Neerpelt 27 juni 2009

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
13'erke

Re: Neerpelt 27 juni 2009

Bericht door 13'erke »

Fles schreef:
260689 schreef:verder maak ik hier geen woorden aan vuil wou dit even zeggen, misschien dat de reisleiding hier nog een woordje zal over zeggen.
Nou, ik word al bang :roll:

Jammer dat een topic vol mooie foto's toch telkens weer moet verpest worden door kleinzielig gejammer over "piraterij". Zoek om te beginnen eens op wat dat woord betekent.
Er hebben heel wat mensen enorm veel moeite gedaan om deze keer een goederentrein te doen rijden, dit is ook enkel doorgegaan door het inschrijvingsgeld van de deelnemers, een goederentrein is immers een zeer kostenlijke zaak. Als nu iedereen foto's langs de vrije baan begint te nemen, waarom zou je je dan nog zelf inschrijven? Voor diegene die dan wel betaald hebben is dit ook nogal lastig he, beiden hebben immers hetzelfde doel om foto's te maken.
Dit is een beetje een kwestie van wat respect te hebben voor andermans inzet. Kijk, van mijn part doet iedereen wat hij wil, maar denk er gewoon in het vervolg eens over na...
En als je dan toch piraterij foto's wil nemen, mij goed, maar hou deze dan voor jezelf, steek je zo de ogen van een ander niet uit...
Sander14

Bericht door Sander14 »

Ik vind het te triest voor woorden. Je moet eens weten hoeveel fotograven afkomen op dit soort ritten en daar hoor ik nooit gejammer over :roll: . Zoals al in dit topic is gezegt: Als je geen fotograven wilt rond zo'n rit, organiseer het dan niet, zijn jullie ook weer blij en het scheelt een hoop geld.

@ timv: prachtige foto's hoor! :)
Presario

Bericht door Presario »

Wat een geleuter zeg :? ! Je kan toch moeilijk mensen verbieden om een trein te fotograferen?
Zoals gewoonlijk tim, mooie foto's!
13'erke

Bericht door 13'erke »

Presario schreef:Wat een geleuter zeg :? ! Je kan toch moeilijk mensen verbieden om een trein te fotograferen?
Zoals gewoonlijk tim, mooie foto's!
Ik heb ook niet geschreven dat het verboden moet worden, gewoon dat je er zelf een over moet nadenken...
Bibke

Bericht door Bibke »

Fles schreef:Leuke foto's wel! En die lui met die Dyane, zijn die er al die tijd blijven zitten? :mrgreen:
De vrouw bij die Diane is mijn echtgenote.
Ze vroeg me regelmatig via de GSM waar we bleven (ik deed de begeleiding van de bussen).
Dat wachten is ook de reden dat de zetel van de Diane uit de auto gehaald werd. Konden ze toch wat deftig zitten tijdens het wachten.

Gelukkig had ze een frigobox mee om de champagne, frisdrank, ardeense hesp en salami koel te houden.

p.s. Zelf zei ze me vannacht dat ze enorm veel respect had voor het geduldig wachten door de jongens van Wallorail. Voor haar is het maar een eenmalig iets maar de mensen van Wallorail is dat wachten dagelijkse kost.
V100

Bericht door V100 »

Fles schreef:Jammer dat een topic vol mooie foto's toch telkens weer moet verpest worden door kleinzielig gejammer over "piraterij". Zoek om te beginnen eens op wat dat woord betekent.
Nou het is erg simpel. Er zijn een aantal mensne (één in het bijzonder) die maandenlang zeer intensief bezig zijn/is geweest om iets heel speciaals in elkaar te zetten, ik denk dat jij je niet kunt voorstellen hoe onmenselijk vele energie, tijd en stress het kost om dit geregeld te krijgen. En dat terwijl men krap aan genoeg aanmeldingen had om de rit doior te laten gaan, anders was alles voor niks geweest. Die persoon doet dat verder allemaal in zijn vrije tijd en verdient er niks mee. Dus dan vind jij het belachelijk dat er mensen van de organisatie het vervelend vinden dat steeds minder mensen meegaan maar wel op eigen houtje foto's gana maken?

