Verbreding L50A Brugge-Gent

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: Verbreding L50A Brugge-Gent

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Idem hier. Minstens een van beide zou wat mij betreft behouden moeten blijven. Maar de as van de lijn licht verplaatsen, of het station verhuizen kost massa's geld. En wat zou er dan moeten sneuvelen...
In Hoeilaart hebben ze ook een beschermd wachthuisje zonder al te veel moeite verplaatst. Als er in de buurt ruimte is om zon gevaarte neer te planten kan het dus weldegelijk :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Een wachthuisje is nog wel wat anders dan een station. Al is het ook mogelijk, hoor, men heeft het ooit gedaan voor het station Antwerpen-Dam, en in Nederland een paar jaar geleden. Maar dit is wellicht geen prioriteit voor de NMBS.
TBJeroen

Bericht door TBJeroen »

Shrek schreef:
groentje schreef:Idem hier. Minstens een van beide zou wat mij betreft behouden moeten blijven. Maar de as van de lijn licht verplaatsen, of het station verhuizen kost massa's geld. En wat zou er dan moeten sneuvelen...
In Hoeilaart hebben ze ook een beschermd wachthuisje zonder al te veel moeite verplaatst. Als er in de buurt ruimte is om zon gevaarte neer te planten kan het dus weldegelijk :wink:
Groenendaal, L161 is dat
LML

Bericht door LML »

't Is gewoon spijtig dat er stationsgebouwen niet onderhouden werden (en nog steeds 'worden'). En jaren later wordt er dan gezegd: 'het gebouw ziet er eigenlijk toch slecht uit'. Bij heraanleg van perrons, nieuwe infrastructuur en in dit geval spoorverdubbeling zijn de 1ste slachtoffers: de slecht onderhouden stationsgebouwen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Hogersluys schreef: Dat geldt trouwens ook voor de kopie in Hansbeke:
Afbeelding
Heb mij dat ook al afgevraagd als ik daar voorbij kwam met de trein.
Ik vind zowel Hansbeke als Drongen 2 mooie stationsgebouwen.
Vooral dat stationsnaambord op het gebouw van Hansbeke vind ik heel mooie, volgens de treinplanner zijn beide stationsloketten al gesloten.
Waarschijnlijk ook één van de werken van barmhartigheid van Etienne Schouppe, de grote lokettensluiter.
Of zijn die loketten ook aan een stille dood gestorven zoals dat van Munkzwalm waar de bediende met pensioen ging en niet vervangen werd.
Gezien zowel Hansbeke als Drongen GEEN loket meer hebben zie ik de NMBS ze zeker niet herbouwen op een ander plaats.
Tenzij der misschien een heel belangrijke persoon in die dorpen zou wonen....

Amaai nog huizen bouwen langs een spoorlijn die verbreed wordt!! In België kan blijkbaar alles......
K V B

Bericht door K V B »

Duikbril AM86 schreef: Amaai nog huizen bouwen langs een spoorlijn die verbreed wordt!! In België kan blijkbaar alles......
Persoonlijk stel ik het nut van de hele verbreding in vraag. Men kan beter een (op het gewestplan overigens al jaren ingetekende) goederenspoorlijn Zeebrugge - Zelzate - Antwerpen bouwen. Moet veel minder voor wijken (kan grotendeels parallel aan de expresweg) en zo verbind je netjes alle Vlaamse havens op een manier waarbij goederentreinen de reizigerstreinen niet in de weg zitten.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Wat ik wel kan zeggen is dat die mensen da nieuwbouw zetten langs die lijn 2 soorten mensen zijn. De 1 wist er niks van en de ander doet het voor het geld. Want ja de NMBS geeft die mensen een vergoeding die sowieso veel hoger ligt dan de oorspronkelijke waarde van het pand. Dus als u huis bv. 250.000 euro waard is kan het makkelijk zijn dat de NMBS er 300000 euro voor geeft. Dus ergens een goede investering he...

Greetz Wim
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Dat durf ik te betwijfelen, die onteigeningspremies zijn meestal de absolute minimumprijzen. De NMBS gaat echt niet meer uitgeven dan noodzakelijk.
Steven

Bericht door Steven »

Dat dacht ik ook. Ik meen zelfs dat er vroeger al rechtszaken geweest zijn omdat bepaalde mensen te weinig kregen. Te weinig om in eigen streek iets gelijkaardig te kopen. (zowel onteigenen voor sporen als andere zaken).
Asterix

Bericht door Asterix »

Hogersluys schreef:^^Dat durf ik te betwijfelen, die onteigeningspremies zijn meestal de absolute minimumprijzen. De NMBS gaat echt niet meer uitgeven dan noodzakelijk.
Bij de uitbreiding van L36 naar L36N te Herent begonnen buurtbewoners te procederen omdat zij niet onteigend dienden te worden maar dit wel wilden. Vaak zijn het ook politiek gevoelige dossiers en zal er druk zijn om het protest af te kopen...
Steven

Bericht door Steven »

tja mensen die procedures gaan inleggen om wel geld te krijgen zijn meestal geldwolven he, die ruiken een beetje geld hoe weinig ook en denken een slag te slaan. Je moet niet gaan dromen dat die daar een massa geld hebben gekregen he.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Je moet niet gaan dromen dat die daar een massa geld hebben gekregen he.
Ze stonden te vechten om onteigend te worden. Zegt al genoeg, me dunkt...
Steven

Bericht door Steven »

tja en de ontgoocheling nadien over het weinige dat ze echt gekregen hebben lees je dan niet meer in de pers. De eerste die door de overheid is onteigend en er goed heeft aan verdiend moet er nog komen volgens mij.
Er is nog steeds een wezenlijk verschil over iemand die 2m van zijn tuin moet afstaan tov iemand die zijn volledige eigendom kwijt is. Die eerste heeft geld gekregen en kan rustig blijven wonen, die andere kan serieus op zoek naar iets nieuws en die mensen komen zelden toe met wat ze krijgen.
jymmbco

Bericht door jymmbco »

Hogersluys schreef:Ik weet dat men van plan is Oostkamp te verplaatsen. Ik vraag me af waarom dat ook niet mogelijk is bij Hansbeke en Drongen. Langs L58 zijn alledrie de oude stationnetjes beschermd. Hansbeke en Drongen zullen wel niet beschermd zijn zeker?

Ik herinner me trouwens dat in Maria-Aalter de huizen ook vrij dicht tegen de spoorweg staan. Je zal er maar wonen.
- Wat oostkamp betreft, de plannen zijn inderdaad om het gebouw te verplaatsen (het gebouw is trouwens ook beschermd, voor zover ik weet
- Ook de brug voor station oostkamp zal verbreed worden (zou eventueel voor volgend jaar zijn)
Plaats reactie