Pagina 2 van 3
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 11:56
door K V B
Adler schreef:K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 12:00
door Adler
K V B schreef:Adler schreef:K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...
Bij de ICE 1 heeft men naderhand dat systeem afgeschaft.
Bij die IC rijtuigen eerste klas is het volgens mij nog steeds zo, maar het is al jaren geleden dat ik nog in zo een wagon heb gezeten.
Zelfs die dubbele zetels kon je draaien.
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 12:01
door vasonline
K V B schreef:vasonline schreef:
- Veel te veel rumte verspilling: ik ben _voor_ banken en tegen aparte zitjes
Heeft de NMBS eindelijk materieel dat een beetje komfort bied, willen sommigen terug naar de M2
Hoi K. V. B.
Het is niet mijn bedoeling om te flamen o.i.d, maar zoveel was er met die M2 rijtuigen toch ook niet mee mis?
Ik bedoel een klassiekje schokte en daverde een heel stuk meer dan die oude M2s. Van interieur waren ze ook kwasi
hetzelfde. Alleen de deuren waren probematsich te openen voor vele reizigers. Ik zeg nu niet dat me ze terug op
de rails moet gaan zetten (er zullen nog wel andere technische redenen geweest zijn zeker), maar....om een recent voorbeeld te geven:
M4 rijtuigen: rijden goed & hebben ook een goede indeling
Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening hé

Ik heb liever banken als er veel volk
op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé
De tafeltjes achter de stoelen is dan weer wel een goed idee
Nu geen tijd meer om verder te schrijven,
Greetz
Bye
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 14:41
door K V B
vasonline schreef:
Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening hé

Ik heb liever banken als er veel volk
op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé
Als je kijkt naar andere spoorwegmaatschappijen dan zie je dat de NMBS met zijn M4 eigenlijk behoorlijk op de rest van Europa achterliep. Een M4 komt in Duitsland mischien nog in aanmerking voor een S-Bahn. De NMBS rijd er IC's mee... Geen wonder dat de NMBS haar product bijna voor niets moet weggeven...
Geef mij maar goede zetels. Als er meer volk de trein wil nemen dan leg je toch gewoon meer treinen in, of gebruik je dubbeldekkers. 3+2 voor langeafstandsverkeer is iets voor een derdewereldland.
Ik pendel dagelijks van Bern naar Zürich. In een M4 zou ik dit niet uithouden. In een IC2000 is dat echter te doen...
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 16:41
door treinbruno
K V B schreef:Adler schreef:K V B schreef:Je hebt bij de NMBS geen enkel rijtuigtype waar je bij een stoel de rijrichting kan kiezen. Ik denk dat in Europa enkel de RENFE draaibare stoelen heeft.
De IC rijtuigen eerste klas van de DB hadden dat al van bij hun introductie in de jaren 70.
Ook bij de ICE 1 waren in het begin sommige zetels draaibaar.
En is dat nog steeds zo? Ik ben in Duitsland nog geen draaibare zetels tegengekomen...
ook de SZ, ZFBH en misschien nog wat meer spoorwegmaatschappijen in oost europa heeft van die stoelen
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 17:11
door K V B
treinbruno schreef:
ook de SZ, ZFBH en misschien nog wat meer spoorwegmaatschappijen in oost europa heeft van die stoelen
Op welke treinen vind je die? Ik binnenkort weer die richting uit.
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 17:12
door treinbruno
in slovenie soms op de IC naar pula
in bosnie in de zweedse rijtuigen, veel van die hendels zijn wel kapot
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 14 sep 2009, 17:41
door vasonline
K V B schreef:vasonline schreef:
Over stoelen en banken, ieder zijn eigen mening hé

