6 uur met trein van kust tot Hasselt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door K V B »

In 2002 was er in het Westen van Zwitserland een grote "Expo" die een paar maanden duurde, en waar heel veel volk naar trok. Daarvoor legde de SBB dus een hele zomer lang extra treinen in, afhankelijke van het weer.

Dat hadden ze als volgt georganiseerd: Er werd een folder uitgegeven waar elke extra trein in stond, met een aantal kleurcodes. Ik geloof dat ze geel, groen en blauw gebruikten. Normale treinen die altijd reden werden op een witte achtergrond gedrukt.
's ochtends werd dan op de radio tijdens het weerbericht aangekondigt welke kleur voor die dag gold. Dat stond ook op de displays in de stations. Zo was het mogelijk om het aanbod van de treinen aan het weer (en de verwachtte toeloop) aan te passen, en dat op een eenvoudige manier aan het publiek te communiceren.
Een ideetje voor de NMBS mischien?
Adler

Bericht door Adler »

ostbahnhof schreef:'t zal inderdaad zijn zoals enkelen hier reeds gezegd hebben: de niet frequente reizigers durven niet te veel "treinhoppen"
ach ja, en als't druk is aan zee dan doe je er met de auto ook uren over om terug in het binnenland te geraken,
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat iemand die niet elke dag de trein neemt en weet dat er elk uur een rechtstreekse trein is tussen zijn vertrekpunt en zijn eindbestemming, zich niet in een onbekend avontuur gaat storten om dan 2 of 3 keer over te stappen in een station waarmee men niet vertrouwd is.
Trouwens als je op de treinplanner gaat zoeken naar de verbinding Blankenberge-Diepenbeek, dan krijg je enkel de rechtstreekse treinen te zien, wat ook logisch is.
Je kan toch niet van iemand verwachten die eens met de trein naar zee gaat, dat hij eerst uren zit te zoeken op internet om alle mogelijke combinaties uit te dokteren.

De vergelijking met de autofiles die verschillende hier maken, vind ik ook volslagen misplaatst.
Er zijn files met de auto, dus moet je ook niet klagen als je er 6 uur overdoet met de trein, is dan de redenering.
Het is verdorie om die files te vermijden dat iemand met de trein gaat.
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Een ideetje voor de NMBS mischien?
Verwacht je nu echt zoveel creativiteit van de NMBS ?
Ze hebben nu al alle extra mooiweertreinen afgeschaft, "omdat ze de planning in de war stuurden".
Enfin, dat is de officiële reden, de echte reden zal wel wat anders zijn.
Bibke

Bericht door Bibke »

13'erke schreef:Ik blijf het wel jammer vinden dat de treinen naar de kust zo gepromoot worden, maar dat het juist deze zijn die vaak met vertraging rijden of gewoonweg afgeschaft of geannuleerd worden. Ik weet wel dat het probleem is dat zoveel mogelijk mensen op hetzelfde tijdstip willen terugkeren, maar het zou toch wel beter kunnen. :(
Voilà, nagel op de kop.
Bibke

Bericht door Bibke »

Als de NMBS geen extra treinen meer inlegt, ligt dat volgens mijn niet zozeer aan de NMBs zelf maar wel aan Infrabel.
Ik heb woensdag met een TB in Oostende gesproken die nog een extra trein moest verzekeren naar Brussel-Zuid.
Dus de NMBS wil wel maar hij zei ook dat het probleem ging zijn dat hij waarschijnlijk leeg ging rijden omdat men (ik denk Infrabel) deze trein achter de normale treinen i.p.v. ervoor stak. En mensen blijken zowieso bang te zijn van extra treinen.
Adler

Bericht door Adler »

Bibke schreef:Dus de NMBS wil wel maar hij zei ook dat het probleem ging zijn dat hij waarschijnlijk leeg ging rijden omdat men (ik denk Infrabel) deze trein achter de normale treinen i.p.v. ervoor stak. En mensen blijken zowieso bang te zijn van extra treinen.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat, als alle normale treinen stampvol zitten, en er is een extra trein die 5 minuten later vertrekt en waarvan de bestemming duidelijk is aangegeven op het perron, de mensen niet op die trein zouden durven stappen, alleen omdat het een extra trein is.
Er zijn toch ook nog omroepinstallaties en treinbegeleiders om alles in goede banen te leiden.
Bibke

Bericht door Bibke »

Adler schreef:
Bibke schreef:Dus de NMBS wil wel maar hij zei ook dat het probleem ging zijn dat hij waarschijnlijk leeg ging rijden omdat men (ik denk Infrabel) deze trein achter de normale treinen i.p.v. ervoor stak. En mensen blijken zowieso bang te zijn van extra treinen.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat, als alle normale treinen stampvol zitten, en er is een extra trein die 5 minuten later vertrekt en waarvan de bestemming duidelijk is aangegeven op het perron, de mensen niet op die trein zouden durven stappen, alleen omdat het een extra trein is.
Er zijn toch ook nog omroepinstallaties en treinbegeleiders om alles in goede banen te leiden.
Ja Steven, maar dat beweerde die TB die regelmatig extra treinen vanuit Oostende naar het binnenland moet verzekeren. Hij was ± 50 jaar oud en sprak uit ervaring.
Zijn bewering was dus wel dat men extra treinen voor de reguliere moet steken. Dan gebruiken de reizigers deze treinen wel. Als ze erna gepland zijn, blijven ze leeg.
gysev