Kijk, het resultaat is op een gegeven moment dat de ritten helemaal niet meer georganiseerd kunnen worden en/of de motivatie om nog een monnikenwerk als dit op poten te zetten (door mensen met opmerkingen als de uwe) en dan rijdt het gewoon helemaal nooit meer, of wordt er ook niks meer bewaard - want ook dat kost vrijwilligers - en waarom zou je iets bewaren als het financieel toch niet meer te doen is om een rit te oprganiseren.

Persoonlijk denk ik dat het geld maar de 2e reden is, de minachting voor al het werk is nog het ergste

groeten
NB ik denk dat er niks mis is als iemand eens een fotooke trekt van een speciale trein als die toch in zijn buurt passeert en hij niet mee kan/wil.
Er is natuurlijk
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Wat ik wel niet versta...

Op de brief stond dat we konden opstappen in Mol om 10u15.
Dat er technische problemen zijn aan (1 van) de locs, daar kan TSP (of andere) niets aan doen.
Maar dat er dan NIEMAND die mensen die in Mol stonden te wachten ging ophalen...
Geen bus gezien daar.
De reizigerstrein reed gewoon voorbij.

En de slechte communicatie.
45min voor 1 fotostop, is da nie wa veel??
Ok, de NMBS heeft voorrang, maar waarom wordt de stop dan gewoon niet afgeblazen?

Verder chapeau!
260689

Bericht door 260689 »

V100 schreef:
Fles schreef:Jammer dat een topic vol mooie foto's toch telkens weer moet verpest worden door kleinzielig gejammer over "piraterij". Zoek om te beginnen eens op wat dat woord betekent.
Nou het is erg simpel. Er zijn een aantal mensne (één in het bijzonder) die maandenlang zeer intensief bezig zijn/is geweest om iets heel speciaals in elkaar te zetten, ik denk dat jij je niet kunt voorstellen hoe onmenselijk vele energie, tijd en stress het kost om dit geregeld te krijgen. En dat terwijl men krap aan genoeg aanmeldingen had om de rit doior te laten gaan, anders was alles voor niks geweest. Die persoon doet dat verder allemaal in zijn vrije tijd en verdient er niks mee. Dus dan vind jij het belachelijk dat er mensen van de organisatie het vervelend vinden dat steeds minder mensen meegaan maar wel op eigen houtje foto's gana maken?

Kijk, het resultaat is op een gegeven moment dat de ritten helemaal niet meer georganiseerd kunnen worden en/of de motivatie om nog een monnikenwerk als dit op poten te zetten (door mensen met opmerkingen als de uwe) en dan rijdt het gewoon helemaal nooit meer, of wordt er ook niks meer bewaard - want ook dat kost vrijwilligers - en waarom zou je iets bewaren als het financieel toch niet meer te doen is om een rit te oprganiseren.

Persoonlijk denk ik dat het geld maar de 2e reden is, de minachting voor al het werk is nog het ergste

groeten
NB ik denk dat er niks mis is als iemand eens een fotooke trekt van een speciale trein als die toch in zijn buurt passeert en hij niet mee kan/wil.
Er is natuurlijk
voila daar ben ik het volledig met eens.
Als ik gisteren zag hoe Dave volledig zich gegeven heeft voor deze reis, wel Dave proficiat.
Maar ook aan het besturingspersoneel en mijzelf (ik was de rangeerder van dienst) ook een dikke proficiat. Ondanks het slechte begin in lier en het reizigersverkeer die in de knoop zat van de nmbs door de werken op L15. Deze reis was 1 van de meest spectaculaire. Het was ook zeker niet gemakkelijk met name de loc wissels in Mol, Neerpelt, ... en de panne van de 5941.
Maar om terug te komen, mensen uit eigen streek dan die een foto maken is dood normaal die zien iets anders op die lijn en een verrassing voor hun, maar piraterij is dat ze de trein volgen om zo de onkosten te omzeilen en juist dit kan niet aanvaard worden. de beslissing om alles te laten rijden werd dan ook heel laat genomen vanwege de onkosten en deelnemers.
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,

ik ben net terug van Antwerpen, waar we nog enkele zaken in orde moesten brengen na afloop van de rit.

