key card

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
thejay
Contacteer:

Re: key card

Bericht door thejay »

mikes2 schreef:
mikes2 schreef:maar ik woon in antwerpen :lol:
kan ik niet trein vanuit antwerpen centraal tot mortsel en dan naar mechelen nekkerspoel en dan naar buda en dan naar brussel dan moet ik mijn kaart wel ongeveer 5 keer invullen
In het weekend is er wel een leuk extra'tje: met de Key-card mag je van Lier naar Mechelen, en omdat daar in het weekend geen rechtstreekse trein is, kun je dan de "omweg" via Berchem maken.
Oftewel van Berchem naar Mechelen kan dan met één lijntje.
Compensate

Bericht door Compensate »

thejay schreef: In het weekend is er wel een leuk extra'tje: met de Key-card mag je van Lier naar Mechelen, en omdat daar in het weekend geen rechtstreekse trein is, kun je dan de "omweg" via Berchem maken.
Oftewel van Berchem naar Mechelen kan dan met één lijntje.
Heb het reglement voor het gebruik van de Key Card eens nagekeken.
Er staat ook "Je trein moet halt houden in het vertrek- en eindstation dat op je kaart is ingevuld.".

Dus volgens mij kan je nooit je Key Card gebruiken als je een overstap moet maken.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Compensate schreef:
Heb het reglement voor het gebruik van de Key Card eens nagekeken.
Er staat ook "Je trein moet halt houden in het vertrek- en eindstation dat op je kaart is ingevuld.".

Dus volgens mij kan je nooit je Key Card gebruiken als je een overstap moet maken.
Je mag wel een overstap maken met de key card
Die regel dat de trein moet stoppen in het station is om te vermijden dat je meerdere ritten na elkaar kan invullen.
Zo kan je vanuit Wetteren naar Drongen en vanaf Drongen naar Aalter, als je dat doet moet de trein die je neemt ook stoppen in Drongen.

Misschien wat moeilijk uitgelegd maar ik denk wel da je het snapt?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Je kan een Key Card gebruiken als aanvulling op vanalles (bvb treinkaart). Dus bvb een treinkaart Brussel-Ternat en dan een Key Card voor Ternat-Liedekerke, dan moet die trein stoppen in Ternat.
Compensate

trainfreak schreef:
Je mag wel een overstap maken met de key card
Die regel dat de trein moet stoppen in het station is om te vermijden dat je meerdere ritten na elkaar kan invullen.
Zo kan je vanuit Wetteren naar Drongen en vanaf Drongen naar Aalter, als je dat doet moet de trein die je neemt ook stoppen in Drongen.

Misschien wat moeilijk uitgelegd maar ik denk wel da je het snapt?
Volgens het reglement mag je geen meerdere opeenvolgende ritten op dezelfde key card invullen. Voor jouw voorbeeld van Wetteren-Drongen-Aalter heb je dus 2 key cards nodig ofwel moet je van trein veranderen in Drongen.

Mijn probleem is meer algemeen over de verwoording van het reglement.
Wat staat er op mijn key card?
"deze kaart is enkel geldig tussen 2 stations waar de trein halt houdt binnen de geldigheidszone van het vertrekstation."

Stel: ik vertrek in Denderleeuw en wil naar Evere (in zone Brussel).
Er zijn geen rechtstreekse treinen van Denderleeuw naar Evere; de reisplanner geeft 3 mogelijkheden:
a. tot Etterbeek en dan naar Evere;
b. tot Halle en dan naar Evere;
c. tot Brussel-Zuid, dan naar Vilvoorde en dan naar Evere.

Probleem 1
Als ik Denderleeuw - Evere invul, voldoe ik niet aan de regel want de trein heeft geen halte in de 2 stations (ik moet overstappen).

Probleem 2
Als ik het toch doe en via Halle of Vilvoorde ga, is er een tweede probleem want Halle en Vilvoorde liggen niet in de geldigheidszone vanuit Denderleeuw.

