NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg
Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg
Men zou dus twee treinen willen vanuit Hamont:
*Hamont-Neerpelt-Overpelt-Lommel-Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Antwerpen(Berchem/Centraal)
*Hamont-Neerpelt-Overpelt-Lommel-Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Mechelen-Brussel(N/C/Z)
Die zouden allebei elektrisch kunnen rijden als Herentals-Hamont onder den draad komt. Maar dat is toch totaal absurd? Men heeft nu toch al met de IR Neerpelt-Antwerpen de aansluiting in Lier met de IC Turnhout-Brussel? En waar past Leuven in dat plaatje? Zonder de verbinding Herentals-Aarschot (of desnoods een bochtje voor Lier zodat men niet moet keren) en zonder halte in Leuven heeft een rechtstreekse trein van Noord-Limburg naar Brussel geen enkele zin. Trouwens, Lier-Mechelen is grotendeels enkelsporig, en daar zal altijd de trein Turnhout-Brussel over blijven rijden. Kan daar nog een tweede trein bij?
Het toppunt zou zijn: elektrische trein Hamont-Neerpelt-Mol-...-Antwerpen en dieseltrein Hamont-Neerpelt-Mol-(keren)-Leopoldsburg-Hasselt-(keren)-Diest-Aarschot-Leuven-Brussel! Dan hoeven ze lijn 18 niet eens meer opnieuw aan te leggen en mag het vak Mol-Hasselt zonder draad blijven! Dat ze op al die vetbetaalde consult- en studiediensten daar nog niet aan gedacht hebben...
*Hamont-Neerpelt-Overpelt-Lommel-Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Antwerpen(Berchem/Centraal)
*Hamont-Neerpelt-Overpelt-Lommel-Mol-Geel-Olen-Herentals-Lier-Mechelen-Brussel(N/C/Z)
Die zouden allebei elektrisch kunnen rijden als Herentals-Hamont onder den draad komt. Maar dat is toch totaal absurd? Men heeft nu toch al met de IR Neerpelt-Antwerpen de aansluiting in Lier met de IC Turnhout-Brussel? En waar past Leuven in dat plaatje? Zonder de verbinding Herentals-Aarschot (of desnoods een bochtje voor Lier zodat men niet moet keren) en zonder halte in Leuven heeft een rechtstreekse trein van Noord-Limburg naar Brussel geen enkele zin. Trouwens, Lier-Mechelen is grotendeels enkelsporig, en daar zal altijd de trein Turnhout-Brussel over blijven rijden. Kan daar nog een tweede trein bij?
Het toppunt zou zijn: elektrische trein Hamont-Neerpelt-Mol-...-Antwerpen en dieseltrein Hamont-Neerpelt-Mol-(keren)-Leopoldsburg-Hasselt-(keren)-Diest-Aarschot-Leuven-Brussel! Dan hoeven ze lijn 18 niet eens meer opnieuw aan te leggen en mag het vak Mol-Hasselt zonder draad blijven! Dat ze op al die vetbetaalde consult- en studiediensten daar nog niet aan gedacht hebben...
De huidige aansluiting Neerpelt-Brussel is leuk, maar bepaalde (drukke) periodes en in geval van trein defecten (gebeurt vaak),wordt deze niet gehaald, en dan krijg je een vertraging van 1 uur !!, een rechtstreekse verbinding is dus altijd beter. Het gaat trouwens niet alleen over Noord-Limburg maar ook over de Kempen hee.Rob schreef:Men zou dus twee treinen willen vanuit Hamont:
Binnen 5 jaar, waar Eric Donckier het over had in zijn redactioneel stuk, zal de trein inderdaad nog niet naar Weert doorrijden. En vooraleer dit plan definitief is, moet er geld gevonden worden. Geen sinecure, met de huidige economische toestand. Dus een beetje voorzichtigheid is wel op zijn plaats, al is hopen niet verboden.
Persoonlijk ben ik ook eerder voorstander om het Spartacusplan uit te voeren, en de trein uit Antwerpen door te trekken ipv die uit Hasselt.
