Pagina 2 van 12
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 10:58
door melle
jan_olieslagers schreef:Inderdaad heel erg. Ik kan enkel hopen dat die "reiziger" een zwaar proces aan zijn been krijgt.
Nuja, of aan wat er van overschiet.
Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 11:01
door 260689
melle schreef:jan_olieslagers schreef:Inderdaad heel erg. Ik kan enkel hopen dat die "reiziger" een zwaar proces aan zijn been krijgt.
Nuja, of aan wat er van overschiet.
Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
TBG mag niemand meer op laten stappen eens de AVG is gedraaid. Kortom TBG heeft zijn werk perfect uitgevoerd!!
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 11:04
door Adler
melle schreef:Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
Je kent toch niet de juiste omstandigheden van het ongeval ?
Laat het parket dat uitzoeken.
Het zijn juist de regels die dergelijke ongevallen veroorzaken (zie vorig bericht).
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 11:05
door Presario
Inderdaad, volgens de dingen die er voorlopig al bekend zijn is dit voor de volle 100% de schuld van de reiziger. Eens de AVG gedraaid is mag er niemand meer opstappen, hoe frustrerend dat ook soms is (zelf al paar keer meegemaakt)!
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 11:13
door jan_olieslagers
We mogen inderdaad niet op het onderzoek vooruitlopen, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de TBG begonnen is met trekken en duwen.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 11:46
door dentheo
jan_olieslagers schreef:We mogen inderdaad niet op het onderzoek vooruitlopen, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de TBG begonnen is met trekken en duwen.
Lang niet meer in Dinant geweest...zijn die perrons daar zo laag dat twee volwassen mensen naast de trein naar beneden kunnen vallen en dan nog op het spoor eindigen .
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:00
door rail s
NMBS onderzoekt andere vertrekprocedures na ongeval Dinant
De deuren van een trein zouden beter volledig gesloten zijn op het moment dat de trein in beweging is. Nu blijft de deur met de treinconducteur in het portaal nog openstaan als de trein al vertrekt. Zo kan een passagier die te laat aankomt op het perron nog snel op de trein springen. Dat kan leiden tot ongevallen zoals zaterdag in Dinant. Dat zegt Jos Digneffe van het ACOD Spoor.
Amputeren
Een treinbegeleider en een reiziger raakten zaterdagmiddag in het station van Dinant zwaargewond. De treinbegeleider had pas het vertreksignaal geactiveerd voor de machinist toen de andere man op de proppen kwam en nog op de trein wilde stappen. De twee belandden op de sporen. De begeleider verloor beide benen, bij de andere man moest het uiteinde van de voet geamputeerd worden.
Alle deuren gesloten
Het ongeval doet de discussie over de vertrekprocedure bij de treinen weer oplaaien. Jos Digneffe wijst er eerst op dat de reizigers rechten, maar ook plichten hebben. "Iedereen moet op tijd op het perron zijn om zijn of haar trein te halen", zegt Digneffe. "De enige manier om dergelijke ongevallen te vermijden, is ervoor zorgen dat alle deuren van de trein gesloten zijn voor de trein vertrekt. Nu blijft de deur, met de conducteur in het portaal, nog openstaan terwijl de trein al in beweging is. Een reiziger die te laat aankomt op het perron, kan dan nog in die open deur springen", zegt de vakbondsman.
Te weinig toezicht op perrons
Voorts wijst Digneffe erop dat de NMBS almaar bespaart. "Ook het toezicht op de perrons verdwijnt langzaam. Wij vragen dat er een onderstationschef op het perron aanwezig is. Die kan dan passagiers op hun plichten wijzen en hen belemmeren om in extremis nog op een vertrekkende trein te springen."
Werkgroep
De NMBS benadrukt dat de huidige vertrekprocedure voor de treinen zijn efficiëntie al heeft bewezen. Intussen buigt een werkgroep zich over alle andere vertrekprocedures. "Elke procedure heeft zijn voor- en nadelen", zegt Frieke Neirynck van de NMBS. De vervoersmaatschappij wacht intussen de resultaten van het onderzoek af alvorens conclusies te trekken. (belga/sps)
24/05/09 11u08
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... nant.dhtml
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:09
door Asterix
Wimpie schreef:De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. In het volgende station, Anseremme, hield de trein halt en werd die onmiddellijk stopgezet.
Is het niet de bedoeling dat een trein bij geopende deur (hier die van de TBG, naar ik vermoed) meteen stopt in plaats van door te rijden tot de volgende stopplaats?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:10
door Steven
dentheo schreef:Lang niet meer in Dinant geweest...zijn die perrons daar zo laag dat twee volwassen mensen naast de trein naar beneden kunnen vallen en dan nog op het spoor eindigen .
In Dinant zijn nog steeds de lage perrons aanwezig, je hebt er vrijwel voldoende ruimte om twee normaal gebouwde mensen onder een trein te doen belanden. Nu is het zo dat hoge perrons daar geen grotere zekerheid over bied (zie Brussel Centraal waar ook een veiligheidsagent onder de trein geraakt is.)