Ach, de eeuwige discussie ivm piraterij... Typisch dat mensen die het alleen voor zichzelf doen hier het meest neutraal tegenover staan. Dat is altijd zo geweest en dat zal helaas ook altijd zo blijven... Ik trek me op aan de positieve reacties: de mensen die netjes betaald hebben, hebben deze rit immers mee mogelijk gemaakt. Ik kan alleen maar hopen dat ik/we jullie een beetje waar voor julie geld hebben kunnen bezorgen ondanks het vele gedoe door dingen buiten onze wil om...

ivm de problemen die we gisteren hebben ondervonden:

Sja, het beloofde van tevoren al een hectische bedoening te worden, maar door dingen buiten onze wil om (klein olielek op de 5941 en het totaal verstoorde reizigersverkeer door werken én graspop) was het voor mezelf nu niet bepaald een rustig dagje uit.
Ikzelf vind voornamelijk dat het in Neerpelt beter kon. De bedoeling was om de sporen 5,6 en 7 een parallel te maken van de 3 locomotieven, maar door de vertraging stond de zon verkeerd. We hebben dan maar beslist om zo snel mogelijk te vertrekken, maar dat was zonder een reizigerstrein met 30 minuten vertraging gerekend. Gevolg: bijna iedereen stond al op de 2 punten langs de lijn toen plots de 2 treinen in Neerpelt ongepland naast elkaar kwamen te staan. Enkel de mensen van onze reizigerstrein (plus één niet-betalende persoon dus) hebben die foto kunnen maken. Achteraf gezien hadden we deze foto natuurlijk beter met de hele groep gemaakt, maar dat is door de puinhoop van het moment (ik weet niet of dit duidelijk was voor iedereen, maar het reizigersverkeer was echt een RAMP gisteren!) misgelopen.

ivm Mol: over hoeveel mensen gaat het dan? Die stop is weggevallen door een interne communicatiefout, maar ik heb niks gehoord dat er daar effectief mensen zijn blijven staan. Die konden eventueel toch ook met de 5183 mee in de tweede stuurpost?

Enfin, er zullen altijd dingen zijn die beter konden, maar veel beter dan dit ging in de gegeven omstandigheden gisteren écht niet...

Groetjes,
Steamer
Fles

Bericht door Fles »

13'erke schreef:Er hebben heel wat mensen enorm veel moeite gedaan om deze keer een goederentrein te doen rijden, dit is ook enkel doorgegaan door het inschrijvingsgeld van de deelnemers, een goederentrein is immers een zeer kostenlijke zaak. Als nu iedereen foto's langs de vrije baan begint te nemen, waarom zou je je dan nog zelf inschrijven? Voor diegene die dan wel betaald hebben is dit ook nogal lastig he, beiden hebben immers hetzelfde doel om foto's te maken.
Je mist een redelijk elementair punt. Wanneer er een rit met historisch materieel georganiseerd wordt, heb je als publiek 3 mogelijkheden:

1. Je schrijft je in voor een ritje, omdat je het maken van een rit (en uiteraard een hoop foto's) leuk, en het (bepaald forse) bedrag waard vindt
2. Je schrijft je niet in voor een ritje, omdat je met wat foto's alleen wel tevreden bent
3. Het interesseert je niet en je blijft thuis.