Persoonlijk ben ik ook eerder voorstander om het Spartacusplan uit te voeren, en de trein uit Antwerpen door te trekken ipv die uit Hasselt.
Adler,
Ik vrees dat uw post dicht bij de waarheid aanleunt.
Ik vrees dat uw post dicht bij de waarheid aanleunt.
Een directe verbinding is natuurlijk beter. Maar ik denk dat er nog wel meer plekken zijn in Vlaanderen die graag elk uur een directe verbinding naar overal zouden willen hebben.dcr schreef: De huidige aansluiting Neerpelt-Brussel is leuk, maar bepaalde (drukke) periodes en in geval van trein defecten (gebeurt vaak),wordt deze niet gehaald, en dan krijg je een vertraging van 1 uur !!, een rechtstreekse verbinding is dus altijd beter. Het gaat trouwens niet alleen over Noord-Limburg maar ook over de Kempen hee.
De middelen die we ter beschikking hebben om treinvervoer te organiseren zijn niet onbeperkt.
Als het probleem de aansluitingen tussen Neerpelt - Antwerpen en Turnhout - Brussel is dan denk ik dat men dat gewoon moet oplossen. Kan waarschijnlijk voor veel minder dan een extra trein Neerpelt - Brussel.
In een meer één gemaakt Europa lijkt het me toch logisch, dat bijvoorbeeld "grensgebieden" een betere verbinding krijgen met steden over de grens; ik denk bv aan Eindhoven, Tilburg, Maastricht... Het is toch al te gek dat er nauwelijks verbindingen bestaan met centra die nauwelijks 25km van de landsgrens liggen. Men moet niet enkel denken aan rechtstreekse verbindingen met binnenlandse centra.
Lijn 18 alleen over laten aan een Spartacus plan lijkt me toch kortzichtig. Lijn 18 biedt immers ook zeker mogelijkheden voor het goederenvervoer (Ijzeren Rijn). En waarom zouden naburige centra, gelijk Peer en Bree, niet via de Lijn kunnen verbonden worden met een station in de buurt? Niet alles moet dan over een vrij lange busverbinding in stervorm naar Hasselt via een oververzadigd wegennet.
Lijn 18 alleen over laten aan een Spartacus plan lijkt me toch kortzichtig. Lijn 18 biedt immers ook zeker mogelijkheden voor het goederenvervoer (Ijzeren Rijn). En waarom zouden naburige centra, gelijk Peer en Bree, niet via de Lijn kunnen verbonden worden met een station in de buurt? Niet alles moet dan over een vrij lange busverbinding in stervorm naar Hasselt via een oververzadigd wegennet.
Ja, maar de Spartacuslijn moet wel een heel ander traject krijgen, meer door de dorpskernen, terwijl de lijn 18 veel te ver van de meeste kernen ligt. In beginsel was de lijn 18 dan ook vooral voor goederen bedoeld, de Limburgse steenkool naar Eindhoven en de rest van Nederland brengen. Ontsluiting van de dorpen in de buurt was van ondergeschikt belang. Voor mij, en ook voor de meeste mensen in Noord-Limburg, is dat laatste echter het belangrijkste.
De afstand tussen de dorpen en hun stopplaats aan de lijn 18 verantwoord amper een buslijn, daarvoor is de afstand dan weer te kort. Overstapvrije ritten zijn bovendien veel aantrekkelijker.
De NMBS toont hier trouwens nog maar eens dat ze een heel beperkt beeld hebben van wat lightrail kan zijn. Alsof het niet meer dan een sneltram is die Spartacus naar het noorden wil laten rijden. Ook de betere stoptrein kan wat mij betreft onder lightrail vallen. En dan zie ik als enige reden waarom de NMBS dit plan de wereld in helpt, Spartacus om zeep helpen, omdat ze schrik hebben van concurrentie op dat vlak.