Ik heb liever banken als er veel volk
op een trein zit. Als er weinig volk is heb je de hele bank voor jezelf hé
Als je kijkt naar andere spoorwegmaatschappijen dan zie je dat de NMBS met zijn M4 eigenlijk behoorlijk op de rest van Europa achterliep. Een M4 komt in Duitsland mischien nog in aanmerking voor een S-Bahn. De NMBS rijd er IC's mee... Geen wonder dat de NMBS haar product bijna voor niets moet weggeven...
Geef mij maar goede zetels. Als er meer volk de trein wil nemen dan leg je toch gewoon meer treinen in, of gebruik je dubbeldekkers. 3+2 voor langeafstandsverkeer is iets voor een derdewereldland.
Ik pendel dagelijks van Bern naar Zürich. In een M4 zou ik dit niet uithouden. In een IC2000 is dat echter te doen...
Hoi Kvd,
Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn.
Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Zeker voor massavervoer, studenten die naar school moeten, ... enz
Derdewereldland zou ik het nu niet echt noemen
Meer treinen is een oplossing, maar of dat altijd kan?
Of om iets anders te zeggen: het middenrijtuig van een break heeft ook aparte zitjes, maar toch staan die op een veel praktischer manier opgesteld, dan wat men er van maakt in een AM96...
That's it for now,
Greetz
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 15 sep 2009, 09:10
door K V B
vasonline schreef:
Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn.
Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Voor 10 minuten ok. Maar voor alles met meer dan 20 minuten tussen stops mag men wel beter materieel gebruiken.
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 04 jun 2011, 10:00
door Dieselfreak
vasonline schreef:Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn. Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Wat noem je "korte ritten"? Een reis Kortrijk - Antwerpen duurt een uur en een kwartier, Brussel - Aarlen meer dan tweeënhalf uur. Dat noem ik toch geen "korte ritten" meer. Voor zulke afstanden zijn afzonderlijke zetels veel aangenamer. Ik vind de Deense Neus véél beter dan de M4 in tweede klasse, die 2 + 3 banken zitten niet zo lekker en als het rijtuig een beetje schudt, verschuif je nog wel eens of dreigt er zelfs van te glijden.
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 05 jun 2011, 12:30
door melle
De M4 maakt ook verschrikkelijk veel lawaai wanneer de raampjes open staan en de trein tegen 160km/u voorbij raast. Ik denk dat je dit ook onder de noemer 'comfort' kan plaatsen..
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 05 jun 2011, 12:40
door Stef
Ooit al eens door de Kennedytunnel gereden met open ramen? Man dat is pas erg... (het geluid van de trein in de bocht, daar doen je oren van pijn) en dan rijdt die nog maar 90 erdoor...
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 05 jun 2011, 12:55
door vasonline
Dieselfreak schreef:vasonline schreef:Voor lange afstandsverbindingen kan ik er wel inkomen dat afzonderlijke zetels leuk kunnen zijn. Maar voor korte ritten (en België is toch geen groot land) komt een simpele bank mij nog altijd veel praktischer over.
Wat noem je "korte ritten"? Een reis Kortrijk - Antwerpen duurt een uur en een kwartier, Brussel - Aarlen meer dan tweeënhalf uur. Dat noem ik toch geen "korte ritten" meer. Voor zulke afstanden zijn afzonderlijke zetels veel aangenamer. Ik vind de Deense Neus véél beter dan de M4 in tweede klasse, die 2 + 3 banken zitten niet zo lekker en als het rijtuig een beetje schudt, verschuif je nog wel eens of dreigt er zelfs van te glijden.
Oei, oud topic vanonder het stof ineens

Ghoh, er valt inderdaad iets voor te zeggen. De zetels van een MS-96 zitten goed.
Samengevat voor mij persoonlijk: Alleen jammer van de opstelling & de smalle deurtjes
Wat raampjes en airco betreft heb ik een ander standpunt: ik hou er absoluut niet van om een in
hermetisch afgesloten "kooi" van een aircotrein te zitten...
Dan nog liever een warme trein, en zélf de keuze te hebben om een raampje open of dicht te doen...
Maar ik versta dat velen graag airco hebben...dus voel je niet teveel op je teen getrapt

(Wat ik me wel afvraag: Men noemt zich graag "groen" dezer dagen? maar meerverbruik elektriciteit door airco?
Is dit veel/weinig? In het algemeen hoor je wel dat airco energievreters zijn.)
Groetjes,
S.
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 05 jun 2011, 13:16
door rvdborgt
vasonline schreef:Wat raampjes en airco betreft heb ik een ander standpunt: ik hou er absoluut niet van om een in
hermetisch afgesloten "kooi" van een aircotrein te zitten...
Dan nog liever een warme trein, en zélf de keuze te hebben om een raampje open of dicht te doen...
Maar ik versta dat velen graag airco hebben...dus voel je niet teveel op je teen getrapt

(Wat ik me wel afvraag: Men noemt zich graag "groen" dezer dagen? maar meerverbruik elektriciteit door airco?
Is dit veel/weinig? In het algemeen hoor je wel dat airco energievreters zijn.)
Rijden met open ramen kost ook extra energie. De luchtweerstand wordt erdoor vergroot. Het is daardoor nog maar de vraag of een trein met airco ook echt meer energie gebruikt.
Groetjes,
Rian
Re: Zetelindeling op treinen
Geplaatst: 05 jun 2011, 13:19
door Dieselfreak
rvdborgt schreef:Rijden met open ramen kost ook extra energie. De luchtweerstand wordt erdoor vergroot. Het is daardoor nog maar de vraag of een trein met airco ook echt meer energie gebruikt.
De spijker op de kop. Daar komt nog wat bij. Doordat de ramen niet geopend kunnen worden, gaat er in de winter ook minder warmte verloren, want zo'n schuifraam is niet altijd goed gesloten, en hier en daar zie je er wel eens een in volle winter helemaal open staan. De automatische binnendeuren en de kleine buitendeuren zorgen er ook voor dat in een Deense Neus minder warmte verloren gaat dan in een M4.
Ik geef de MS96 8 op 10: min één punt omdat hij, afgezien van het kleine compartimentje aan het begin/einde, helemaal uit grote ruimtes bestaat, en nog een punt eraf omdat sommige zitplaatsen een slecht buitenzicht hebben.