De mensen uit groep 1: Die hebben een leuke dag, zijn de hele dag druk met die trein, amuseren zich kostelijk. Die mensen storen zich totaal niet aan de mensen uit groep 2, ze weten dat dat erbij hoort en men loopt elkaar niet in de weg.
De mensen uit groep 2: Die gaan ergens staan, wachten tot de trein langs komt, maken 4-5 foto's en zijn daar blij mee. Okee, je hebt ook van die figuren die in een auto de hele dag achter zo'n trein aan rijden, maar dat zijn er nooit veel. Bovendien zijn alle foto's uit dit topic op dezelfde locatie gemaakt, dus dat mechanisme gaat hier niet op.
Dit is een beetje een kwestie van wat respect te hebben voor andermans inzet. Kijk, van mijn part doet iedereen wat hij wil, maar denk er gewoon in het vervolg eens over na...
Een beetje respect voor andermans inzet? En dan? Maar thuisblijven "uit respect voor andermans inzet"? Dan lopen de museumorganisaties uiteraard weer steen en been te klagen "dat er totaal geen blijk van belangstelling is, dat we het voor niets doen". Of wou je dat gaan ontkennen? Dan zou je jezelf behoorlijk klem lullen namelijk.
En als je dan toch piraterij foto's wil nemen, mij goed, maar hou deze dan voor jezelf, steek je zo de ogen van een ander niet uit...
Je mist wederom een elementair punt. Het GAAT er helemaal niet om "een ander de ogen uit te steken". Het gaat erom dat iedereen die op deze site, en sites zoals deze, komt, dezelfde interesse deelt. Wat je dus doet is anderen laten meegenieten van leuke, interessante spoorse zaken die je zelf gezien hebt. DAT is wat iedereen doet, en DAT is ook de reden WAAROM iedereen dat doet.

Maar nogmaals, mijn eerdere vraag is nog niet beantwoord. Als je dit soort foto's ziet als "piraterij" en "Verpesten", wat bezielt je dan om energie te steken in zoiets? In de vaste wetenschap dat je volgende rondrit opnieuw "verpest" zal worden door "piraten" :?:

Denk er in ieder geval voor jezelf eens over na.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

steamer schreef: ivm Mol: over hoeveel mensen gaat het dan? Die stop is weggevallen door een interne communicatiefout, maar ik heb niks gehoord dat er daar effectief mensen zijn blijven staan. Die konden eventueel toch ook met de 5183 mee in de tweede stuurpost?
We waren maar met 2 (gelukkig!) en volgens ik begrepen heb nog een TOSCI die meemoest.
Het was de tosci die tegen mij zei om te vragen of we meemochten in de cabine
We mochten maar met 4 in de stuurpost. Wat als er nog een groepje mensen meemoest met die trein :?
Of als er ouderen waren die bijna onmogelijk in de stuurpost konden :?:

De gebrekkige communicatie was ook wel wat.
Gelukkig ken ik iemand die met de bussen moest rijden en een aantal mensen die met de trein meewaren zodat we toch een beetje op de hoogte bleven.
Anders wisten we niet echt iets.
Maar daar kan TSP niet echt iets aan doen.
Het stationspersoneel riep wel eens om dat de trein vaststond ofzo en dat hij ongeveer 1u vertraging had (wat voor de reizigerstrein uiteindelijk 2.5u werd)

Ook wel 'dom' dat we daardoor 2 fotostops gemist hebben

Voor hetgeen er voorgevallen was, was de rit wel nog goed.
Maar ik heb toch wel veel negatieve reacties te horen gekregen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:
Fles schreef:Leuke foto's wel! En die lui met die Dyane, zijn die er al die tijd blijven zitten? :mrgreen:
De vrouw bij die Diane is mijn echtgenote.
Blijft de vraag wie is de man bij de Diane :?: :?: :?:
Theo
Groeten vanop de Heide
Bibke

Bericht door Bibke »

Als we nog historische NMBS materieel willen zien rijden, moet er materieel aangekocht en gerestaureerd worden. Dit kost handen vol geld.
Bovendien kost een trein laten rijden op zijn beurt ook veel geld.