Misschien een louter theoretische vraag, want ik heb nog nooit een TBG gehad die hier moeilijk over doet.
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Compensate schreef:Mijn probleem is meer algemeen over de verwoording van het reglement.
(knip)
Bundel I lijkt me duidelijk:
Artikel 28: Key Card
§ 1. De Key Card is geldig voor een traject binnen een welbepaald geldigheidsgebied waarvan de omvang afhangt van het station van waaruit de klant vertrekt. De volledige lijst met de geldigheidsgebieden van de Key Card is opgenomen in de bijlage.
Om binnen dit geldigheidsgebied te reizen dient er aan twee voorwaarden te worden voldaan:
- de trein moet halt houden in de stations of onbewaakte stopplaatsen die behoren tot het
geldigheidsgebied (ongeveer 15 km);
- het traject vermeld op de kaart moet een geldig traject zijn tussen twee Belgische stations of onbewaakte stopplaatsen binnen het geldigheidsgebied.
§ 2. Per reiziger kan slechts één regel worden ingevuld voor één traject binnen het geldigheidsgebied van de Key Card. Het is dus niet toegelaten de Key Card te gebruiken voor één reis door meerdere regels in te vullen voor opeenvolgende geldigheidsgebieden.
De trein moet stoppen in de manueel ingevulde stations op de Key Card (vertrekstation en
bestemmingsstation)
§ 3. In uitzonderlijke omstandigheden (minder frequente dienstregeling in de daluren of tijdens het weekend) is het toegelaten te reizen via een aansluitingsstation dat buiten het geldigheidsgebied ligt, op voorwaarde dat dit de enige mogelijkheid is om op zijn bestemming (station dat deel uitmaakt van het geldigheidsgebied van het vertrekstation van de Key Card) te raken.
Voorbeeld: Lier – Mechelen:
in het weekend: enkel mogelijk via Antwerpen-Berchem want rechtstreekse trein Lier –
Mechelen rijdt niet: toegelaten te reizen via Antwerpen-Berchem.
op werkdagen daarentegen is er regelmatig een rechtstreekse trein tussen Lier en Mechelen en
is het dus niet toestaan te reizen via Antwerpen-Berchem
§ 4. Verplaatsingen tussen twee stations van dezelfde zone via een station buiten de zone zijn niet toegestaan.
Deze regel is tevens van toepassing indien het vertrek- en/of bestemmingsstation deel uitmaakt van een zone (bv. Asse – Evere via Vilvoorde: NIET toegestaan).
De Key Card is geldig voor reizen van en naar de zone Brussel maar niet tussen twee stations of stopplaatsen binnen die zone.
De bepalingen uit § 3. zijn niet van toepassing.
§ 5. De Key Card is geldig voor 10 ritten in 1ste of 2de klas en wordt verkocht in elk Belgisch station met verkooppersoneel. De kaart is 6 maanden geldig vanaf de afgiftedatum.
In tegenstelling tot artikel 14 §2 en artikel 21 §4 mag de Key Card, indien gebruikt in aanvulling van een ander vervoerbewijs, niet gebruikt worden op een ander traject, ook al is dit korter of sneller dan het traject waarvoor de 2 vervoerbewijzen geldig zijn (bv. een reiziger met een treinkaart Leuven – Mechelen en een Key Card gevalideerd voor Mechelen – Lier, dient verplicht via Mechelen van Lier naar Leuven te reizen en mag niet de rechtstreekse trein Lier – Leuven gebruiken). De Key Card moet steeds geldig zijn voor het werkelijk afgelegde traject.
§ 6. De Key Card wordt ook verkocht via derden. De kaart is in dat geval 6 maanden geldig vanaf de eerste datum van gebruik en tot de uiterste geldigheidsdatum, die op de kaart vermeld staat.
§ 7. Reisonderbreking is niet toegestaan.
§ 8. De Key Card is niet op naam en mag dus door meerdere personen samen worden gebruikt door meerdere lijnen van de Key Card in te vullen.
§ 9. Vóór het instappen, dient de Key Card in hoofdletters en met onuitwisbare inkt te worden ingevuld. Eén regel per reis en per reiziger invullen in de numerieke en chronologische volgorde, namelijk:
- de dag van de reis (voluit) en de datum (in 6 cijfers: bijvoorbeeld: DD/MM/JJ);
- de volledige naam van het vertrek- en bestemmingsstation. De klant dient de naam van vertrek- en bestemmingsstation (of stopplaats) duidelijk te vermelden en niet de tarifaire zone waartoe ze behoort.
Niet conforme inschrijvingen maken de regel ongeldig.
Doorstreping, overschrijving, gommen, wissen en dergelijke zijn niet toegelaten en worden als een onregelmatigheid beschouwd. In geval van verkeerde invulling moet een nieuwe regel worden ingevuld.
Gebeurt dit niet, dan zijn de bepalingen van Deel V van toepassing.
§ 10. Niet of gedeeltelijk gebruikte kaarten geven geen recht op terugbetaling. In geval van verlies worden zij niet vervangen, noch terugbetaald.
In § 4 bedoelt men met 'zone' dan de Zone Brussel, Zone Antwerpen enz. Dat kan wellicht wat verwarrend zijn.
Trammist

