Het automatisch omroepingsysteem PIDAAS is momenteel in testfase (zonder echte aankondigingen) in de zone Etterbeek voor de stations Haren, Bordet, Evere, Meiser en Merode.
In Charleroi-Sud test men momenteel het eerste PIDAAS systeem mét de visuele informatieborden (wat momenteel het STA systeem doet), na deze eerste grote test (een groot station is anders dan een stoplijntje), daarna volgt een evaluatie en eventuele aanpassingen en gaat men de uitdaging aangaan om Brussel-Noord om te zetten.
Verwacht wordt dat het systeem in Etterbeek op lijn 26 na de paasvakantie ook echt aankondigingen zal gaan maken. Waaruit de aankondiging zal bestaan hangt af van het dagbestand. Dit dagbestand (HKdiane) bevat allerlei informatie, zoals de omroepspecificaties in de toekomst voor stations met PIDAAS. Het bevat de aantal talen die omgeroepen moeten worden, moeten de stopplaatsen omgeroepen worden, etc.
In een klein station gebruikt men tegenwoordig maar één audiozone.
Echter is men van plan om in de toekomst om in een groot station als Brussel-Noord (welke tegen einde dit jaar in test zal gaan) per perron een audiozone te maken zodat het systeem op elk perron zijn aankondigingen kan doen, desnoods tegelijkertijd als er een aankondiging is op spoor 11 kan er omgeroepen worden op spoor 5 of zo.
Gemeenschappelijke audiozones zijn dan de wandelgangen en de loketten etc, deze krijgen een aparte audiozone waarin elke gecreëerde omroepboodschap in een wachtrij komt te staan en één voor één afgeroepen worden. Het is dus niet zo dat daar aankondigingen door elkaar gaan lopen.
Omdat in een groot station als FBN het verkeer snel gaat en ook veel spoorwijzigingen zijn krijgt elke aankondiging een prioriteitsnummer (er zijn 6 niveau's). Een spoorwijziging of een afschaffing krijgt voorrang op een omroeping van aankomst bijvoorbeeld.
Het systeem kan dus enorm véél omroepen als je wil. Echter zal Infrabel en NMBS dit beperken omdat ze geen geluidsmuur willen die er voor zorgt dat de mensen geen aandacht meer schenken aan de aankondigingen.
In Brussel-Centraal zal dat dan ook een moeilijke oefening worden. Daar is het niet mogelijk om per spoor om te roepen (het kan, het is voorzien die audiolijnen op de speakertoestellen, en in de toekomst het PIDAAS systeem), omdat de audio te veel overloopt naar de andere sporen. Je zou dan een onverstaanbare mix krijgen van aankondigingen. Ook zal daar waarschijnlijk beslist worden om alleen maar IC treinen aan te kondigen (en Benelux en Airport Express) bij aankomst, en de vertragingen van alle andere treinen, samen met de spoorveranderingen. Het verkeer in de Centraal gaat zo snel dat PIDAAS constant zou kunnen omroepen waardoor men de aandacht verliest voor deze aankondigingen.
PIDAAS is een mooi systeem, maar is wel volledig afhankelijk van EBP en ArtWeb (vertragingen, afschaffingen, etc). En het zal nog enkele jaren duren voordat het op punt staat.
Het vraagt een nieuwe manier van werken van de seinhuizen voor de regelaars en de onderstationchefs. Zij moeten voortaan op tijd en correcte informatie invoeren in ArtWeb, ze kunnen bv. als ze al weten dat een evenwichtstrein vertraging zal hebben bij vertrek een RTP invoeren van 15 minuten met zelfs de oorzaak erbij (niet tijdig beschikbaar zijn van het materieel). PIDAAS zal dan automatisch deze info verkrijgen van ArtWeb en zelf compleet automatisch omroepen dat een bepaalde trein 15 minuten vertraging heeft wegens het niet tijdig beschikbaar zijn van het materieel. Doet de regelaar of de onderstationchef niets (wat nu meestal het geval is, en wij als speaker zien in ons computerprogramma Artemis de verwachte minuten vertraging oplopen zonder effectieve vertraging weten we het al), dan weet PIDAAS ook niets. Er zijn ook nog problemen met bijvoorbeeld stilstaande treinen. ArtWeb is een systeem van herkenning van treinen op het net en berekend dan de effectieve vertraging. Echter als een trein stil staat en dat is niet de bedoeling, dan heeft deze na een half uur nog altijd gewoon 0 minuten vertraging zolang deze niet langs een meldpunt is gepasseerd zodat ArtWeb de passage bij dat punt kan vergelijken met het voorziene uurrooster.
Al die zaken die waarschijnlijk toch veel te gecompliceerd zijn voor hier zorgen er voor dat het dus nog wel minstens enkele jaren zal duren.
Maar er wordt dus wel degelijk serieus in geïnvesteerd de komende jaren (en al de afgelopen vier jaar dat men het ontwikkeld heeft), in informatieverstrekking in het station.
Momenteel leven alle systemen naast elkaar. Met de introductie van PIDAAS bij ons kwamen er weer 4 (!) schermen bij waarvan één met touchscreen. Momenteel staan er op de speakerbureau bij ons 14 (!!) schermen die allen van groot belang zijn