Bericht door gysev »

Adler schreef:
Trouwens: Infrabel verkoopt rijpaden aan de NMBS die door de NMBS gevraagd worden. Het is dus de NMBS die beslist heeft van een extra trein later in te leggen. Dat is ook normaal want als je een extra trein vroeger inlegt zijn nog niet alle potentiële reizigers in het station. Het grootste probleem is volgens mij dat de gemiddelde reiziger een kuddedier is en dus:
- absoluut in het midden van de trein wil instappen ook al is er nog plaats vooraan en achteraan;
- er niet aan denkt van een extra trein te nemen, ook al is die maar 5 minuten later, want hij wil "zo snel mogelijk" thuis zijn. Diezelfde houding zie je ook in het wegverkeer.
Adler

Bericht door Adler »

Ik denk toch wel dat we nu niet meer over het oorspronkelijke probleem bezig zijn van de man uit Diepenbeek.
1) Die heeft meer dan 5 minuten gewacht, namelijk 2 uur.
2) Er waren daar geen extra treinen en volgens de woordvoerdster van de NMBS is het systeem van de extra treinen bij mooi weer afgeschaft.
Bibke

Bericht door Bibke »

Adler schreef:Ik denk toch wel dat we nu niet meer over het oorspronkelijke probleem bezig zijn van de man uit Diepenbeek.
2) Er waren daar geen extra treinen en volgens de woordvoerdster van de NMBS is het systeem van de extra treinen bij mooi weer afgeschaft.
En toch heb ik woensdagavond tss 18u30 en 18u45 gepraat met een TB die een extra trein moest verzekeren tss Oostende en Brussel-Zuid. Raar dus, die opmerking van de woordvoerdster van de NMBS.
sybic

Bericht door sybic »

Adler schreef:Ik denk toch wel dat we nu niet meer over het oorspronkelijke probleem bezig zijn van de man uit Diepenbeek.
Hij had minstens een trein naar Hasselt kunnen nemen, maar dat is niet rechtstreeks naar Diepenbeek dus nemen de mensen die niet.
Er rijden tussen 17u en 19u30 toch wel wat toeristentreinen vanaf de kust hoor maar net die ene vaste dienst rijdt naar Diepenbeek.
En zoals Bibke zei, die extra's nemen de mensen echt niet als de normale trein ervoor zit. Want ze redeneren zo:
Waarom zou ik die trein erna nemen, met deze ben ik er eerder want hij vertrekt vroeger. Daarenboven staat die trein er nu al. Die extra trein zal wss ook wel vol zitten.
Kheb het genoeg gezien hoor, en die TB zal ook wel uit ervaring spreken.

Waar de nmbs wel schuld treft volgens mij is de gebrekkige communicatie. Er zouden echt TBG of stationchefs op het perron de reizigers moeten informeren en sturen (om niet te zeggen pushen) om die toeristentreinen te pakken en zo een betere spreiding te krijgen.
260689

Bericht door 260689 »

Moest de man de trein van 18u20 ICT 6762 Blankenberge Neerpelt die uitzonderlijk nu via Hasselt en vandaar de IC 1518 Hasselt (20u51) Genomen zou hebben naar Diepenbeek (21u03) was die man 10min later vertrokken in Blankenberge en zou deze op het zelfde tijdstip toekomen dan als die de IC-E van Blankenberge (18u10) rechtstreeks naar Diepenbeek (21u03) genomen hebben.

Om 18u52 had hij de L trein 689 naar Kortrijk kunnen nemen en in Brugge (19u03) afgestapt zijn en daar overstappen op de ICT 6853 Oostende/Brugge (19u15)-Hasselt (21u38) en vanuit Hasselt den IR 2920 (21u44) naar Diepenbeek (21u51)
gysev

Bericht door gysev »

Naast de T-treinen waren er gisterenavond (06.08) nog minstens 5 Extra treinen vanuit Blankenberge naar Brussel en de IC1522 die normaal maar tot FBMZ rijdt werd verlengd tot Leuven omdat er nog veel volk opzat. Waar die bewering vandaan komt dat er geen EXT's waren weet ik niet maar het is 100% foute informatie.
Adler

Bericht door Adler »

gysev schreef:Naast de T-treinen waren er gisterenavond (06.08) nog minstens 5 Extra treinen vanuit Blankenberge naar Brussel en de IC1522 die normaal maar tot FBMZ rijdt werd verlengd tot Leuven omdat er nog veel volk opzat. Waar die bewering vandaan komt dat er geen EXT's waren weet ik niet maar het is 100% foute informatie.
Het bericht dat de mooiweertreinen zijn afgeschaft heeft in verschillende kranten gestaan en telkens wordt verwezen naar NMBS-woordvoerdster Frieke Neyrinck.
Ja zeg, als nu ook de woordvoerders van de NMBS het niet meer weten, waar zijn we dan nog mee bezig ?
Steve

Bericht door Steve »

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom mensen steeds per se naar Blankenberge willen, of all places. Zo ontzettend druk. Naar Oostende is het al ietsje leefbaarder (ook al door het grotere treinaanbod), en zeker naar de hele westkust.
Plaats reactie