Pagina 2 van 3

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 09:45
door dentheo
Steven schreef: Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Denk jij echt dat het DRIE maand duurt om en piloot van Cargo "bij te schaven" voor mensentransport ???

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 09:59
door nighttrain
dentheo schreef:
Steven schreef: Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Denk jij echt dat het DRIE maand duurt om en piloot van Cargo "bij te schaven" voor mensentransport ???
Steven heeft gezegd overschakelen van Airbus naar Boeing.
Dacht onlangs gelezen te hebben over een periode van 3 maand om de overstap te maken van A320 naar A340.
3 maand zijn maar +/-50 werkdagen in een ploegensysteem,dus dit lijkt me realistisch.
Theoretische opleiding materieel, praktijk lijnstudie en certificatie theorie en praktijk

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 10:54
door Teach2
Dacht onlangs gelezen te hebben over een periode van 3 maand om de overstap te maken van A320 naar A340.
3 dagen, geen 3 maanden.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 10:58
door nighttrain
Teach2 schreef:
Dacht onlangs gelezen te hebben over een periode van 3 maand om de overstap te maken van A320 naar A340.
3 dagen, geen 3 maanden.
bron het laatste nieuws, en inderdaad ze spreken van 2 maand maar hoeveel werkdagen bedoelen ze ,ik denk dat we aan het kommaneuken ijn over enkele 10 tal dagen.

Hoewel het contract volgens De Weerdt in principe ingaat van zodra de notificatie Hi Fly bereikt, zal het nog een tweetal maanden duren voor het geleasede vliegtuig, een Airbus A330, volledig operationeel zou zijn. Defensie koos voor een "dry lease", waarbij enkel het vliegtuig wordt gehuurd, niet de bemanning. "We hebben nu 2 A310's. Piloot en bemanningsleden moeten nu omschakelen naar de A330. Dat kan 1 à 2 maanden duren. Normaal zullen we dan volledig operationeel zijn."

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 11:19
door jan_olieslagers
Steven schreef:Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).

Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
De vergelijking met het vliegtuis is wat ongelukkig, ik denk dat het voor een piloot minder verschil maakt dan voor een treinbestuurder of er nu goederen of passagiers vervoerd worden, of zelfs een mix. (dit laatste is in de vliegerij behoorlijk gebruikelijk, bv. SNBA naar Afrika, terwijl het met treinen niet veel gebeurt, denk ik, toch niet hier in België. Ook wel een kwestie van organistie en voorgeschiedenis, zeker?)

Het veiligheidsargument is natuurlijk primordiaal, maar lijkt me hier eens te meer gebruikt te worden als schaamlapje om inherente immobiliteit achter weg te stoppen. NMBS houdt niet van veranderingen en zeker niet van snelle veranderingen. Voor één keer een punt waar directie en vakbonden overeenkomen!

Moest men het echt willen dan weet ik zeker dat er een oplossing mogelijk is met minder dan drie maand conversietijd, en met volle respect voor de veiligheidsprocedures. Of anders zijn de procedures overdreven zwaar.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 11:46
door Adler
jan_olieslagers schreef:NMBS houdt niet van veranderingen en zeker niet van snelle veranderingen. Voor één keer een punt waar directie en vakbonden overeenkomen!
Op sommige punten vragen de vakbonden wel veranderingen, zoals bijvoorbeeld voor de vertrekprocedure, die steeds maar weer voor ergernis en onveilige toestanden zorgt en zal blijven zorgen.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 11:54
door nighttrain
jan_olieslagers schreef:
Steven schreef:Je kan iemand die met wat cargo naar kijfhoek bolt niet zomaar opsturen met een benelux. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Zeker nu er meer controle is op brevet en bijlagen (deze laatste vermeld de kennis van materiaal en lijnen).

Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
De vergelijking met het vliegtuis is wat ongelukkig, ik denk dat het voor een piloot minder verschil maakt dan voor een treinbestuurder of er nu goederen of passagiers vervoerd worden, of zelfs een mix. (dit laatste is in de vliegerij behoorlijk gebruikelijk, bv. SNBA naar Afrika, terwijl het met treinen niet veel gebeurt, denk ik, toch niet hier in België. Ook wel een kwestie van organistie en voorgeschiedenis, zeker?)

Het veiligheidsargument is natuurlijk primordiaal, maar lijkt me hier eens te meer gebruikt te worden als schaamlapje om inherente immobiliteit achter weg te stoppen. NMBS houdt niet van veranderingen en zeker niet van snelle veranderingen. Voor één keer een punt waar directie en vakbonden overeenkomen!

Moest men het echt willen dan weet ik zeker dat er een oplossing mogelijk is met minder dan drie maand conversietijd, en met volle respect voor de veiligheidsprocedures. Of anders zijn de procedures overdreven zwaar.
Stel je voor dat er een jammerlijk ongeluk gebeurt met 1 van die personneelsleden ,dan is België te klein moest uitlekken dat ze een stoomcursus van 1 maand zouden hebben ondergaan. En het is maar goed ook dat alle met veiligheid gerelateerde beroepen de snelheid van opleiding op het 2de plan komt.Ik heb ook zo eens een opleiding "rijden en stoppen T82" gehad overdag,wel als de eerste keer de nachtdienst opgaat met dit nieuw tuig ben je hééééél umble ,hopende dat alles goed gaat gaan. Nieuwe geluiden,instrumenten maar ja dat hoor niet vaop een forum in de confortabele bureaustoel.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:02
door K V B
nighttrain schreef: Dacht onlangs gelezen te hebben over een periode van 3 maand om de overstap te maken van A320 naar A340.
3 maand zijn maar +/-50 werkdagen in een ploegensysteem,dus dit lijkt me realistisch.
Dat heb je waarschijnlijk fout gelezen. Een van de voordelen van Airbus (waar ze zelf graag op wijzen) is dat al hun vliegtuigen dezelfde cockpit hebben. Daardoor kan een piloot die bijvoorbeeld een A320 kent zonder bijkomende training ook een A319 0f A321 vliegen, en met een korte training ook een A340, of zelfs een A380. De transitie training van een A320 naar een A380 duurt bijvoorbeeld maar 13 dagen.
(Ik heb overigens deze zomer de Airbus fabriek in Toulouse bezocht. Is best indrukwekkend.)
Theoretische opleiding materieel, praktijk lijnstudie en certificatie theorie en praktijk
Nu vraag ik mij af of men niet beter (zoals bij sommige andere spoorwegmaatschappijen) alle machinisten gewoon in een pool ondergebracht had. Ik denk dat het leuker is voor een machinist om zowel goederen als reizigers te rijden, en zo blijft de kennis voor alle types materieel en alle lijnen ook op pijl.

En ik vraag me af of men ook niet wat van de luchtvaart kan leren. Een piloot kan alles wat hij moet weten om te vliegen naar een luchthaven waar hij nog nooit was uit een paar boeken halen. Waarom kan dat bij de spoorwegen niet?

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:04
door Steven
Ik hoor ze het hier allemaal graag vertellen effe een stoomcursus geven om te veranderen van type en aard van treinen. Als je een open boek wil voor catastrofes doet u gerust verder van achter uw bureau. Denken dat je het warm water kan uitvinden door te zeggen dat zoiets sneller moet kunnen geeft voor mij maar 1 bewijs. Leer het vak eerst en besef dat er meer komt bij kijken dan vooruit kijken door het eerste raam van de trein. Een loc ken je best door en door voor je er de eerste keer mee gaat rijden. Een lijn ken je ook best voldoende (het zal anders uw station maar eens zijn dat die bestuurder vergeet). De verschillen in vertrekprocedure bij goederen en reizigers zijn ook voldoende groot. Om nog te zwijgen van andere procedures die eigen zijn aan goederen of reizigers. Alles moet hier steeds sneller optimaler en zo meer. Volgens mij hebben sommige hier zelf al een CPU in hun hoofd zitten ipv een stel hersens. Ik vind het gewoon raar en lastig te moet vaststellen dat als ik iets zeg ivm veiligheid dat iedereen dat vele dat hier weglachen onder de noemer van snelheid, rendabiliteit en zo meer.
Ik zal u een tip geven de spoorwegen hebben ooit de opleidingen al verkort gehad en men is er van teruggekomen.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:07
door Steven
K V B schreef:
Nu vraag ik mij af of men niet beter (zoals bij sommige andere spoorwegmaatschappijen) alle machinisten gewoon in een pool ondergebracht had. Ik denk dat het leuker is voor een machinist om zowel goederen als reizigers te rijden, en zo blijft de kennis voor alle types materieel en alle lijnen ook op pijl.
wij werken al met een soort pool, elke bestuurder zit in een soort reeks die X aantal types en lijnen kent. Doch nadeel aan dat systeem is als je te veel moet kennen dat je van al dat verschillend gedoe te weinig ziet op jaarbasis om het nodig degelijk te kunnen uitvoeren. van alles een beetje (zeker als de massa groot is) zorgt er voor dat je van alles juist te weinig doet en je meer als een zenuwpees vooraan zal zitten ipv comfortabel en vertrouwd met het geheel. Het is gewoon een kwestie van balans. Nu zal er in de toekomst daar wel een zekere veranding in komen wat reizigerstreinen betreft. Aangezien we 120 loks reeks 18 gaan hebben en 305 desiro stellen zal er een zekere uniformiteit opreden wat het wisselen en aanpassen eenvoudiger maakt. Maar heden is dit veel lastiger.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:09
door K V B
Steven schreef:Ik hoor ze het hier allemaal graag vertellen effe een stoomcursus geven om te veranderen van type en aard van treinen.
Ik vraag me overigens af of het woord stoomcursus niet ergens uit de spoorwegwereld afkomstig is...

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:14
door Steven
Dat is dan weer een andere discussie.

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 13:20
door nighttrain
K V B schreef:
nighttrain schreef: Dacht onlangs gelezen te hebben over een periode van 3 maand om de overstap te maken van A320 naar A340.
3 maand zijn maar +/-50 werkdagen in een ploegensysteem,dus dit lijkt me realistisch.
Dat heb je waarschijnlijk fout gelezen. Een van de voordelen van Airbus (waar ze zelf graag op wijzen) is dat al hun vliegtuigen dezelfde cockpit hebben. Daardoor kan een piloot die bijvoorbeeld een A320 kent zonder bijkomende training ook een A319 0f A321 vliegen, en met een korte training ook een A340, of zelfs een A380. De transitie training van een A320 naar een A380 duurt bijvoorbeeld maar 13 dagen.
(Ik heb overigens deze zomer de Airbus fabriek in Toulouse bezocht. Is best indrukwekkend.)
Theoretische opleiding materieel, praktijk lijnstudie en certificatie theorie en praktijk
Nu vraag ik mij af of men niet beter (zoals bij sommige andere spoorwegmaatschappijen) alle machinisten gewoon in een pool ondergebracht had. Ik denk dat het leuker is voor een machinist om zowel goederen als reizigers te rijden, en zo blijft de kennis voor alle types materieel en alle lijnen ook op pijl.

En ik vraag me af of men ook niet wat van de luchtvaart kan leren. Een piloot kan alles wat hij moet weten om te vliegen naar een luchthaven waar hij nog nooit was uit een paar boeken halen. Waarom kan dat bij de spoorwegen niet?
Ja ik had inderdaad fout gelezen het was 2 maand ipv 3 het artikel kwam uit het laatste nieuws ivm de leasing voor de belgische regering.
Ja maar het is pijnlijk te moeten constateren dat ze op hetzelfde type vliegtuig verschillende sondes waren gemonteerd om de snelheid te bepalen,en het resultaat is dat er nu 2 op de zeebodem liggen .
Volledig het vliegwezen en treinen vergelijken is ook nietgoed. En er bestaan best wel wat luchthavens waar de piloten op leren vliegen en niet zomaar op losgelaten worden. Alsook het feit dat ze toch minstens met 2 zijn scheelt ook een slok op een borrel.
Nemen we daarbij dat verschillende luchtvaartmaatschappijen de piloten verplichten op automatische piloot te landen (zie drama op Schiphol)

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 21:01
door Teach2
bron het laatste nieuws, en inderdaad ze spreken van 2 maand maar hoeveel werkdagen bedoelen ze ,ik denk dat we aan het kommaneuken ijn over enkele 10 tal dagen.

Hoewel het contract volgens De Weerdt in principe ingaat van zodra de notificatie Hi Fly bereikt, zal het nog een tweetal maanden duren voor het geleasede vliegtuig, een Airbus A330, volledig operationeel zou zijn. Defensie koos voor een "dry lease", waarbij enkel het vliegtuig wordt gehuurd, niet de bemanning. "We hebben nu 2 A310's. Piloot en bemanningsleden moeten nu omschakelen naar de A330. Dat kan 1 à 2 maanden duren. Normaal zullen we dan volledig operationeel zijn."
Da's iets heel anders dan wat je eerste zei he. Je sprak over overschakelen van A320 naar A340, nu heb je het over 2 maanden van A310 naar A330. Da's echt wel een hemelsbreed verschil: de A310 en A330 zijn technisch compleet verschillende vliegtuigen (A310: conventioneel ontwerp met traditionele stuurkolom en eerste generatie digitale cockpit, A330: fly-by-wire met sidesticks en tweede generatie digitale cockpit) en het overschakelen tussen die twee zal dus inderdaad wel even duren. De A320 en A340 zijn echter beiden uitgerust met dezelfde fly-by-wire technologie, en de cockpits zijn (ondanks dat de vliegtuigen enorm van mekaar verschillen qua grootte en missie-profiel) bijna identiek. Overschakelen gebeurt dan ook snel, na enkele dagen 'differences training', waarna de piloot trouwens op beide toestellen mag blijven vliegen (én de A330).
Ja maar het is pijnlijk te moeten constateren dat ze op hetzelfde type vliegtuig verschillende sondes waren gemonteerd om de snelheid te bepalen,en het resultaat is dat er nu 2 op de zeebodem liggen .
2?

Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers

Geplaatst: 27 aug 2009, 21:06
door Infra
laat maar naar infrabel komen, ondanks de crisis moeten wij binnenkort ballast onder de dwarsliggers steken met "lucht"personeel.

iedereen die wil werken is welkom (maarja, dat is persoonlijk)