Dubbeldektreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door K V B »

Joris schreef: Neenee, IC2000, dát zou veel beter zijn! Die kunnen bovendien ook 200kmph, en het zijn zeer confortabele rijtuigen.
Als het kan de resto en de minibar erbij bestellen.
Het enige nadeel is dat ze niet drukdicht zijn (wat tussen Bern en Zürich wel lastig is op de NBS), maar dat zijn veel hedendaagse rijtuigen volgens mij niet...
De IC2000 rijtuigen zijn eigenlijk wel drukdicht. Ik zit dagelijks opde IC Bern - Zürich, en merk niks van drukvariaties.
Wel heeft de airco ook hier wat moeite met de hoge temperaturen (het is hier de afgelopen week elke dag 35 geweest) maar ze bleven het wel doen, en eigenlijk is het wel best dat men bij zulke hoge temperaturen het interieur niet te koud maakt...

Het concept met doorgaande bovenverdieping is ideaal voor IC treinen, en de SBB houdt er gelukkig aan vast. Er loopt op dit moment in Zwitserland een aanbesteding voor nieuwe dubbeldekstreinen, (een honderdtal stellen in totaal!) en een van de eisen in het lastenboek is dat de bovenverdieping doorgaand is over het hele stel.
LHOON

Bericht door LHOON »

K V B schreef:Het concept met doorgaande bovenverdieping is ideaal voor IC treinen.
Dit is reeds jaren gebruikelijk in Amerika, maar is dit te verenigen met het beperkte laadprofiel hier?
treinbruno

Bericht door treinbruno »

De TGV duplex heeft dat ook
nadeel is wel dat het langer duurt om veel mensen in/uit te laten stappen
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

LHOON schreef:
K V B schreef:Het concept met doorgaande bovenverdieping is ideaal voor IC treinen.
Dit is reeds jaren gebruikelijk in Amerika, maar is dit te verenigen met het beperkte laadprofiel hier?
Een superliner gaat in België niet in het profiel passen, maar ik denk dat een IC2000 rijtuig wel past. Ik ga thuis eens de afmetingen opzoeken en kijken of dat binnen het gebruikelijke Belgische profiel past.
K V B

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:De TGV duplex heeft dat ook
nadeel is wel dat het langer duurt om veel mensen in/uit te laten stappen
Mijn ervaring met de IC2000 is dat dit wel meevalt. Er kunnen twee personen tegelijkertijd door de deur, en er zijn twee deuren per rijtuig. En vergeet niet dat instapr slechts 550mm boven de rail is. Op stations waar men de perronhoogte op de nieuwe standaard gebracht heeft heb je zo een niveauvrije instap.

Al ga je die inderdaad niet voor stoptreintjes inzetten. Daar wil je materiaal dat stops van 30 seconden toelaat.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Op de NBS tussen Bern en Olten moesten door die vele tunnels m'n oren vaak 'klakken', wat ik vrij vervelend vond, vandaar m'n opmerking ivm hun drukdichtheid.
Verder heb ik het in Zürich eens getimed, en op een 1 á 2 minuten was dat hele rijtuig leeg. Dat je daar gewoon zonder niveauverschil het rijtuig uit kan (vergelijk dat maar eens met een M6!), laat het echt wel vlot verlopen. De trap van boven naar beneden in het rijtuig zelf is ook breed, waardoor die ook wel wat meer volk kan slikken.
Geef mij maar een IC2000 ipv een M6!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Knipex

Bericht door Knipex »

Een ander voordeel is de instap op perronhoogte. Zeker handig met bagages.
Bij M6 moet je klauteren.
dentheo

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
Waarom niet ? Er is beneden GEEN doorgang...
Ik weet wel niet meer of het boven een schuifdeur is (die zou door het dak kunnen prikken als ze opengaat... :wink: :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON

Bericht door LHOON »

dentheo schreef:
LHOON schreef:
Waarom niet ? Er is beneden GEEN doorgang...
Ik weet wel niet meer of het boven een schuifdeur is (die zou door het dak kunnen prikken als ze opengaat... :wink: :wink:
Het laadprofiel is veel breder, de bovenzijde van het rijtuig is vrijwel rechthoekig:
Afbeelding http://www.flickr.com/photos/lhoon/2280927197/
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

in de TGV duplex kan je ook enkel maar van wagon veranderen via de bovenste verdieping ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Talgo's 22-rijtuigen zijn doorloopbaar op beide verdiepingen.

PDFje (auf Deutsch)
Steven

Bericht door Steven »

Wat de IC2000 rijtuigen betreft ziet die doorgang er al volgt uit

langs buiten op het eind van een rijtuig Afbeelding langs binnen Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Trammist

Bericht door Trammist »

Zie ik daar nog een asbak op die laatste foto? :roll: Mag je daar nog altijd roken???

Dat speelhoekje is wel een zeer leuk idee, zou veel jengelende kinderen kunnen vermijden tijdens lange treinritten :D
Steven

Bericht door Steven »

de foto's komen allemaal uit het archief van railfaneurop ;-) het zijn niet de meeste recente foto's van elk rijtuig. Hou daar rekening mee.
celtjan

Bericht door celtjan »

Shrek schreef:
Stijn82 schreef:En wat gaat er met die stormram 27'en gebeuren? Die lijken me toch minder geschikt om andere diensten te rijden, aangezien ze steeds in de juiste richting georiënteerd moeten staan en je niet overal kan driehoeken.
De gewone koppeling is zo weer geïnstalleerd hoor :wink:
Of gewoon in vaste TD samenstelling met M4.
Plaats reactie