Treinmusem Treignes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
melle

Re: Treinmusem Treignes

Bericht door melle »

ow :mrgreen:

Maar zou die niet nog rijvaardig zijn? 10 jaar stilstand is niet zo lang hé.
overweg13

Bericht door overweg13 »

melle schreef:ow :mrgreen:

Maar zou die niet nog rijvaardig zijn? 10 jaar stilstand is niet zo lang hé.
Men heeft ritten met het type 1 gestopt nadat er zware problemen waren, als ik me niet vergis met lekkende zuigers, maar op dat vlak (en vele andere) ben ik geen expert. Dat is een erg spijtige zaak, want het is ten slotte een hoogtepunt in de Belgische locomotievenbouw.
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Bericht door melle »

Ik vind het altijd jammer dat de NMBS bijna niets rijvaardig houdt..

Als je kijkt naar Frankrijk, Oostenrijk, Nederland, en vooral Duitsland, zie ik vooral dat er niet veel echt bewaard is gebleven...

Ik hoop dat ze met 175 jaar spoorwegen eens af en toe gewone ritten met een stoomloc doen, de IC-G ofzo :mrgreen:
Trammist

Bericht door Trammist »

Zeg, euh, gaat de NMBS nu echt om de 5 jaar feesten organiseren?
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Trammist schreef:Zeg, euh, gaat de NMBS nu echt om de 5 jaar feesten organiseren?
175 jaar spoorwegen is toch een niet alledaags gebeuren?
Als je kijkt naar wat ze in Duitsland gaan doen, het programma is nu al bekend, en het feest is pas met Pasen 2010
tt44ta46

Bericht door tt44ta46 »

Hallo allen,

Ik vind de vraag "of de NMBS nu alle 5 jaar iets gaat organiseren" eigenlijk dunnetjes. Als er dan te weinig gebeurd regent het ook steeds klachten...

En wat het rollend materieel betreft, je kan Frankrijk en Duitsland niet gaan vergelijken in grootte-orde met België... Trouwens, wat achtergrondkennis opdoen is ook altijd mooi meegenomen. Dan ontdekt men bijvoorbeeld dat heel veel van dat materieel daar in privé handen is, van verenigingen met hetzelfde professionalisme als TSP. Er zijn daar ook gewoon veel meer van die verenigingen door de grootte van het gebied.

En Nederland ... is het land waar het officiële circuit jammer genoeg in 2009 haar laatste rijvaardige stoomlocomotief 3737 definitief naar de motteballen heeft verwezen.

In een land als België doen we denk ik het helemaal niet slecht:

- stoomloc 29.013, die inderdaad voldoet voor de tiental ritten per jaar (en nee we gaan niet vaker buitenkomen of er komt geen kat meer op af)
- diesellocs 5166, 5404, 5910, sedert deze week de 6041 erbij en op termijn nog een 55 of 62
- 7 rijtuigen M2 bewaard en herschilderd sedert 2005, 6 rijtuigen K1 gereviseerd vorig jaar en vanaf volgend jaar ook 5 gerestaureerde rijtuigen L (ter info: dit aantal van 18 rijvaardige historische rijtuigen staat in West-Europa met vlag en wimpel op kop!!!)

Greetz

Sven
Steven

Bericht door Steven »

Is verder kijken dan de neus lang is en vergelijken met de juiste maten en gewichten is voor sommige niet weggelegd, dank sven voor de info.
melle

Bericht door melle »

Kijk hé Steven, ik heb het over stoomlocs en niet over rijtuigen of wat dan nog. 1 rijvaardige loc vind ik echt niet veel. Zeker als er nog een andere rijvaardige loc was...