Bericht door Trammist »

Let's keep it simple: gebruik een GoPass, zoals ik...
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Trammist schreef:Let's keep it simple: gebruik een GoPass, zoals ik...
we zijn niet allemaal even jong meer hé ;)
Compensate

thejay schreef: Bundel I lijkt me duidelijk:
Artikel 28: Key Card
...
In § 4 bedoelt men met 'zone' dan de Zone Brussel, Zone Antwerpen enz. Dat kan wellicht wat verwarrend zijn.
Dankuwel Jay, nu is me alles duidelijk.
Ik had - eerlijk gezegd - geen weet van die bundels, dus vandaar het misverstand.
(Ze zouden het artikel van die bundel beter op de key card afprinten, haha!)
Trammist

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef:
we zijn niet allemaal even jong meer hé ;)
In mikes2's profiel staat te lezen dat em 14 jaar is, en een GoPass is bruikbaar tot 26 jaar...
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Het lijkt me toch niet erg aangewezen om een GoPass (5 euro per rit) te gebruiken in plaats van een KeyCard (1,7 euro per rit)?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Trammist

Bericht door Trammist »

Paul schreef:
Het lijkt me toch niet erg aangewezen om een GoPass (5 euro per rit) te gebruiken in plaats van een KeyCard (1,7 euro per rit)?
Jamaar hela, ik ga af of de vraag van mikes2. Hij wilt van Antwerpen naar Brussel reizen met een key card. Daarvoor zou hij 4 lijnen moeten schrijven. 1,7 x 4 = € 6,80.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Trammist schreef:Hij wilt van Antwerpen naar Brussel reizen met een key card. Daarvoor zou hij 4 lijnen moeten schrijven.
En dat mag niet...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Trammist schreef:
Paul schreef:
Jamaar hela, ik ga af op de vraag van mikes2. Hij wil van Antwerpen naar Brussel reizen met een key card. Daarvoor zou hij 4 lijnen moeten schrijven. 1,7 x 4 = € 6,80.
Drie lijnen op twee verschillende KeyCards:
Antwerpen-Duffel
Duffel-Weerde
Weerde-Brussel.
Enkel geldig op treinen die in Duffel en in Weerde stoppen.
1,7 x 3 = 5,10 euro.
In dat geval is een GoPass inderdaad goedkoper.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef:
Kristofke schreef:dan zal je ook vijf keer moeten een andere trein nemen want het is niet toegestaan de key card op de trein nogmaals in te vullen voor een volgende zone
aan mij heeft een TBG ooit uitgelegd dat het alleen kan met verschillende KeyCards (minimum 2) dan kan je schrijven op de kaart waar je niet mee rijdt... :lol: :lol:
Dat ze die regel dan gewoon afschaffen, als die toch zo eenvoudig te omzeilen is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie