Als we nog historische NMBS materieel willen zien rijden, moet er materieel aangekocht en gerestaureerd worden. Dit kost handen vol geld.
Bovendien kost een trein laten rijden op zijn beurt ook veel geld.
Dat geld moet men halen bij betalende treinliefhebbers, die dan ook het recht hebben op exclusieve foto’s.
Weet ook dat menige van vrijwilligers, nachten, zaterdagen en soms zondagen doorgewerkt hebben. Zelf heb ik verlof genomen om dringende zaken af te werken. Daarbij mag je nog tellen dat ik ver moet rijden om te helpen restaureren. Dus het kost me ook nog brandstof voor de auto. Trouwens, ik ben niet de enige die veel kilometers moet afleggen.
Mijn echtgenote en jongste zoon waren niet altijd gelukkig door de veelvuldige afwezigheden van mezelf en mijn oudste zoon.
Maar uiteindelijk is het subliem, dat na zoveel werk, tijd, geld en energie in het restaureren van een toestel (loc, rijtuig,….) om het terug te zien/horen rijden.
Als veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht.
Wie wordt dan gestraft: de echte treinliefhebber van historisch materieel.
Fles schreef:Een beetje respect voor andermans inzet? En dan? Maar thuisblijven "uit respect voor andermans inzet"? Dan lopen de museumorganisaties uiteraard weer steen en been te klagen "dat er totaal geen blijk van belangstelling is, dat we het voor niets doen". Of wou je dat gaan ontkennen? Dan zou je jezelf behoorlijk klem lullen namelijk.
Wat een statement is dat?
Blijk van belangstelling is dat men respect heeft voor mijn (ons) werk en daardoor de rit (betalend) wil meemaken. Belangstelling van mensen die niet betalen of mee helpen, daar heb ik niets aan.
Met die belangstelling kan men geen materieel mee aankopen. Of Toch????
De rekening is simpel.
Als mensen gaan piratiseren en alles zomaar publiceren, is het niet nodig om zelf foto’s te maken tijdens betalende ritten.
MAAR dan zijn er geen inkomsten.
EN kan men geen historische treinen meer laten rijden. (Geen geld voor aankoop, materieel voor restauratie, ritten)
Wie zijn dan de verliezers? ALLE Treinliefhebbers.
BTW: Als vrijwilliger bij het TSP kan ik bepaalde ritten meemaken (overbrengingsritten, afhalen spoormaterieel,….)
Uiteraard heb ik dan exclusieve foto’s. Deze zal ik nooit publiceren voor er foto’s over in “OP DE BAAN” gepubliceerd zijn. Wil ik toch eerder foto’s publiceren dan vraag ik eerst toestemming aan het TSP bestuur.
Dit laatste is respect naar de vereniging toe met zijn abonnees en vrijwilligers.