Een grote collectie oud materieel staat gewoon te verroesten in een of andere werkplaats in Leuven e.d.
Steven

Bericht door Steven »

Jij kijkt gewoon naar de aantallen. Een stomer rijdende krijgen is geen kinderspel, in tegendeel daar komt meer bij kijken dan enkel een likje verf en dus ook veel meer geld. Je moet die loc ook nog gekeurd krijgen bij een keuringsorganisme, niet vergeten dat een stoomloc nog steeds een rijdende bom is. Als die niet gekeurd is wil ik daar niet in de buurt zijn als er toch mensen zouden zijn die er mee willen rijden. Bijkomend is dat niet van alle locs nog voldoende onderdelen te vinden zijn om de lok ook voor een langere rijd rijvaardig te houden. De fout ligt ook een beetje in het verleden, beter gezegd rond het einde van de stoomtijd toen er weinig aandacht was om die locs te behouden, nu bijna 50 jaar na het einde van de stoom is het dus een beetje te laat. Wat Sven al schreef ivm die andere landen (zeker een land zoals duitsland) mag je niet vergelijken met het onze. In alle opzichten hebben ze het beter dan ons.
Groter publiek (Duitsland telt nu eenmaal veel meer inwoners die je niet kan wegcijferen)
grotere markt aan locs om uit te kiezen (de NMBS is en blijft een kleine firma binnen Europa)
Ze hebben nog een eigen stoomwerkplaats ( Meiningen, die bestaat in België jammer genoeg niet meer).

Kortweg hier zijn iets te veel factoren, ik ben al blij dat er vroeger toch een paar mensen zo slim geweest zijn die paar locs aan de kant te houden, anders was er totaal geweest. Je moet de geschiedenis een beetje kennen om te weten waar we nu staan en van waar we komen. Een halve eeuw geleden had men de intentie om alles te verschroten (met de nadruk op alles).
Natuurlijk zou het leuk zijn van nog een tweetal extra stomers te hebben, maar dat is verre van gratis en niet op één dag in orde gezet. Een beetje gezond en realistisch verstand over wat nog kan en niet is dus zeker aan de orde.
melle

Bericht door melle »

Wel, die loc was toen toch gekeurd?
Als men gewoon alles onderhoudt, of de NMBS sluit een contract af met een vereniging om de loc draaiende te houden, bvb TSP, dan zou dat veel minder kosten dan gewoon de loc een tijdlang aan de kant te laten staan en dan opeens alles te gaan laten vernieuwen...

En natuurlijk kost zoiets geld, maar dan zouden ze beter wat kunen besparen aan die arcitecturale stations die nooit klaar geraken, dan aan het historische gedeelte te zitten.
En nu kan je waarschijnlijk weer gaan zeggen dat het geen architecturale geldbommen zijn, maar dat is het voor vele mensen wel..
Steven

Bericht door Steven »

Het is niet omdat die een keuring heeft dat die altijd geldig is, ondanks het onderhoud heeft die een vervaldatum. (ik dacht twee jaar geldig). Na een bepaalde tijd moet ook een stomer een grote revisie krijgen. Dat kan echter totaal niet meer in België. Dan komt het kostenplaatje kijken, niet enkel die revisie maar ook het transport heen en terug van die loc. Waarom denk je dat 29.013 zo lang is weggeweest. Bij het begin had men het idee om er op slag twee te laten reviseren maar aangezien die eerste al zo duur was is de tweede (tijdelijk?) in de frigo geplaatst.

Je moet niet alleen investeren in het rijdende personeel (machinist en stoker) maar ook de werkplaats. Om een stomer tien keer per jaar te laten rijden kan je onmogelijk de hele organisatie van Salzinnes overhoop gaat smijten omdat die lok er om de vijf jaar is binnen komt. Het kleine onderhoud doen ze nog wel hier in ons eigen landje. De 29.013 krijgt zijn gewoon onderhoud in Schaarbeek.

Een stomer heeft niet dezelfde loopbaan als een diesel of elektrische loc die veel goedkoper en sneller te onderhouden zijn. Een stoommachine blijft nog steeds een fijn stukje techniek waar een hoop kosten aan zijn.
Ik zou er dus ook graag meer zien rijden maar je moet gewoon beseffen dat zoiets tijd en geld vergt. Die stations worden van een andere pot geld betaald dan die historische loks je moet dus werken met de middelen die er zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef:1 rijvaardige loc vind ik echt niet veel.
Sven haalde hier al aan dat er 10 ritdagen per jaar zijn. Zou jij daarvoor dan 2 locs gebruiken?
(En dat komt dan van iemand die het station van Luik te duur vindt... )
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
1 rijvaardige stoomloc voor de B-holding is inderdaad zeer weinig, dat kan niemand ontkennen denk ik.
Dat dat type 1 ooit rijvaardig was, betekent toch niet dat hij dat nu nog moet zijn?
Als uw auto 10 jaar geleden kon rijden, is dat toch geen garantie dat hij dat nu nog kan?
Alle NMBS stomers (buiten de 29.013 dan :wink: ) staan aan de kant omwille van een gebrek dacht ik.
Ik dacht dat een stomer elk jaar gekeurd moet worden, daarenboven moeten er elke +/- 10 jaar nieuwe vlampijpen in.
Denk overigens maar eens na waarom de Belgische musea vooral met kleine stomertjes rijden...
De restauratie van Bébert van het SCM kost een goede €100 000 (steun hier), vergelijk dat even met een reus als het type 1...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

Bedenk ook dat na elke rit van een stoomloc er veel herstelwerk is.
En ook dat kost geld, vooral aan manuren.
Bovendien behoort een stoomloc laten rijden niet tot de core business van de NMBS en zijn de budgetten ervoor dan ook beperkt.
tt44ta46

Bericht door tt44ta46 »

Het is een jammere visie dat historische rijtuigen niet zo interessant zijn. In Nederland schreien ze er nochthans om. In rijtuigen kan je mensen stoppen (revelatie!), die historisch patrimonium en de werking ervan ECHT steunen door mee te doen aan activiteiten.

Maar goed OK, er moeten dus enkel een paar locomotieven rijvaardig zijn. Laat er ons 3 nemen. In plaats van te kritiseren gaan we gewoon opbouwend vragen: wat gaan wemet die drie machines doen?

* 30 keer per jaar een rit inleggen waardoor er op de duur geen kat meer afkomt
* of elke loc maar drie keer buitenkomen (van nuttige investeringen gesproken)
* of gewoon uit liefdadigheid met lege treinen rondcrossen opdat de fotografen langs de lijn hun plaatje zouden kunnen schieten...

Wees maar zeker, ook TSP merkt jammer genoeg da bij teveel ritten de interesse van het publiek afzwakt! En wat het contract betreft dat NMBS volgens steeds hetzelfde achtbaar medeforumlid zou moeten afsluiten met TSP, ik denk dat de mensen van TSP voorlopig hun handen vol hebben met de 26.101 (ook al een hele tijd buiten dienst, totaal buiten hun wil om), en dat de restauratie van deze loc (én ook die van de 64.169) bewijst wat Steven al zei, een stoomlocomotief restaureren én onderhouden is enorm veel werk en budget (en dat doe je niet alleen door er langs de lijn een fotooke van te nemen).

Trouwens, de NMBS mag zoveel contracten afsluiten met TSP als ze wil, het historisch materieel zit bij NMBS Holding! Dus ver weg van al die excessieve budgetten die de NMBS volgens sommigen uitgeeft.

En wat die architecturale stations betreft, elke mens gaat af op de verhalen die hij hoort binnen zijn sociale groep. Die van ons, dat zijn de treinfliefhebbers, en uiteraard hebben die liever anders. Maar er zijn heus nog wel andere werelden dan de onz waar ze wel uitzien naar mooiere stations (en op hun beurt lak hebben aan wat ons fascineert).

Tot slot nog iets over onze Duitse vrienden. Ik denk dat een serieus percentage van de bewaarde locomotieven aldaar (die zoals reeds gezegd meestal privé zijn) van het type Kriegsloc zijn. Duizenden daarvan werden begin de jaren 40 gebouwd voor niet altijd zo nobele doeleinden; logisch dat er dus een heleboel bewaard zijn gebleven.

Greetz

Sven
Plaats reactie