Dat geld moet men halen bij betalende treinliefhebbers, die dan ook het recht hebben op exclusieve foto’s.

Weet ook dat menige van vrijwilligers, nachten, zaterdagen en soms zondagen doorgewerkt hebben. Zelf heb ik verlof genomen om dringende zaken af te werken. Daarbij mag je nog tellen dat ik ver moet rijden om te helpen restaureren. Dus het kost me ook nog brandstof voor de auto. Trouwens, ik ben niet de enige die veel kilometers moet afleggen.
Mijn echtgenote en jongste zoon waren niet altijd gelukkig door de veelvuldige afwezigheden van mezelf en mijn oudste zoon.

Maar uiteindelijk is het subliem, dat na zoveel werk, tijd, geld en energie in het restaureren van een toestel (loc, rijtuig,….) om het terug te zien/horen rijden.

Als veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht.

Wie wordt dan gestraft: de echte treinliefhebber van historisch materieel.
Fles schreef:Een beetje respect voor andermans inzet? En dan? Maar thuisblijven "uit respect voor andermans inzet"? Dan lopen de museumorganisaties uiteraard weer steen en been te klagen "dat er totaal geen blijk van belangstelling is, dat we het voor niets doen". Of wou je dat gaan ontkennen? Dan zou je jezelf behoorlijk klem lullen namelijk.
Wat een statement is dat?
Blijk van belangstelling is dat men respect heeft voor mijn (ons) werk en daardoor de rit (betalend) wil meemaken. Belangstelling van mensen die niet betalen of mee helpen, daar heb ik niets aan.
Met die belangstelling kan men geen materieel mee aankopen. Of Toch????

De rekening is simpel.
Als mensen gaan piratiseren en alles zomaar publiceren, is het niet nodig om zelf foto’s te maken tijdens betalende ritten.
MAAR dan zijn er geen inkomsten.
EN kan men geen historische treinen meer laten rijden. (Geen geld voor aankoop, materieel voor restauratie, ritten)

Wie zijn dan de verliezers? ALLE Treinliefhebbers.

BTW: Als vrijwilliger bij het TSP kan ik bepaalde ritten meemaken (overbrengingsritten, afhalen spoormaterieel,….)
Uiteraard heb ik dan exclusieve foto’s. Deze zal ik nooit publiceren voor er foto’s over in “OP DE BAAN” gepubliceerd zijn. Wil ik toch eerder foto’s publiceren dan vraag ik eerst toestemming aan het TSP bestuur.

Dit laatste is respect naar de vereniging toe met zijn abonnees en vrijwilligers.
Fles

Bericht door Fles »

dentheo schreef:
Bibke schreef:De vrouw bij die Diane is mijn echtgenote.
Blijft de vraag wie is de man bij de Diane :?: :?: :?:
:lol: :lol:

Mwoa, de rest van dit raadsel geloof ik verder wel :mrgreen:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Als ik hier kom zeggen dat ik vandaag heb ingebroken en een televisie heb buitgemaakt, gaan jullie dan ook allemaal proficiat staan roepen?
Want dat is dat sommigen doen, Profiaciat met je diefstal, zonder te zeggen dat hij eigenlijk wel zwaar fout was.
Als je illegaal foto's gaat nemen, pak dara dan niet mee uit... Zo vestig je enkel de aandacht op de fouten van jezelf...
En ik hoop dat er hier enkelen zijn die begrijpen dat de reizigers op die trein een pak geld betaald hebben om die trein te kunnen fotograferen, doet er niet toe hoeveel keer je hem op foto wilt, want, je moet het totaal pakket nemen, en dat er dan anderen zijn die zomaar even mee komen parasiteren, en dat net dat wrevel doet ontstaan.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gesloten