Pagina 2 van 2

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Geplaatst: 02 aug 2009, 22:22
door Shrek
dentheo schreef: Inderdaad.
Shrek was de treinbovenleiding eigenlijk wel kapot ?
Precies alsof die hoogspanningskabels er overheen lagen, palen leken mij ook nog recht.
Er was inderdaad bijna geen schade aan. Enkel de ophanging van de glasvezelkabel is verbogen, maar die is niet eens vervangen. Wel hebben ze de 3kv isolator vervangen, hoewel daar volgens mij geen schade aan was. Zoals ik al eerder zei vielen de kabels vooral op de omstaande bomen en lagen er maar 2 echt op de bovenleiding. Het zou wel kunnen dat er in het onderstation meer schade was, een kabel met 380000 volt op kan een deftige kortsluiting geven :)

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Geplaatst: 03 aug 2009, 03:32
door Bordensteker
Shrek schreef:
Bordensteker schreef: Er worden daar moderne verrijdbare constructies gebruikt om eventueel neerhangende of vallende kabels vrij te houden van onderliggende (spoor)wegen. Deze machines of werktuigen lijken enigszins op een mobiele kraan maar dan met een lange vakwerkarm met breed uitstekende dwarsbalken, en steunend op een staander aan de andere zijde van het te overbruggen grondgebied.
Deze?

Misschien komt dat dan ook wel bij de heropbouw van de hoogspanningslijn in lint te staan :)
Ja, die bedoel ik! Op deze foto van dezelfde opstelling zie je dat het twee zulke installaties zijn die op die plaats kennelijk naast elkaar nodig zijn, de ene iets minder ver uitgeschoven dan de andere. Bij elke grijze kolom links hoort een gele horizontale uitschuifbare arm die op een witte vakwerkpoot rechts rust.
Je kunt het ook zien als een grijze onderarm met een gele telescopische bovenarm en aan het eind een witte hand. Don't try this at home, however. :mrgreen:

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Geplaatst: 06 jul 2010, 07:54
door Shrek
Tijd om hier eens aan verder te doen :)

We waren zomer 2009, in juli waren 2 hoogspanningsmasten omgevallen.
Omdat de bouw van een nieuwe, stevige hoogspanningsmast redelijk lang duurt werd besloten om een noodlijn te bouwen.
De hoogspanningslijn door Lint is immers onmisbaar voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Bepaalde gebieden lagen op dat moment maar een blikseminslag weg van een blackout... Een noodlijn was dus absoluut nodig.
Deze lijn kwam ten oosten van het vernielde tracé en gaat door landbouw- en bosgebied.
Omdat we in België leven moet er voor alles natuurlijk een vergunning aangevraagd worden, voor een tijdelijke hoogspanningslijn is het niet anders. Pas eind augustus was deze er en kon er met de bouw begonnen worden.
Hiervoor moeten eerst de bomen op het traject gesnoeid worden, vervolgens bouwt men een stalen V-constructie op die met kabels wordt vastgezet. Dit gaat zeer snel: het bouwen zelf van de hele tijdelijke lijn duurt maar een weekje
Het kleine hoogspanningslijntje (723/722) hangt net iets te laag om er een tijdelijke hoogspanningslijn onder door te trekken, daarom worden de onderste kabels weggehaald en blijft alleen lijn 723 in dienst.

Op de foto zie je een tijdelijke hoogspanningsmast liggen voor de montage, lijn 723 op de achtergrond (en nog verder weg lijnen 60/61 en 138/139).


Waar de noodlijn een weg kruiste werd een houten constructie geplaatst, zowel langs de weg als erover. Erlangs om te voorkomen dat tijdens de opbouw een kabel op de weg zou vallen, erover om te vermijden dat een te hoge vrachtwagen vuurwerk zou maken.


De omgevallen hoogspanningspalen zijn inmiddels opgeruimd, het bos is ook al gekapt.


Zo ziet een afgewerkte noodmast eruit, de container links is de verpakking ervan.


De isolatoren van de noodmasten zijn gemaakt van een zeer goed isolerende kunststofsoort, duur spul dus :wink:


Even terug naar de treintjes:
Om absoluut zeker te zijn dat er nooit een kabel of trekkoord op de bovenleiding terecht komt wordt er een net over gespannen.
Zeer kleurrijk allemaal:


Ook de pyloon ten noorden van de spoorweg, die scheef stond maar niet omgevallen was, is inmiddels afgebroken. De fundering moet nog uitgegraven worden.


Tegen de winter is ook de bouwvergunning voor de definitieve masten er en kunnen die ineengezet worden.
Een reusachtige meccano:


De nieuwe pylonen zien er misschien hetzelfde uit als de oude, maar ze zijn weldegelijk steviger uitgevoerd.


De katrollen waarmee de hoogspanningskabels op hun plek getrokken worden:


Het trekken van de kabels zelf is niet zo goed te zien, maar het komt hierop neer:


In maart wordt dan begonnen met het trekken van de kabels, maar er loopt iets grondig mis. Een zware kabel van lijn 61 schiet los en valt op de onderliggende lijn 138. Een kortsluiting en veel schade zijn het resultaat.
Met hulp van een grote kraan worden de masten en kabels van lijn 138 gerepareerd:


Tegen het einde van de lente is lijn 61 dan eindelijk definitief gerepareerd. De noodlijn wordt afgebroken, aan lijn 60 wordt de laatste hand gelegd:

Intussen is ook lijn 60 klaar, de situatie is dus weer zoals voor de zware storm van juli vorig jaar.
Ik kijk alvast uit naar het volgende zware onweer :mrgreen:

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Geplaatst: 06 jul 2010, 17:35
door Bibke
Mooie reportage.
Maar bedoel je niet de zomer van 2009?

Re: Lint - hoogspanningslijnen en L 13

Geplaatst: 06 jul 2010, 18:00
door Shrek
Bibke schreef:Mooie reportage.
Maar bedoel je niet de zomer van 2009?
Inderdaad :P
Merci