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:14
door Steven
Jeroen schreef:Wimpie schreef:De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. In het volgende station, Anseremme, hield de trein halt en werd die onmiddellijk stopgezet.
Is het niet de bedoeling dat een trein bij geopende deur (hier die van de TBG, naar ik vermoed) meteen stopt in plaats van door te rijden tot de volgende stopplaats?
Enkel bij motorstellen en motorwagens is er controle op de deuren. Bij een gesleepte trein is er totaal geen controle op de deuren. Bij de motorstellen is dit door een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht zijn. Bij de motorwagens is het door een lamp die uitgaat eens alle deuren dicht zijn. Nu is de vraag wat er hoe juist gebeurd is. Als de TBG juist zijn sleutel al had verwijderd op het moment van de val dan gaat de deur automatisch dicht door de rijdende trein (snelheid hoger dan 5 km/u, indien dit van toepassing zou zijn op de MW41). Dus kan het zijn dat de treinbestuurder zich van geen kwaad bewust is omdat vanuit zijn standpunt alles ok leek. Hij zal dan ook het probleem maar zelf gezien hebben in de volgende halte (wat niet zo heel ver is. Indien dit effectief gebeurd is wil ik niet weten hoe die bestuurder zich nu voelt maar naar alle waarschijnlijkheid zal die mens zich heel ongemakkelijk voelen bij dit alles. Je komt te weten dat uw collega daar iets voorheeft zonder dat je zelf hebt kunnen tussenkomen ...
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:20
door Adler
rail s schreef:Intussen buigt een werkgroep zich over alle andere vertrekprocedures. "Elke procedure heeft zijn voor- en nadelen", zegt Frieke Neirynck van de NMBS.
Wat voor een uitleg is dat nu weer ?
Zorg er gewoon voor dat ALLE deuren gesloten zijn vooraleer de trein KAN vertrekken.
En waarom heeft men daar nu weer een werkgroep voor nodig om zoiets te beslissen ?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:25
door dentheo
Steven schreef:Bij een gesleepte trein is er totaal geen controle op de deuren. Bij de motorstellen is dit door een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht zijn. Bij de motorwagens is het door een lamp die uitgaat eens alle deuren dicht zijn.
Wat vindt jullie veiligheidsdienst daarvan...twee tegengestelde reacties van het materieel die vereisen dat de machinist exact hetzelfde reageert , wie heeft dat ooit goedgekeurd???
Hoeveel tientallen jaren is dat al zo, hoeveel complete revisies en bestellingen ??
Ik neem aan dat de kleur van die lampen dan toch sterk verschilt bv. rood gaat uit en groen gaat aan ?
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:34
door Knipex
Of zols in Duitsland.
Bestuurder kijkt via het venster achterom. Daarvoor is dodemansknop gemonteerd aan het venster. Had dit ongeval kunnen voorkomen.
Maar ja, dan heeft de bestuurder weer extra werk.
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:34
door Dieselfreak
AlexNL schreef:Iemand in de zeventig die eigenwijs genoeg is om ná de AVG nog in te willen stappen, en omdat dat niet mag dan maar begint te trekken en te duwen tot ze beiden onder te trein belanden? Ik zou het in een absurdistische sketch verwachten, niet in het echte leven. Je zou verwachten dat iemand van die leeftijd wel beter weet... ik had eerder verwacht dat het een jongen van 17 zou zijn ofzo, die de risico's nog niet kent.
Maar op heel hoge leeftijd raken mensen hun verstand weer kwijt.
Ik heb vorige maand in Brussel een enigszinds vergelijkbaar voorval, dat soortgelijke gevolgen had kunnen hebben, meegemaakt op een bus. Een vrouw en een jongetje wilden achteraan de bus opstappen, maar ze struikelden en vielen uit de bus. Ze stonden weer op en stapten alsnog op, maar net op dat moment sloot de buschauffeur de deuren en het jongetje raakte gekneld tussen de deuren. Het jongetje begon te wenen. Pas toen de passagiers begonnen te schreeuwen merkte de buschauffeur dat er wat aan de hand was en deed de deuren weer open. De bus heeft dan enkele minuten stilgestaan om te bekomen en na te gaan wat er gebeurd was. Er was niemand gewond, maar de schrik zat er goed in. Uiteindelijk zei de chauffeur dan: "ça va? Est-ce-que je peux fermer?"
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Geplaatst: 24 mei 2009, 12:39
door dentheo
Steven schreef:Nu is de vraag wat er hoe juist gebeurd is. Als de TBG juist zijn sleutel al had verwijderd op het moment van de val dan gaat de deur automatisch dicht door de rijdende trein (snelheid hoger dan 5 km/u, indien dit van toepassing zou zijn op de MW41).
Steven,
Zit ( of zat ?) er naast de sleutel boven de deur ook geen knop waarmee de TBG het open contact van "zijn deur" overbrugt zodat de bestuurder kan vertrekken volgens de regels, ook al is er nog een deur open ?
Als hij daarna de sleutel uitneemt en ook niet meer drukt, dan gaat het lamp signaal (zij het aan of uit) voor korte tijd weer veranderen om daarna stabiel te blijven als ook die deur dicht is ?