door Glodenox
Ik wou nog eens gaan kijken naar de vooruitgang van de werken, maar jammer genoeg waren beide perrons afgesloten wegens de werken (alle verkeer moest naar spoor 3 en 4). Zo te zien gaan ze de wachthokjes wegdoen of vervangen, want hiermee zal men niet veel meer kunnen doen:

Ik hoop wel dat ze dat afval tegen maandag netjes van het fietspad afvegen, anders gaan er daar veel fietsers op de baan gaan rijden...
Ze waren volgens mij controles aan het uitvoeren om te kijken of de afstand tussen de treinen en het perron in orde is, want er was daar een goederentrein heel de tijd van links naar rechts en dan terug aan het rijden. Ik had eerder verwacht dat men daarvoor een niet-gemotoriseerd wagentje zou gebruiken dat op de sporen kan rijden dat duidelijk aangeeft wat het profiel van het spoor is, maar zo kan het natuurlijk ook ^_^;
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 18:24
door Steven
Dat zijn ballastwagens die er aan hangen, waarschijnlijk hebben ze de ballast aangevuld die tegen de perronrand moet komen. Ze verwijderen namelijk een deel van die ballast om de nieuwe perronboord te kunnen plaatsen. Nadien gieten ze er dan nieuwe ballast tegen.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 18:28
door Glodenox
Aah, dat zou veel verklaren
Mja, doordat de perrons gesloten waren kon ik dat niet zien (en dan nog zou ik het niet uitgelegd krijgen wat ik zou zien).
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 06 jun 2009, 18:45
door Steven
Het lossen van ballast kan je snel vaststellen hoor, het maakt voldoende lawaai, al is het niet simpel want naar alle waarschijnlijkheid waren ze bezig met links en rechts de kleine tekorten aan te vullen waar nodig en dan zetten ze de schuiven voor de ballast niet echt ver open.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 07 jun 2009, 10:10
door jan_olieslagers
Zoals ik het zie is er in Weerde een ferme verlenging van het perron 2, en dat was al niet kort. Vereist het GEN zulke extreme perronlengtes, of wil men er aan de andere kant een stuk afknippen?
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 07 jun 2009, 11:14
door Glodenox
Als ik had geweten dat ze er zouden gaan werken had ik foto's genomen om een vergelijking "voor" en "na" te kunnen maken... Maar ja... Het zal bij Google Earth blijven.
De rode punten duiden aan waar ik vermoed dat perron 2 nu gaat liggen:

Het zou dan dus even lang blijven, maar gelijk liggen met perron 1. De ingang van het perron ligt dan een beetje meer in het midden dan ervoor, dus op zich is het geen slechte zaak.
Ik zag net op railtime dat perrons 1 en 2 terug in gebruik zijn (en dat er zelfs een trein die normaal op perron 3 aankomt nu op perron 1 aankomt), dus ik zal straks nog eens gaan kijken. Het is toch maar een 4-tal minuutjes fietsen voor mij.
EDIT: laat al maar. railtime.be was fout! Niet perrons 3 en 4 zijn afgesloten, maar 1 en 2

Was te verwachten, maar toch...
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 13 jun 2009, 14:36
door Glodenox
Foto update: de nieuwe helft van perron 2 is in gebruik en de oude helft is opgebroken:

En zoals ik dacht: het reikt exact tot waar perron 1 ligt (mooie "voor" en "na" eigenlijk):

Het perron ligt dus een klein beetje hoger, maar echt veel is dit niet als je op het perron stapt. Waarschijnlijk helt het perron nu gewoon een beetje naar omhoog als je richting de sporen gaat, al merk je daar niets van. En zoals te verwachten viel: het nieuwe systeem voor de plaatsing van stationsborden (twee schuins geplaatste naamborden) gaat hier ook toegepast worden want er staan drie palen klaar.
Greetings,
Glodenox
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 13 jun 2009, 22:54
door dentheo
[quote="Glodenox" En zoals te verwachten viel: het nieuwe systeem voor de plaatsing van stationsborden (twee schuins geplaatste naamborden) gaat hier ook toegepast worden want er staan drie palen klaar.
[/quote]
En volgens mij staat de naam ook op de achterzijde (soms handig ?)
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 14 jun 2009, 12:43
door Hogersluys
In Merelbeke zie je dat ook. Mijnsziens geeft het een beetje een "overkill"-gevoel. Ik zie er het toegevoegde nut niet meteen van in. Je kan toch veronderstellen dat reizigers in het station weten waar ze zijn? Het moet een nieuwe regel zijn want bijvoorbeeld het nog geen half jaar geleden geheropende Beervelde heeft het niet.
Verder vallen de de gekleurde tegels (in contrast met de normale grijze variant) en de verlichting aan de bovenleidingmast op (waar is dat goed voor?).
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 14 jun 2009, 15:16
door Steve
Volgens mij is het vooral voor de reizigers IN de trein. Het klopt dat de huidige borden (parallel aan de rijrichting) soms heel slecht leesbaar zijn vanuit de trein, zeker als die met enige snelheid passeert.
Re: Werken in Weerde
Geplaatst: 14 jun 2009, 15:43
door Hogersluys
Akkoord, maar het gaat hier om de achterkant van de borden. Bekijk het verschil op bovenstaande foto's in Beervelde en Merelbeke.