De afstand tussen de dorpen en hun stopplaats aan de lijn 18 verantwoord amper een buslijn, daarvoor is de afstand dan weer te kort. Overstapvrije ritten zijn bovendien veel aantrekkelijker.
De NMBS toont hier trouwens nog maar eens dat ze een heel beperkt beeld hebben van wat lightrail kan zijn. Alsof het niet meer dan een sneltram is die Spartacus naar het noorden wil laten rijden. Ook de betere stoptrein kan wat mij betreft onder lightrail vallen. En dan zie ik als enige reden waarom de NMBS dit plan de wereld in helpt, Spartacus om zeep helpen, omdat ze schrik hebben van concurrentie op dat vlak.
-
Met alle respect, Groentje, maar zou dat niet buitengewoon uitzonderlijk zijn, dat NMBS zich vragen stelt bij concurrentie? Ik dacht altijd dat de monopoliementaliteit nog erg levendig was? Of zouden ze echt schrik beginnen krijgen in Liege?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Er is ook nergens sprake van het gedeelte Mol - Hasselt onder draad te brengen.Rob schreef:Het toppunt zou zijn: elektrische trein Hamont-Neerpelt-Mol-...-Antwerpen en dieseltrein Hamont-Neerpelt-Mol-(keren)-Leopoldsburg-Hasselt-(keren)-Diest-Aarschot-Leuven-Brussel! Dan hoeven ze lijn 18 niet eens meer opnieuw aan te leggen en mag het vak Mol-Hasselt zonder draad blijven! Dat ze op al die vetbetaalde consult- en studiediensten daar nog niet aan gedacht hebben...
En vergeet ook niet dat de NS geen vragende partij is voor een verbinding met Weert. De stad Weert zelf ook niet. In het artikel in het belang van Limburg stond ook vermeld dat ALS belgie de verbinding tot Weert wou aangaan, dat België ook de kosten moet betalen om de spoorwegstructuur tot Weert te optimaliseren.
Er wordt zowel gesproken over Hasselt-Weert als Neerpelt-Weert. Dat de Nederlandse Spoorwegen niet zo happig zijn op de plannen is bekend. Die zijn enkel geïnteresseerd in snelle en dure internationale verbindingen. NS HiSpeed zoals het heet, duur en burocratisch. De kleine lijntjes die de grens overgaan worden bewust verwaarloosd.
Een van de weinige goede dingen die privatisering met zich mee heeft gebracht, is dat er weer beweging in die lijntjes zit: Enkele lijntjes naar Duitsland zijn weer hersteld met normale (stop)treinen zonder hoge kosten en reserveringen. Naar België gaat het de NS om de intercity verbinding Rotterdam Antwerpen, daar te dure kaartjes voor verkopen uitsluitend via internet (als je het lef hebt om het via het loket te doen betaal je EUR 3,50 extra) en verder willen ze niets.
Persoonlijk hoop ik op Neerpelt-Weert. Heeft Hamont ooit een station gehad? Dan zal het leuk zijn als dat ook wordt hersteld.
Een van de weinige goede dingen die privatisering met zich mee heeft gebracht, is dat er weer beweging in die lijntjes zit: Enkele lijntjes naar Duitsland zijn weer hersteld met normale (stop)treinen zonder hoge kosten en reserveringen. Naar België gaat het de NS om de intercity verbinding Rotterdam Antwerpen, daar te dure kaartjes voor verkopen uitsluitend via internet (als je het lef hebt om het via het loket te doen betaal je EUR 3,50 extra) en verder willen ze niets.
Persoonlijk hoop ik op Neerpelt-Weert. Heeft Hamont ooit een station gehad? Dan zal het leuk zijn als dat ook wordt hersteld.
tja een vrije algemene koude onmenselijke mentaliteit daar bij ns. Als alles enkel elektronisch kan en geen enkel loket (of te weinig) je nog een service kan geven duw je ook klanten weg. Wat met mensen die geen computer hebben, geen internet en zo meer. Ik hoor het excuus al van wie heeft dat nu niet? Meer dan men denkt zou ik zo zeggen.
-
sinds kort moet je aan het loket in Nederland 10€ (!) toeslag betalen om een internationaal kaartje te kopen
(uitgezonderd voor kaartjes naar west duitsland, belgie en luxemburg ZONDER RESERVERING daar is het nog 'maar' €3,50
)
(uitgezonderd voor kaartjes naar west duitsland, belgie en luxemburg ZONDER RESERVERING daar is het nog 'maar' €3,50

Ja, en dat wast een groot en imposant gebouw.SvMp schreef:Heeft Hamont ooit een station gehad?

Er lagen daar zeer veel sporen, hoeveel weet ik niet meer.
Er was daar ook een locomotievenremise. Het gebouw zelf staat er nog.
Deze ligt redelijk ver van het spoor wat aangeeft dat er een serieuze bundel lag. Het was uiteraard ook een grensstation met douanes.
Ik heb de plaats gemarkeerd op Google Earth.
p.s. Ik weet niet hoe ik van hier uit een link naar die plaats op Google Earth kan/moet leggen. Kan iemand me dat uitleggen?
Wanneer de NMBS nu op de proppen komt met een spoorplan voor Noord-Limburg, dan is dat zeker niet uit "menslievende" overwegingen.Steven schreef:tja een vrije algemene koude onmenselijke mentaliteit daar bij ns.
Het merkwaardige is dat reeds in mei 2004, meer dan 5 jaar geleden dus, de Vlaamse Overheid een studie heeft laten uitvoeren (STIMULI studie) wat resulteerde in het plan "Concept Regionet Limburg" van de Lijn. Daaruit is dan later het fameuze Spartacusplan voortgevloeid.
In dat oorspronkelijke plan Regionet Limburg stelt de Lijn voor om een aantal nieuwe regionale spoorverbindingen te bouwen in Limburg met lichte dieselmotorstellen, o. a. een verbinding Hasselt-Helchteren-Peer-Neerpelt-Hamont-Weert.
Meer dan 5 jaar later komt de NMBS nu met een eigen gelijkaardig plan voor de dag.
Is dit misschien ingegeven door het feit dat vanaf 2010, iedereen binnen de EU grensoverschrijdend reizigersvervoer mag aanbieden ?
Voelt de NMBS nu al de mogelijke concurrentie aankomen van de Lijn of andere mogelijke vervoersmaatschappijen ?
En willen ze met dit plan nog eens iedereen duidelijk maken dat alleen zij reizigerstreinen in België zullen laten rijden ?
Nog een interessant detail: de huidige directeur-generaal Reizigers bij de NMBS was directeur van de Lijn Limburg toen het plan Regionet Limburg werd voorgesteld.
Ik heb nooit beweerd dat de nmbs de meest menslievende firma is. Wat ik wilde zeggen is dat de manier waarop de NS met grove borstel door de stationsgebouwen en bijhorende loketten geveegd heeft koud en onpersoonlijk was. Ik kan hun motivatie begrijpen om kosten te willen besparen en dergelijk meer maar als mens heb ik er minder begrip voor. Een station (of beter gezegd stopplaats) met enkel maar wat panelen en een automaat komen altijd ijskoud over, hoe proper en verzorgd het ook mogen zijn. Het gevoel van onpersoonlijk komt dan snel naar boven. Als het grootste deel van uw net uit dergelijke stations is opgebouwd tot de middelgrote stations toe dan gaat zoiets zelf op je imago als firma kleven. De SBB en RhB (om twee Zwitserse spoorbedrijven te noemen) hebben ook redelijk veel en degelijke automaten staan maar hebben daarom niet echt een kaalslag in stations gehouden zoals dat in Nederland gebeurd is. Wat Limburg betreft kan ik enkel zeggen dat ik blij voor hen ben dat er een plan is en hoe sneller ze daar de uitvoering van te zien krijgen hoe beter of dit nu nmbs is of de lijn is voor mij effe ondergeschikt. Zolang het uitgevoerde maar degelijk en nuttig is.